فناوری ساخت پهپاد‌ها به قدری گسترش یافته که در زمینه‌های مختلفی همچون مخابرات، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و ... به کار گرفته می‌شوند.
کد خبر: ۷۹۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ 03 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: فناوری استفاده از پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌ که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل از پهپاد‌های اکتشافی هستند.

پهپاد‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپاد‌های بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپاد‌های مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپاد‌های سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

پهپاد یسیر

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد در سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش بود که با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.

ساخت پهپاد در ایران

ایده ساخت پهپاد در کشورمان به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما این ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شده تا در سال ۶۴ به واقعیت تبدیل و پهپاد مهاجر طراحی و ساخته شد.

ایده طراحی و ساخت مهاجر منجر به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد که بعد‌ها به مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان تبدیل شد. البته صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) هم بعد‌ها به سوی ساخت پهپاد‌ها رفت و روند توسعه‌ای را در پیش گرفت.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

رزمایش پهپادی سپاه هم سال گذشته با نام «الی بیت المقدس ۱» با حضور پهپاد‌های تهاجمی - رزمی در منطقه عمومی هرمزگان و خلیج فارس با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه سپاه اجرا و مجموعه متنوعی از پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش تنها گوشه‌ای از توان و قدرت پهپادی سپاه پاسداران بود که همه رسانه‌های جهان از آن با عنوان قدرت پهپادی سپاه یاد کردند. در جریان برگزاری این رزمایش، شرکت همزمان ۵۰ فروند پهپاد تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی برای نخستین بار در منطقه بود که به طور همزمان عملیات تهاجمی انجام دادند.

این رزمایش و همچنین نمایشگاه شکار کرکس‌ها که در هفته دفاع مقدس سال جاری برگزارشد نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان هم قصد دارد تا در مجموعه گزارش‌هایی دستاورد‌های حوزه پهپادی کشور را که به صورت بومی طراحی و ساخته شده‌اند را بررسی و تحلیل کند.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

ما در گزارش‌های قبلی از این مجموعه، پهپادهای شاهد ۱۲۹،  مهاجر ۱، سیمرغ،  مهاجر ۲، صاعقه، مهاجر ۳ و ۴ ، صادق، مهاجر ۶، کرار و فطرس را بررسی کردیم. در گزارش یازدهم  پهپاد یسیر را بررسی می‌کنیم که متن آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

پهپاد یسیر

این پهپاد در واقع نمونه مهندسی معکوس شده پهپاد اسکن ایگل ساخت شرکت بوئینگ آمریکاست که در تاریخ ۱۴ آذر ۹۱ سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی توسط پدافندهوایی سپاه به دام انداخته شد. از پهپاد یسیر در مهرماه سال ۹۲ در یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش واقع در پرندک با حضور امیر سرتیپ پوردستان فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش و سایر فرماندهان ارشد این نیرو رونمایی شد.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

مشخصات فنی 

این پهپاد در حدود یک متر طول، فاصله دو سر بال سه متر و وزن آن نیز در حدود ۲۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. این هواپیما از ۷ تا ۱۰ ساعت ساعت امکان پرواز دارد. از دیگر ویژگی‌های پهپاد یسیر می‌توان به سقف پروازی ۱۵ هزار پا، مداومت پروازی هشت‌ساعته و برد پروازی تا شعاع ۲۰۰ کیلومتر اشاره کرد که از طریق ارتباط با ایستگاه‌های کنترل زمینی متحرک کنترل می‌شود.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

پهپاد یسیر از طریق لانچر (سکوی پرتاب) به پرواز درآمده و از طریق چتر نیز بازیابی می‌شود. این پهپاد، به وسیله دوربین‌های شناسایی با فناوری روز دنیا قادر به انجام عملیات شناسایی خود است که این کار به کمک ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، سرعت و قدرت تحرک بالا انجام می‌پذیرد. شکل دم این پهپاد به شکل هست طراحی شده است.

این هواپیما دارای یک جعبه سیاه است که در مرکز کنترل زمینی قراردارد. یکی از توانمندی‌های ویژه این پهپاد رادارگریز بودن است به نحوی که سیستم‌های راداری و پدافندی قادر به شناسایی آن نیستند.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

نحوه هدایت یسیر

این پهپاد دارای دو خلبان است، یک خلبان در بیرون هواپیما را به پرواز درمی‌آورد، تنظیمات مربوط را انجام می‌دهد و سپس این هواپیما را در اختیار خلبان داخل قرار می‌دهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را به‌عهده دارد، اما در عین حال پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام مأموریت به هر سه این‌ها متکی است.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

حضور در رزمایش‌ها

پهپاد یسیر در تمرین دریایی امنیت دریایی ۹۸ بر فراز دریای خزر عملیات شناسایی خود را انجام داد.

پهپاد یسیر؛سایه‌ای در برابر چشمان دشمنان + تصاویر

حضور فعال در جبهه مقاومت

این پهپاد علاوه بر کشورمان در کشورهای محور مقاومت مانند عراق، لبنان و سوریه حضور داشت. 

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

پهپاد یسیر، تحت اختیار نیروهای جبهه النجبا

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در جهان

پهپاد یسیر در نمایشگاه‌های بین المللی در سطح جهان مانند ماکس ۲۰۱۷ در روسیه و ادکس ۲۰۱۸ در آذربایجان حضور داشته است.

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

پهپاد یسیر در نمایشگاه ADEX ۲۰۱۸

پهپاد یسیر؛ شکارچی موشک های پاتریوت + تصاویر

پهپاد یسیر در نمایشگاه MAX ۲۰۱۷

یسیر در رسانه‌های خارجی

 پایگاه خبری تحلیلی ARMY RECOGNITION در گزارش خود درباره این پهپاد به بررسی و تحلیل این پهپاد پرداخت.

پایگاه تحلیلی نظامی دبکا فایل وابسته به رژیم صهیونیستی هم با معرفی این پهپاد، ویژگی‌های آن را نیز تحلیل کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار