چه کسی باور می‌کند دستگاه اطلاعاتی فرانسه حاضر شود اعتبار و برند خود را در میان نهاد‌های اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی، با تقدیم دو دستی این مهره متوهم به ایران - آنهم به سپاه پاسداران- مخدوش کند؟!
کد خبر: ۷۸۸۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 16 October 2019

به گزارش تابناک سمنان: تک و پاتک‌های اطلاعاتی از جمله مرموزترین و شاید پیچیده‌ترین فضا‌هایی باشند که می‌توان در دنیای امروز تصور و اجرا کرد و در میان غول‌های اطلاعاتی و امنیتی دنیا همواره در حال تست و تلاش است. البته در قرن بیست و بیست و یکم شاهد افزایش سطح استفاده از این تکنیک‌های خاص هستیم.

مشهورترین تله‌های اطلاعاتی جهان؛ از «پوپ» تا «زم» / مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند +تصاویر

در حالی که روش‌های مختلفی برای شناسایی، جذب یا به دام انداختن جاسوس و هدف‌های مورد نظر از طرف سرویس‌های اطلاعاتی مختلف استفاده می‌شود، اما غلبه بر حریف نیازمند معماری پیچیده، چند لایه و بعضا چندین و چند ساله است و به نتیجه رسیدن این طراحی‌ها، صبر استراتژیک و خاصی می‌طلبد. البته هدف‌های مورد نظر به غیر از جاسوسان می‌تواند به رهبران گروه‌های مخالف، قاچاقچیان و خلافکاران بزرگ، جنایتکاران جنگی و مواردی از این دست مربوط باشد که در این عملیات‌ها از روش‌های مختلفی مثل تطمیع طرف مقابل یا اطرافیانش با پول، استفاده از جاذبه‌های جنسی، رصد دائمی و دستگیری شخص در هنگام مرتکب شدن جرم، استفاده از اطلاعات سوخته برای جلب توجه و امثال این‌ها بهره گرفته می‌شود؛ هرچند که در کشورمان به دلایل اعتقادی، قانونی و شرعی، بخشی از این موارد جزء خطوط قرمز محسوب شده و از دایره امکانات حذف می‌شود.

دستگیری نیما زم سرشبکه ضدانقلاب آمدنیوز در روز‌های اخیر بار دیگر موضوع امکان غلبه بر سرویس‌های اطلاعاتی مهم در دنیا بخصوص سازمان‌های اروپایی و آمریکایی را برای افکار عمومی و رسانه‌ها زنده کرد. به همین خاطر در ادامه این گزارش به مشهورترین موارد از این نوع عملیات‌های شناسایی و دستگیری در دهه‌های گذشته اشاره خواهیم کرد تا این عملیات موفق سازمان اطلاعات سپاه هم در میان این اتفاقات مهم قرار بگیرد ...

میت، آفریقا و مهره‌ای به نام اوجالان

درگیری ترکیه با کرد‌ها در داخل این کشور و عراق یک ماجرای قدیمی است که البته در سال‌های اخیر به داخل خاک سوریه نیز کشیده شده است. کشور ترکیه گروه کردی PKK را یک گروه تروریستی می‌داند و در سال‌های اخیر هزینه‌های سنگین مادی و انسانی را برای مبارزه با آن متحمل شده است.

به همین خاطر عبدالله اوجالان رهبر سازمان مورد نظر از جمله مهم‌ترین افرادی بود که سال‌های طولانی را برای مبارزه با دولت آنکارا صرف کرده، اما در سال ۱۹۹۹ میلادی فشار‌ها به اوجالان و کشور‌های میزبانش شدت گرفته و او مدام در حال تغییر مکان بود. وی مدتی در روسیه، ایتالیا و یونان به سر برد و در نهایت نیز سر از قاره آفریقا و کشور کنیا در آورد. در تمام این مدت البته سازمان اطلاعات ترکیه ملقب به میت و اداره اطلاعات ارتش این کشور در تعقیبش بودند.

مشهورترین تله‌های اطلاعاتی جهان؛ از «پوپ» تا «زم» / مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند +عکس

اوجالان در جریان حضور در این کشور آفریقایی در سفارت یونان حاضر بود چرا که این کشور مدت‌های طولانی است با ترکیه در ماجرای جزیره قبرس اختلافات بسیار شدیدی دارد. در روز ۱۵ فوریه سال ۱۹۹۹ میلادی وی با ماشین سفارت یونان و چند مقام کنیایی در حال عزیمت به فرودگاه بود تا به کشور آفریقایی دیگر برود که در میانه راه توسط عوامل ترکیه ربوده شده و به این کشور منتقل شد. در آن زمان جار و جنجال‌های فراوانی درباره دستگیری و البته عوامل کمک کننده به ترکیه در این عملیات ایجاد شد. بسیاری، سازمان سیا آمریکا و موساد اسراییل را به عنوان همکاران ترکیه در این تله آفریقایی اعلام کردند. هر چه بود، این تله اطلاعاتی، مدت‌ها در دنیا مشهور بود.

اوجالان در ترکیه محاکمه و به جرم‌های مختلف از جمله جنگ مسلحانه و کشتار به اعدام محکوم شد، اما این حکم در اثر فشار‌های بین المللی به حبس ابد تقلیل پیدا کرده و وی هم اکنون نیز همچنان در زندان است.

روس‌ها در تعقیب جاسوس اژدری

یکی از سلاح‌های خاص شوروی سابق و روسیه، اژدر VA-۱۱۱ یا اشکوال است که با استفاده از تولید اکسیژن از سر خود فضایی از هوا را به دور اژدر ایجاد کرده و این امکان را به آن می‌دهد که بتواند به سرعت‌های بالایی در زیر آب برسد. این اژدر و اطلاعات مربوط به آن تا چند سال مایه نگرانی و سوال برای بخش‌های اطلاعات نظامی در آمریکا بود.

مشهورترین تله‌های اطلاعاتی جهان؛ از «پوپ» تا «زم» / مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند +عکس

ادمونت پوپ افسر سابق اطلاعاتی آمریکا بود که بعد از بازنشسته شدن در قالب یک تاجر به روسیه سفر کرده و آن طور که روس‌ها مدعی شدند به دنبال رسیدن به اسرار اژدر VA-۱۱۱ بود. پس از مدت‌ها بررسی سرویس‌های اطلاعاتی روس، مدارک برای بازداشت رسمی وی آماده و این افسر اطلاعاتی برجسته آمریکا به همراه مدارکی مهم، در سال ۲۰۰۰ میلادی در روسیه بازداشت شده و دادگاه‌های این کشور وی را به جرم تلاش برای خارج کردن اسناد محرمانه نظامی از روسیه به ۲۰ سال زندان محکوم کردند.

وی ۲۵۳ روز بعد از بازداشت توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بخشیده شد. در آن زمان اعلام شد که پوپ به نوعی سرطان استخوان نادر دچار شده و این بخشش به دلایل انسان دوستانه از طرف پوتین صورت گرفته است، اما بعدا مشخص شد عمق حرکت اطلاعاتی و تله طراحی شده برای وی به گونه‌ای بود که آمریکا مجبور به دادن باج فراوان به مسکو برای رهایی اش شد.

آمد و رفت نیما زم به صدا و سیما

روح‌الله زم معروف به نیما زم که گرداننده سایت و کانال تلگرامی ضد انقلاب آمدنیوز است، در جریان برخی اعتراضات معیشتی در شهر‌های کشور در سال ۹۶ روی موج ماجرا سوار شد و علاوه بر آنکه روایت‌های مخدوش و نادرستی را از این اعتراضات منعکس می‌کرد، در اقدامی ضد انسانی و اقدام علیه امنیت ملی کشورمان، آموزش جنگ شهری و ساخت سلاح‌های دست ساز را گام به گام توضیح می‌داد. این موضوع به حدی جدی بود که کانال اول او از سوی مدیر کمپانی تلگرام به دلیل نقض قوانین مسدود شد.

مشهورترین تله‌های اطلاعاتی جهان؛ از «پوپ» تا «زم» / مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند +عکس

بررسی‌های فنی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورمان -که در گذشته رسما توسط صدا و سیما منتشر شد- نشان می‌داد او پس از این اتفاقات، توانسته توجه دستگاه‌های اطلاعاتی غربی که علاقمند به تداوم اغتشاش در کشورمان هستند را به سمت خود و توهماتش جلب کند. این موضوع به گونه‌ای بود که زم با اسکورت ویژه پلیس و دستگاه اطلاعاتی فرانسه (که فیلم آن منتشر شده) تردد می‌کرد و حفاظت ویژه‌ای برای او اعمال می‌شد.

حتی در مصاحبه‌های وی با رسانه‌های ضد انقلاب نیز، مشخص بود که او در پاریس اقامت دارد و طبیعتا دستگاه اطلاعاتی فرانسه حاضر نمی‌شود اعتبار و برند خود را در میان نهاد‌های اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی، با تقدیم دو دستی این مهره متوهم به ایران - آنهم سپاه پاسداران- مخدوش کند.

البته هنگامی که روز دوشنبه، پاسداران انقلاب در بیانیه‌ای از دستگیری "روح الله زم" در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر دادند، گمانه زنی‌های فراوانی در این خصوص صورت گرفته، اما هرچه که هست، چنین اقدام اطلاعاتی که با رصد فنی و اشراف اطلاعاتی و سایبری مداوم و چندین ماهه همراه بوده به گونه‌ای است که علاوه بر ضد انقلاب مستقر در ترکیه و فرانسه، ترس از تبدیل شدن به مصداقی دیگر از عملیات ویژه و تله اطلاعاتی برای سپاه، به جان همه معاندین و ضد انقلاب فعال و هتاک افتاده است.

در عین حال ممکن است بخشی از این عملیات سازمان اطلاعات سپاه که به اذعان دوست و دشمن نظام، بسیار حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی بوده، با شکار تروریست هایی، چون عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان که دستش به خون ده‌ها نفر مردم مظلوم کشورمان آلوده بود، شباهت داشته باشد، اما نمی‌توان از نقش شگرد‌های ابتکاری برای فریب سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و قرار دادن زم در تله اطلاعاتی و کشاندنش به داخل ایران چشم پوشی کرد؛ ابتکاراتی که تا سال‌ها امکان و توان تکرار موفق برای سوژه‌های احتمالی را دارد.

طبیعتا سازمان اطلاعات به عنوان یکی از بازو‌های رسمی و مهم سپاه، نقش مهمی در پاسداری از انقلاب داشته و دارد و تدابیر ماه‌های گذشته سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در تقویت همه جانبه این نهاد نیز برگرفته از همین اشراف به اهمیت و کارنامه آن است که نتایج آن در آینده و در حوزه‌های مختلفی، چون مبارزه با مفاسد اقتصادی و جنگ نرم بهتر مشخص خواهد شد.

مرتبطان با آمدنیوز در دام Honeypot

یکی از شاهکار‌های این عملیات، عدم اطلاع نزدیک‌ترین افراد به نیما زم، از تحت نظر بودن یا هدایت وی به ایران تا زمان اعلام رسمی خبر توسط سازمان اطلاعات سپاه است. اگرچه بسیاری افراد پس از این اطلاعیه رسمی، شروع به بیان تحلیل‌های شخصی خود از محتوای چند هفته اخیر کانال آمدنیوز کردند، اما طبیعی است که هیچ ذهنیتی درباره این عملیات مهم نداشتند.

اما به نظر می‌رسد از مدتی قبل، تمام فعالان و مرتبطین داخلی و خارجی آمدنیوز -همچون شخص گرداننده- در تله اطلاعاتی سپاه گیر افتاده، اما بدون اطلاع از آن، به فعالیت روزمره خود مشغول بودند که نشان دهنده اجرای موفق و بی نظیر استراتژی Honeypot در این پرونده دارد.

مشهورترین تله‌های اطلاعاتی جهان؛ از «پوپ» تا «زم» / مرتبطین با آمدنیوز در «دام عسل» سازمان اطلاعات سپاه افتادند +عکس

به طور خلاصه و ساده، در استراتژی Honeypot یا ظرف عسل، برخی حفره‌های امنیتی، اطلاعاتی یا رسانه‌ای - خبری، به منظور اجرای اهدافی خاص، موقتا باز گذاشته می‌شوند. در حقیقت Honeypot را می‌توان به عنوان یک تله توصیف کرد که برای تشخیص هرگونه تلاش غیر مجاز و نادرست به منظور استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای به کار گرفته می‌شود. هدف اصلی از این طراحی، تشخیص و یادگیری و سپس درمان آسیب‌های داخلی و بیرونی است و کسب اطلاعات و اشراف بیشتر برای بهبود ساختار‌ها و نفرات.

در حقیقت به نظر می‌رسد در این مدت، افرادی که بنا به دلیل شخصی، ماموریت‌های سازمانی یا حقد و کینه‌های متنوع، در تلاش بودند با ارتباط گیری از این طریق و درج محتوای مخدوش و غلط، گروه ها، افراد و نهاد‌هایی را در کشورمان مورد حمله قرار داده و در نتیجه، نظام جمهوری اسلامی را دچار آسیب و مشکل کنند، به خوبی شناسایی و سطح دسترسی و ارتباطات آن‌ها بررسی شده است و آن‌ها بدون آنکه متوجه باشند، در این ظرف عسل به ایفای نقش مشغول بودند که قطعا نوبت بررسی فعالیت‌های مخرب آن‌ها در هر جایگاه و ارتباطی خواهد شد؛ ان‌شاء الله.

منبع:مشرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار