آب و هوای مناسب و وجود تالاب‌های ۱۱ گانه در پلدختر این شهرستان را به محل امنی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر تبدیل کرده است.
کد خبر: ۷۹۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 17 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش رانش لایه‌های سنگی در یال شمالی تاقدیس کبیر کوه بر اثر لغزش زمین موجب مسدود شدن رودخانه‌های سیمره و کشکان و حجم تقریبی ۳۵ کیلومتر مکعب از مصالح و رسوبات به هم ریخته شد.

تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر براساس وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی منطقه که نسبت به محدوده‌های همجوارخود پست‌تر هستند براثر این زمین لغزش تشکیل شدند.

این تالاب‌ها که در بستر تپه ماهور‌های منطقه چل ایجاد شدند از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردارند که حفاظت از آن‌ها ضرورت دارد.

تالاب‌های پلدختر به عنوان مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی هستندکه نقش بسزایی در تعدیل آب و هوا، تامین آب، بقا و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، ایجاد زیستگاه پستانداران، پرندگان و آبزیان محسوب می‌شوند.

با توجه به برخی نظریات بعد از وقوع لنداسلاید سیمره تعداد تالاب‌های پلدختر به ۵۰ تالاب کوچک و بزرگ رسیده که تا ۱۰۰ سال پیش وجود داشته و به تدریج به علت عوامل طبیعی خشک شدند به طوری که در حال حاضر ۱۱ تالاب دائمی و فصلی در این منطقه وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش‌های قابل توجه سال گذشته باعث شد تا سطح آب تالاب‌های پلدختر پس از چندین دهه به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند و تالاب‌ها گسترش سطحی و افزایش مساحت پیدا کنند.

علی الشتری نژاد افزود: بر اثر این بارش‌ها تالاب "گری بلمک" که چند سالی خشک شده بود، آبگیری و تالاب‌های آبتاف تنگ فنی پلدختر که کاهش سطح پیدا کرده بودند، بسته به نام آن سرریز و آب تالاب بالا به داخل پایین می‌ریزد که موضوع عینیت پیدا کرد.

او یادآورشد:حجم بارش‌های چشم‌گیر سال گذشته باعث شد جا‌هایی که درگذشته تالاب بوده، آبگیر و هر چند با گذشت مدتی آب آن فروکش کرد، اما جای این تالاب‌ها پس از سال‌ها مشخص شد وسایر زمین‌های مستعد اطراف نیز آبگیری شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدخترگفت: بر این اساس در محدوده تالاب‌های دائمی فصلی و خشک شده پلدختر، با توجه به قرارگیری در کریدور بین المللی مهاجرت پرندگان مهاجر، پرندگان زیادی با اهمیت ملی و بین‌المللی به این منطقه مهاجرت، در این تالاب‌ها اتراق و زمستان گذرانی می‌کنند.

او افزود: تالاب‌های پلدختر علاوه بر زیستگاه انواع پرندگان بومی، خشکزی، آبزی، کنار آبزی و پرندگان مهاجر، آبزیان دیگر، موجودات بنتوزی و کفزی در آن زندگی می‌کنند و همچنین محل زندگی جانورانی مانند گرگ، روباه، خرگوش و کفتار هستند.

الشتری نژاد به اقدام‌های انجام شده برای حفاظت از تالاب‌های پلدختراشاره کرد و یادآورشد: تدوین مدیریت زیست بومی تالاب گری بلمک از جمله تالاب‌های پلدختر با حضور ذینفعان و با هدف تامین معیشت پایدار جوامع محلی از اقدام‌های مهم و گامی در راستای حفاظت و بهره‌برداری مناسب از این تالاب‌ها است.

او افزود: پاسگاه محیط بانی در محل تالاب‌های پلدختر احداث شده که به صورت شبانه‌روزی، تالاب‌ها مورد پایش و حفاظت نیرو‌های این پاسگاه هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدخترگفت: راه اندازی گشت‌های پیاده و خودرویی به صورت مستمر در منطقه تالاب‌ها، سرشماری و پایش حیوانات و وحوش منطقه از جمله پرندگان مهاجر از دیگر اقدام‌های لازم جهت حفاظت از محدوده تالاب‌های پلدختر است.

او افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جوامع محلی از دیگر اقدامات است، زیرا تالاب‌ها با کارکرد‌های مختلف اکولوژیکی، میکروکلیمایی، تفریحی و گردشگری، منظر شناسی، تغذیه آب‌های زیرسطحی و ... حفاظت از این منابع ملی و طبیعی نیاز به همکاری و یاری همه مردم دارد.

الشتری نژاد به مشکلات پیرامون تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختراشاره کرد و یادآورشد: تغییر اقلیم بر اثر خشکسالی‌های پی در پی، موجب کاهش آب تالاب‌های پلدختر و کاهش ارزش ها، ظرفیت و کارکرد‌های اکوسیستمی آن‌ها به عنوان مامنی برای حیات وحش می‌شود.

او افزود: آتش‌سوزی‌هایی که گاهی اوقات بر اثر سهل انگاری برخی افراد در محیط پیرامون تالاب‌های پلدختر رخ می‌دهد از مشکلات انکار ناپذیر پیرامون این تالاب‌ها است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست پلدخترگفت:پسماند و زباله‌های برجای مانده از گردشگران و تفرج کنندگانی که تالاب‌ها را برای گذراندن ساعاتی از اوقات خود انتخاب می‌کنند، متاسفانه موجب آلودگی منظر این تالاب‌ها و منطقه می‌شود.

الشتری نژاد افزود: عبور خطوط انرژی در محدوده تالاب‌ها و چرای بی رویه و بیش از ظرفیت پیرامون تالاب‌ها از سایر مشکلات این زیبایی‌های خدادادی و مناظر زیبای طبیعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار