در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی چندین مورد از پیش‌بینی‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند و به واقعیت تبدیل نشده‌اند بپردازیم.
کد خبر: ۷۹۰۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 23 October 2019

به گزارش تابناک سمنان: انسان‌ها از آغاز تاریخ همیشه به پیش‌بینی آینده علاقه داشتند. با پیشرفت چشم‌گیر علم و فناوری، این علاقه نیز بیشتر شد و انسان‌ها می‌خواستند چیز‌هایی بیشتری راجع به آینده‌ی خود بدانند.

اما همه‌ی این پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل نشده‌اند و فقط تعداد کمی از آن‌ها رنگ واقعیت را به خود دیده‌اند. تعدادی از این پیش‌بینی‌ها در عصر خود جنجال‌های زیادی به پا کرده‌اند که البته در نهایت نیز اشتباه از آب درآمده‌اند. در ادامه با ماهمراه باشید تا به بررسی چندین مورد از پیش‌بینی‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند و به واقعیت تبدیل نشده‌اند بپردازیم.

۱. قد همه‌ی زنان حداقل به ۱۸۰ سانتی‌متر خواهد رسید

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

در سال ۱۹۵۰ «دوروتی روی» طی تحقیقی اعلام کرد که تا سال ۲۰۰۰ میلادی، قد همه‌ی زنان در دنیا حداقل به ۱۸۰ سانتی‌متر خواهد رسید. او با استناد به این موضوع که تغذیه‌ی مردم دنیا در حال بهبود یافتن است و در آینده انسان‌ها میزانی متوازن از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت می‌کنند، این تئوری را مطرح کرد. پیش‌بینی‌ای که گذشت زمان اشتباه بودن آن را ثابت کرد. البته امروزه درصد کمی از زنان، قدی بالاتر از ۱۸۰ سانتی‌متر نیز دارند، اما دوروتی روی این تئوری را راجع به همه‌ی زنان مطرح کرده بود.

۲. تلفن در حد یک اسباب بازی خواهد ماند

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

در سال ۱۹۷۶ «ویلیام اورتون» تاجر معروف آن زمان، تلفن تازه در حال ظهور را تنها یک اسباب بازی توصیف کرد. اورتون این نظریه را بعد از آنکه الکساندر گراهام‌بل حق ثبت تلفن را به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به اورتون پیشنهاد داد، مطرح کرد. معامله‌ای که بعد‌ها اورتون آرزوی پذیرفتن آن را می‌کرد. اورتون بر این اعتقاد بود که وقتی همه می‌توانند از طریق تلگراف و پیام‌های کتبی با هم ارتباط برقرار کنند دیگر نیازی به استفاده از این وسیله‌ی نامتعارف و عجیب نخواهد بود. اگر ویلیام اورتون تلفن‌های همراه امروزی را می‌دید قطعا حرفش را پس می‌گرفت.

۳. ماشین‌ها تنها در زمان کوتاهی محبوب خواهند بود

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

در سال ۱۹۰۳ رئیس ایالت «میشیگان» در ایالات متحده به رئیس شرکت ماشین‌سازی فورد، «هنری فورد» توصیه کرد که پول‌های خود را بیش از این صرف صنعت ماشین‌سازی نکند. چرا که مردم اسب را به ماشین‌ها ترجیح می‌دهند. اما امروزه حتی تصور جابه‌جا شدن مردم با اسب‌ها نیز خنده‌دار به نظر می‌رسد. این پیش‌بینی نیز اشتباه از آب درآمد و صنعت ماشین سازی باعث دگرگونی و پیشرفت زندگی انسان‌ها شد.

۴. همه‌چیز با استیل ساخته خواهد شد

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

توماس ادیسون شاید لامپ را اختراع کرده باشد، اما این دلیل نمی‌شود که او راجع به همه چیز دیدگاهی صحیح داشته باشد. ادیسون طی مصاحبه‌ای در سال ۱۹۱۱ اعلام کرد که در آینده همه چیز از استیل ساخته خواهد شد. او در این مصاحبه اعلام کرد که یک نوزاد در قرن بیستم در گهواره‌ای فلزی خواهد بود و خانواده‌ی این کودک بر روی میز ناهار خوری فولادی خواهند نشست و حتی دیوار‌ها نیز از استیل ساخته خواهند شد. اگرچه امروزه انسان از وسایل آهنی زیادی در زندگی خود استفاده می‌کند، اما تا به آن حد که ادیسون پیش‌بینی کرده بود نیز در این امر زیاده‌روی نکرده است.

۵. شستن کل خانه به وسیله‌ی یک شلنگ

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

در سال ۱۹۵۰ سردبیر روزنامه‌ی نیویورک تایمز، «والدمار کائمفرت» مجموعه‌ای از نوشته‌ها را با عنوان «معجزه‌هایی که در ۵۰ سال آینده خواهید دید» منتشر کرد. او در این مقاله ذکر کرد که وقتی یک زن خانه‌دار در قرن ۲۱ اقدام به شستن خانه‌ی خود می‌کند، می‌تواند همه‌ی خانه را با کمک یک شلنگ با آب بشوید. چرا که تمام وسایل خانه از جنس پارچه‌های مصنوعی و پلاستیک‌های ضد آب خواهند بود. این پیش‌بینی نیز علی‌رغم ایده‌ی جالب خود، هرگز رنگ واقعیت به خود ندید.

۶. مغز انسان در حین رانندگی با سرعت بالا از کار می‌افتد

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

در سال ۱۹۰۴ «نیویورک تایمز» مناظره‌ای بین یک متخصص مغز و یک پزشک برای پی بردن به خطرات احتمالی رانندگی با سرعت‌های بالا صورت گرفت. یکی از مهم‌ترین نتایج این مناظره این بود که مغز انسان قادر نیست در رانندگی با سرعت بالا به کار خود ادامه دهد. در ادامه‌ی این گزارش نیز ذکر شده است که مغز انسان احتمالاً در سرعتی نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت از کار خواهد افتاد. امروزه فکر کردن به این پیش‌بینی که در آن زمان صورت گرفته است، خنده‌دار به نظر می‌رسد، ولی در آن زمان مردم زیادی به این پیش‌بینی باور داشته‌اند.

۷. مردم بعد از مدت کوتاهی از تلویزیون‌ها خسته خواهند شد

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

در سال ۱۹۴۶، مدیر ارشد یک شرکت معروف فیلم‌سازی که «دارل زاناک» نام داشت، اعلام کرد که مردم بیشتر از ۶ ماه نمی‌توانند از تلویزیون استفاده کنند و به زودی مردم از خیره شدن به این جعبه‌ی کوچک خسته خواهند شد. نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا واقعاً او به این موضوع ایمان داشته است یا فقط این حرف را به دلیل ترس از خلوت‌تر شدن سالن‌های سینما زده است. اما امروزه تصور یک خانه بدون تلویزیون نیز برای ما ممکن نیست و این جعبه‌ی جادویی نقشی غیرقابل انکار در زندگی انسان‌ها دارد.

۸. زیردریایی‌ها غرق خواهند شد

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

نویسنده‌ی داستان‌های تخیلی، «هوبرت جورج ولز» در طی اظهار نظری اعلام کرد که ایده‌ی زیردریایی، ایده‌ای مضحک است و سرانجامی جز غرق شدن ندارد و باعث کشته شدن سرنشینان خود می‌شود. او در سال ۱۹۰۱ نیز بار دیگر این سخن خود را تایید کرد. ولز علی‌رغم داستان‌های فوق‌العاده‌ی خود، اما در این مورد به صورت آشکار دچار اشتباه شد و زیردریایی‌ها به یکی از بهترین اختراع‌های بشر تبدیل شدند.

۹. قحطی جهان را در بر خواهد گرفت

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

در سال ۱۹۷۰، «پل ارلیج» پزشک و دانشمند برنده‌ی جایزه‌ی نوبل اظهار داشت که در ۱۰ سال آینده نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را به علت قحطی از دست خواهند داد. او این موضوع را با توجه به کمبود منابع غذایی و رشد زیاد جمعیت جهان مطرح کرد. اگرچه متاسفانه امروزه عده‌ی زیادی در سراسر جهان در فقر کامل زندگی می‌کنند و عده‌ای نیز به علت سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند، اما نظریه‌ی ارلیج به نوعی همه‌ی انسان‌های دنیا را شامل می‌شد و به حقیقت نیز تبدیل نشد.

۱۰. کاهش محبوبیت تلفن‌های همراه

پیش‌بینی‌هایی راجع به آینده که اشتباه از آب درآمدند

قبل از محبوبیت باور نکردنی تلفن‌های هوشمند، برخی از افراد نسبت به استفاده‌ی هر شخص از یک تلفن همراه شک داشتند. در اواخر سال ۲۰۰۷ مدیر عامل شرکت ماکروسافت، «استیو بالمر» اظهار داشت که ایده‌ی تلفن همراه هوشمند در آینده‌ای نزدیک با شکست مواجه خواهد شد. اما برخلاف این عقیده، امروزه تلفن‌های همراه هوشمند یکی از پرفروش‌ترین محصولات در سرتاسر جهان محسوب می‌شوند.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار