مدیرکل امور عشایری استان:
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: ۳۰ هزار راس دام سبک عشایر استان برای مقابله با قاچاق گوشت قرمز پلاک‌گذاری شد.
کد خبر: ۷۹۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 21 October 2019

۳۰ هزار راس دام عشایر سمنان پلاک‌گذاری شد

به گزارش تابناک سمنان : مراد خادم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عشایر استان سمنان یک میلیون و ۷۰ هزار راس دام سبک دارند که برنامه پلاک‌گذاری این تعداد دام سبک از ماه شهریور امسال آغاز شد.

وی خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری برنامه پلاک‌گذاری بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سبک عشایر استان در دستور کار قرار دارد و با اجرای این طرح قاچاق دام سبک از مبدا سمنان کاهش چشمگیری می‌یابد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: کاهش سرقت دام سبک و تسریع در شناسایی صاحبان دام‌های سبک در محموله های قاچاق‌ احتمالی احشام از دیگر مزیت‌های پلاک گذاری دام است.

خادم تصریح کرد: شناسنامه‌دارشدن دام‌های سبک و سنگین در استان سمنان رویکردی ارزشمند برای بررسی و ارزیابی دقیق از ظرفیت‌ها و میزان تولید گوشت قرمز است.

وی اضافه کرد: فقدان پلاک‌گذاری و شناسنامه‌دار نبودن دام در سال‌های گذشته به قاچاق و سرقت دام در کشور می انجامید اما  در یکسال گذشته با اجرای این طرح مشکلات عشایر و دامداران در بخش‌های مختلف کاهش یافت.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: به طور متوسط یک خانوار عشایر در استان سمنان ۳۰۰ تا ۳۵۰ راس دام سبک مانند گوسفند و بُز دارد در حالی که این آمار در کشور ۱۵۰ تا ۲۰۰ راس برای یک خانوار عشایر است.

حدود ۴۸ میلیون راس گوسفند، ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس بز و ۸ میلیون رأس گاو در کشور وجود دارد و در مجموع حدود ۷۵ میلیون راس دام در ایران باید پلاک‌گذاری شود.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار