مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: تعیین میان‌بند برای جا به جایی دام در مسیر از مناطق ییلاقی و قشلاقی مطالبه جدی عشایر سنگسر شهرستان مهدیشهر در استان است.
کد خبر: ۷۸۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 20 October 2019

نبود میان‌بند، مشکل عشایر سنگسر در مسیر ییلاق و قشلاق

به گزارش تابناک سمنان :مراد خادم روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عشایر سنگسر با یک‌هزار و ۲۲۱ خانوار و با برخورداری از ۵۶۹ هزار و ۲۵۲ راس دام سبک از نبود میان‌بند برای انتقال دام از مناطق ییلاقی و قشلاقی ناراضی هستند و باید مسئولان امر با واگذاری مرتع برای تعیین میان‌بند در یکی از نقاط تردد عشایر سنگسر اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: عشایر ایل سنگسر برای چرای دام به مناطق شمالی مهدیشهر مانند چاشم در نیمه اول سال سفر می کنند اما بعد از سرد شدن هوا ، بدون برخورداری از میان‌بند به مناطق آبخوری شهرستان سمنان و مناطق گرمسیری شاهرود سفر می کنند.

 

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: نبود میان‌بند برای عشایر سنگسر یکی از دغدغه‌های اساسی است که فقدان آن باعث تخریب مراتع با ورود نابهنگام عشایر به مناطق ییلاقی و قشلاقی می شود.

خادم تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با مساعدت و همراهی با عشایر سنگسری برای تعیین مکانی به منظور اجرای طرح میان‌بند اقدام کند.

وی اضافه کرد: وسعت مناطق قشلاقی در اختیار عشایر سنگسر ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۳۱ هکتار است که این رقم در مناطق ییلاقی به ۷۸۴ هزار و ۵۹ هکتار می رسد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: عشایر ایل سنگسر یکی از جوامع مهم و بزرگ عشایری کشور به شمار می رود که با رفع مشکلات این قشر می توان برای توسعه اقتصادی در استان اقدام‌های جدی انجام داد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار