در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:
اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» از سوء مدیریت برای هزینه کرد بودجه در صنعت انیمیشن انتقاد کرد.
کد خبر: ۷۹۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ 21 October 2019

به گزارش تابناک سمنان: به تازگی آکادمی اسکار اعلام کرده انیمیشن «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر شرایط حضور در اسکار امسال را دارد. ما به بهانه این اتفاق با رهگذر کارگردان این انیمیشن گفت و گویی کردیم که می‌خوانید.

چگونه  انیمیشن «آخرین داستان» به بزرگترین آکادمی دنیا راه یافت؟

ما افراد زیادی علاقه‌مند و عاشق صنعت انیمیشن داریم که تلاش می‌کنند تا خود را نشان دهند و اعتماد و توجه لازم را کسب کنند. ما هم بسیار تلاش کردیم که این اتفاق بیفتد، چون واقعا پروژه عظیمی بود. حدود ۹ سال بدون پشتوانه روی آن کار کردیم پس جلب نظر آکادمی اسکار آن هم به صورت مستقل برای ما کار بسیار مشکلی بود.

«آخرین داستان» زبانی جهانی دارد/ سوء مدیریت به انیمیشن آسیب زده است

«آخرین داستان» به چه موضوعی می‌پردازد؟

این فیلم برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است، اما نکته‌ای که باعث می‌شود هر آدم از هر زبان و ملیتی با آن ارتباط برقرار کند همان موضوع همیشگی مبارزه خیر و شر است و اینکه شخصیت‌ها چگونه به شخصیت‌های خیر و شر تبدیل می‌شوند و چگونه در مقابل هم قرار می‌گیرند. به نوعی رویارویی تاریکی و نور است که در تمام ادیان و فرهنگ‌ها یکسان است و درک آن برای همه آسان است.

با قصه‌ای کاملا ایرانی؟

بله. قصه کاملا ایرانی است.

 اگر کسی انیمیشن را ببیند متوجه می شود ایرانی است اما زبانی جهانی دارد؟

به طور قطع این طور است به خصوص که شهرام ناظری موسیقی تیتراژ را خوانده و از موسیقی نواحی ایران و ساز‌های کاملا ایرانی مثل تنبور و دف نیز استفاده شده است.

ما مکتب انیمیشن در ایران نداریم و اگر بخواهیم انیمیشن تولید کنیم یا باید به سمت دیزنی و یا به طرف انیمه‌ها برویم و از یکی از این مکاتب موجود استفاده کنیم تا انیمیشن را یاد بگیریم و از دل این آثار تولید شده، مکتب و مولفه‌های مکتب ایرانی رشد کند. شاید شما تصویر را ببینید و بگویید شبیه انیمیشن‌های ژاپنی است، ولی شکل داستان گویی، قصه و موسیقی فاکتور ایرانی بودن را دارد و کاملا متوجه آن خواهید شد.

این اتفاق در اسکار می‌تواند تلنگری باشد تا سینمای ما بیشتر به انیمیشن بپردازد؟

من خیلی اعتراضی به سرمایه گذاری نکردن مسئولان روی انیمیشن ندارم، چون چندین نهاد سالانه بودجه‌های هنگفتی برای ساخت انیمیشن صرف می‌کنند، ولی سوء مدیریت باعث شده که در جای لازم سرمایه‌گذاری صورت نگیرد؛ سالانه میلیارد‌ها تومان خرج می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد. امیدوارم این موضوع تلنگری باشد تا یک اتفاق مدیریتی در نهاد‌ها بیفتد و کسانی روی کار بیایند که حرفه ای‌تر هستند. البته اتفاق خوبی که افتاده معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند تجربی خودش انیمیشن ساز، کارگردان و نویسنده انیمیشن است و کاملا روی موضوع اشراف دارد. مطمئن هستم نتیجه کار‌های او در سال‌های بعد مشخص خواهد شد.‌ ای کاش بقیه نهاد‌ها هم چنین رویکردی داشتند و کسانی را به کار می‌گرفتند که از خود جامعه انیمیشن بیرون آمده باشند.

«آخرین داستان» زبانی جهانی دارد/ سوء مدیریت به انیمیشن آسیب زده است

تاییدیه گرفتن از اسکار، کار  شما را برای ساخت کار بعدی سخت نمی‌کند؟

من هیچ وقت فکر نمی‌کنم کاری که انجام دادم کار کامل و خوبی است. قطعا ایراد‌های آن را می‌دانم و با روی باز انتقاد‌ها را می‌پذیرم و سعی می‌کنم آن را برطرف کنم. قطعا کار من سخت‌تر می‌شود، ولی از آن جا که همیشه فکر می‌کنم باید کار سخت تری انجام دهم، سعی می‌کنم کار بهتری را در آینده انجام دهم.

کار دیگری در دست دارید؟

ساخت کار جدیدی در حال انجام است اما فعلا درباره آن صحبت نکردیم، چون قصد داریم جزئیات را در کنفرانس خبری اعلام کنیم.

صحبت پایانی دارید؟

راه پیدا کردن انیمیشن ایرانی به اسکار اتفاق ویژه‌ای است، چون برای اولین بار به صورت مستقل صورت گرفته است. همه می‌دانیم اسکار از دولت‌ها فیلم می‌گیرد، اما ما این فیلم را به صورت مستقل فرستادیم که با دوبله انگلیسی در آمریکا پخش شده است. این نشان می‌دهد انیمیشن ما پتانسیل لازم را دارد. اگر در آینده چه من و چه همکارانم انیمیشنی با استاندارد‌های لازم ساختیم خانه سینما باید به این موضوع فکر کند که علاوه بر مستند، یک انیمیشن هم ارسال کند و قطعا باید جدی‌تر به این موضوع نگاه کرد.

انیمشنی که بدون پشتوانه به اسکار راه یافت/ انتقاد کارگردان «آخرین داستان» به سوء مدیریت در هزینه کرد بودجه

انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه کنندگی احسان رسول اف در بخش پویانمایی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

«آخرین داستان» با برداشتی آزاد از شاهنامه به روایت قصه ضحاک ماردوش، کاوه آهنگر و آفریدون می‌پردازد و تاکنون موفق به دریافت جوایز بین المللی فراوانی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار