ژاپن گزارش‌ها درباره اعطای وام ۱۸.۴ میلیارد دلاری به ایران به عنوان بخشی از طرح ابتکاری فرانسه برای حفظ پایبندی تهران به برجام را رد کرد.
کد خبر: ۷۹۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ 21 October 2019

به گزارش تابناک سمنان: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت ژاپن گزارش‌ها در خصوص طرح مشترک این کشور با فرانسه برای اعطای وام ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری به ایران را رد کرد.

یوشیهید سوگا، سخنگوی دولت ژاپن امروز دوشنبه ضمن حضور در یک جلسه توجیهی در توکیو گفت: گزارش‌ها با واقعیت مطابقت ندارد.

روز گذشته روزنامه ژاپنی «ماینیشی» مدعی شد دولت این کشور تصمیم گرفته از طرح پیشنهادی فرانسه در خصوص ایران که تابستان امسال مطرح شد، حمایت کند. به این ترتیب دو کشور طرح وامی به مبلغ حدودی ۱۸.۴ میلیارد دلار به ایران پیشنهاد داده‌اند، که در ازای آن تهران باید به برجام پایبند بماند.

بر اساس طرح ابتکاری فرانسه وام ۱۵ میلیارد دلاری به ایران در راستای ادامه پایبندی تهران به برجام بوده، اما پس از آنکه تهران درخواست افزایش میزان وام را برای جبران تاثیر تحریم‌های سخت گیرانه پیشنهاد کرد، ژاپن نیز با پیشنهاد ۳ میلیارد دلار، این مبلغ را تا حداقل ۱۸.۴۲ میلیارد دلار افزایش داد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با پیشنهاد این طرح از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواسته بود تا با لغو بخشی از تحریم ها، شرایط را برای افزایش صادرات نفت ایران فراهم کند. بنابر پیشنهاد فرانسه که شامل دو بند بود، ایران می‌توانست روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد. بند دوم این طرح، اعطای وام ۱۵ میلیارد دلاری به ایران بود که تهران بتواند از تحریم‌های ارزی که واشنگتن بر آن اعمال کرده است، عبور کند. اما ترامپ با رد هر دو مورد تحریم‌های بیشتری را علیه مقامات، شخصیت‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌های ایرانی اعمال کرد.

در همین حال، برخی از مقامات اروپایی مدعی شده اند که طرح فرانسه حاکی از این است که اروپایی‌ها در باره مسئله مربوط به ایران و برجام جدی و درصدد کاهش فشار‌های اقتصادی بر تهران هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار