تصمیم ایتالیا برای تحریم یک شرکت هواپیمایی ایران، درخواست هادی العامری برای تغییر نظام عراق، واکنش روسیه به کنترل میادین نفتی سوریه توسط آمریکا و بیانیه مشترک شش کشور درباره کمیته قانون اساسی سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آمادگی مشروط کُرد‌ها برای الحاق به ارتش سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۹۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ 02 November 2019

تابناک / تصمیم ایتالیا برای تحریم یک شرکت هواپیمایی ایران، درخواست هادی العامری برای تغییر نظام عراق، واکنش روسیه به کنترل میادین نفتی سوریه توسط آمریکا و بیانیه مشترک شش کشور درباره کمیته قانون اساسی سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آمادگی مشروط کُرد‌ها برای الحاق به ارتش سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «الهام احمد» رئیس کمیته اجرایی شورای دموکراتیک سوریه می‌گوید: نیروهای کُرد مستقر در شمال شرق این کشور برای پیوستن به نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آمادگی دارند؛ اما پیش از آن خواستار بازسازی ارتش سوریه هستند.

وی در این باره افزود: آماده پیوستن به اسد هستیم؛ اما به شرط بازسازی و تغییر ارتش. اگر با دولت اسد درباره نحوه مدیریت مناطقمان به تفاهم برسیم، چرا که نه؛ آماده الحاق به ارتش سوریه هستیم.

البته وی تأکید کرد: این مسأله ظرف یک ساعت محقق نمی‌شود و باید بیش از هر چیز با دولت دمشق گفت‌وگو کرد.

وی در این باره گفت: باید کنار هم بنشینیم و بر سر نحوه ادغام با یکدیگر توافق کنیم، نه اینکه شبیه فراری‌ها به (ارتش) ملحق شویم.

گفتنی است، روز چهارشنبه دولت سوریه از نیروهای کُرد خواست برای دفع تهاجم ترکیه به ارتش بپیوندند.

آمادگی مشروط کُردها برای الحاق به ارتش سوریه/بیانیه مشترک ۶ کشور درباره کمیته قانون اساسی سوریه/تصمیم ایتالیا برای تحریم یک شرکت هواپیمایی ایران/ درخواست هادی العامری برای تغییر نظام عراق

ترکیه از نهم اکتبر (هفدهم مهر) با هدف ایجاد منطقه امن به عمق سی کیلومتر در داخل خاک سوریه، عملیات نظامی موسوم به چشمه صلح را علیه نیروهای کُرد و دموکراتیک واقع در شمال شرق سوریه آغاز کرد.

تصمیم ایتالیا برای تحریم یک شرکت هواپیمایی ایران

در پی سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به رم، یک روزنامه ایتالیایی روز جمعه از تصمیم دولت این کشور مبنی بر ممنوعیت پرواز یک شرکت هواپیمایی ایران به ایتالیا خبر داد.

بر اساس این گزارش، روزنامه ایتالیایی « LA STAMPA» (لا استامپا) گزارش داد، دولت ایتالیا مانند دیگر کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان تحت فشارهای آمریکا پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به این کشور را ممنوع کرده است.

آمادگی مشروط کُردها برای الحاق به ارتش سوریه/بیانیه مشترک ۶ کشور درباره کمیته قانون اساسی سوریه/تصمیم ایتالیا برای تحریم یک شرکت هواپیمایی ایران/ درخواست هادی العامری برای تغییر نظام عراق

این روزنامه لغو مجوز پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به ایتالیا را از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح در سفر اخیر «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به این کشور طی ماه گذشته اعلام کرد.

درخواست هادی العامری برای تغییر نظام عراق

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح در عراق می‌گوید: نظام پارلمانی در این کشور شکست خورده و باید به دنبال نظام دیگری بود.

او شامگاه جمعه (دهم آبان) طی بیانیه‌ای کوتاه، راه حل برون‌رفت از بحران کنونی عراق را اصلاح فرآیند سیاسی زیر نظر قانون اساسی این کشور دانست.

عامری با بیان اینکه کشور عرق به اصلاحات و تغییرات ریشه‌ای در قانون اساسی نیاز دارد، گفت: «شکست سیستم پارلمانی در عراق محرز شده است؛ برای همین، چاره‌ای جز تبدیل آن به نظامی که مناسب اوضاع ما باشد، نیست».

نظام سیاسی در عراق نظام پارلمانی بوده و نخست‌وزیر در این کشور بالاترین مقام اجرایی است و منصب ریاست‌جمهوری بیشتر تشریفاتی و فاقد قدرت اجرایی است.

رئیس ائتلاف الفتح عراق همچنین گفت: شوراهای شهر و استانداری‌ها نیز از جمله سازمان‌هایی هستند که شکستشان ثابت و بنابراین باید این شوراها لغو شده و مردم بتوانند استاندار را مستقیم انتخاب کنند.

واکنش روسیه به کنترل میادین نفتی سوریه توسط آمریکا

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس تأکید کرد، مسکو نارضایتی خود را از اقدامات آمریکا در زمینه تحت کنترل درآوردن میادین نفتی شرق رود فرات اعلام کرده و در تماس های خود با مقامات واشنگتن آن را گوشزد کرده است.

ریابکوف بازگشت آمریکا برای کنترل دوباره میادین نفتی سوریه را صرفا برای مطامع و منافع اقتصادی خواند. 

در حالی که با آغاز حملات اخیر ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، «دونالد ترامپ» دستور خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرده بود، واشنگتن در اقدامی عجیب دوباره پانصد نظامی خود را مناطق شمالی سوریه بازگرداند. 

روزنامه «نیویورک تایمز» روز پنجشنبه به نقل از منابع کردی و آمریکایی گزارش داد، هم‌اکنون حدود ۵۰۰ نظامی آمریکایی – که بیشتر آنها نیروی ویژه هستند – در سوریه حضور دارند که با تداوم ورود آنها، قرار است تعداد آنها به تقریبا ۱۰۰۰ تن برسد.

برخی گزارش ها حاکی است، از روز پنجشنبه برای اولین بار از زمان اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و عقب‌نشینی آنها از مناطق شمالی این کشور، گروهی از این نیروها دوباره به همان مناطق بازگشته و مشغول گشت‌زنی شده‌اند.

در آمریکا بیشتر نمایندگان کنگره با تصمیم ترامپ درباره سوریه مخالفت کرده بودند. 

برخی منابع می‌گویند، برخی سناتورهای آمریکایی اخیرا به دیدار ترامپ رفته و از روی نقشه محل دقیق میادین نفتی واقع در شمال و شمال شرق سوریه را به وی تفهیم کرده‌اند تا او را متقاعد کنند نظامیان آمریکایی نباید از سوریه خارج شوند. 

بیانیه مشترک شش کشور درباره کمیته قانون اساسی سوریه

وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، ایالات متحده، مصر، اردن و عربستان سعودی، امروز (جمعه) طی بیانیه‌ای مشترک، از آغاز فعالیت‌های کمیته تدوین قانون اساسی سوریه، که از چهارشنبه گذشته در ژنو آغاز شده است، استقبال کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «این مرحله‌ای سازنده است که از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت و نیاز به اقدامات و تعهداتی قوی دارد تا موفقیت‌آمیز واقع شود.»

این وزیران خارجه خاطرنشان کردند، این ابتکار عمل در راستای تکمیل دیگر بندهای قطعنامه 2254 شورای امنیت انجام می‌شود با توجه به این‌که این بندها در ارتباط با مشارکت دادن تمامی سوری‌ها و از جمله زنان در پروسه سیاسی است.

آنها افزود: «ما از تلاش‌ها برای ایجاد فضایی امن و بی‌طرفانه، که به سوری‌ها اجازه برگزاری انتخابات آزاد و هدفمند تحت نظارت سازمان ملل متحد را بدهد، حمایت می‌کنیم.»

این وزیران خارجه کشورهای مذکور با اعلام این‌که بحران سوریه گزینه نظامی ندارد و تنها راه‌حل، سیاسی است، بر ضرورت اجرای آتش‌بس فوری و واقعی در سرتاسر سوریه تأکید کردند.

کمیته بررسی قانون اساسی سوریه روز چهارشنبه با مشارکت 150 عضو این کمیته شامل نمایندگان دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

این نشست با انجام دیدارهای هیأت‌های شرکت کننده تا امروز (جمعه) ادامه خواهد داشت و نشست کمیته کوچک آن شامل 45 عضو از امروز به مدت یک هفته برگزار خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر سال 2015، قطعنامه شماره 2254 را با نام «نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه» به اجماع اعضا تصویب کرده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار