مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:
شاهرود - مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه نگرانی خاصی درباره دام‌های بیمار در سطح استان وجود ندارد، گفت: طی هفت‌ماهه امسال کمتر از ۱۰ رأس دام بیمار در سطح استان شناسایی شده است.
کد خبر: ۷۹۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 02 November 2019
۱۰راس دام بیمار در استان سمنان شناسایی شدند/ فعالیت ۱۵ پلاک کوبی

به گزارش تابناک سمنان: حمیدرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ۸۷۰ عامل بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، ابراز داشت: خوشبختانه طی هفت‌ماهه نخست سال کمتر از 10 رأس دام مبتلابه بیماری شناسایی و سریعاً از گله جدا شدند تا اقدامات درمانی برای آن ها صورت گرفته و یا معدوم شوند.

وی با بیان اینکه دامپزشکان استان سمنان بر اساس جدول به دامداری‌ها مراجعه می‌کنند، افزود: با توجه به اهمیت حوزه سلامت در طول یک سال کاری بر روی بیماری‌های شاخص ازجمله سل و تب مالت، تقویم و برنامه زمان‌بندی مشخص تدبیر شد که در شش‌ماهه اول و دوم امسال نیز طبق روال سنوات قبل دامپزشکان دامداری‌های صنعتی را مورد بازدید قرار می‌دهند.

فعالیت ۱۵ شرکت پلاک کوبی در استان سمنان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه بر اساس برنامه پیشگیرانه بیماری هاری کار واکسیناسیون سگ‌های گله انجام می‌شود، ابراز داشت: پیشگیری از بیماری آنفولانزای حاد پرندگان در دستور برنامه کاری قرار دارد که تا کنون در استان و بر اساس سیستم پایش و رصد و مراقبت، خوشبختانه این بیماری مشاهده و گزارش نشده است.

حسینی در ادامه تصریح کرد: طی هفت‌ماهه نخست سال جاری ۹ هزار نفر روز در کارگاه‌های آموزشی مختلف با موضوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مورد آموزش قرار گرفتند که این آشنایی می‌تواند بسیار کمک کند تا خود مردم به‌نوعی نظارت و اقدام کنترلی بیشتر در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام داشته باشند.

وی با بیان اینکه پلاک‌کوبی طرح بسیار خوبی در راستای پیشگیری از قاچاق دام به شمار می‌رود که متولی اصلی آن جهاد کشاورزی و دامپزشکی هستند، ابراز کرد:  ۱۵ شرکت پلاک‌کوبی در سطح استان فعال محسوب می‌شوند و پیشرفت فیزیکی طرح پلاک کوبی دام سنگین در سطح استان ۷۰ درصد و در دام سبک با توجه به اینکه عشایر تازه مستقر شدند ۳۰ درصد گزارش می‌شود.

راه‌اندازی کشتارگاه بسطام 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه پنج کشتارگاه فعال در استان وجود دارد، ابراز داشت: کمیته متشکل از کارشناسان دامپزشکی محیط‌زیست و بهداشت با محوریت استاندار و فرمانداران شهرستان در این برنامه ممیزی دوره‌ای فعالیت دارند اما آن چیزی که محیط‌زیست تحت عنوان آلودگی از آن یاد می‌کند پساب و سیستم فاضلاب است.

 حسینی در ادامه تصریح کرد: کشتارگاه بسطام طبق آخرین بازدید دارای نواقصی بود که رفع آن در دستور کار قرار دارد و از سویی با توجه به اینکه شهرداری بسطام زمینی را معرفی کرده و مقرر شد طی بازه زمانی سه‌ساله کشتارگاه جدیدی در این شهر احداث شود.

وی افزود: در مورد کشتارگاه بسطام بر نیاز حداقلی موافقت به عمل آمد که پس از معرفی مسئول فنی بهداشتی مجموعه و بخشی از نواقصی که موردنظر دامپزشکی، بهداشت و محیط‌زیست برطرف و کشتارگاه مجدد فعالیت کند و هم‌زمان نیز کشتارگاه جدید توسط شهرداری بسطام ساخته و راه‌اندازی شود.

سامان‌دهی کشتار دام در روستاها

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بابیان اینکه در طرح سامان‌دهی کشتار روستایی می‌بایست شهرها و روستاهای نزدیک به مرکز شهر کشتار را در کشتارگاه‌ها انجام دهند، اضافه کرد: برای روستاهایی که بعد مسافت دارند نیز با همکاری بخشداری و دهیاران مقرر شد مکان‌هایی را با نظارت دامپزشکی تعریف کنند که شرایط حداقلی بهداشت را داشته باشد.

حسینی بابیان اینکه دامپزشکی نظارت از این مراکز را نیز در دستور کار خود دارد، اضافه کرد: سامانه ۱۵۱۲ برای این موضوع در نظر گرفته شد تا روستاییان بتوانند تخلفات کشتار غیرمجاز را اطلاع‌رسانی کنند تا موضوع مورد رسیدگی واقع شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار