معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی :
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی با بیان اینکه پایان مهرماه مهلت بیمه کشاورزان کلزاکار به اتمام می رسد، گفت: طرح بیمه فراگیر دانه روغنی کلزا در استان ایلام با کندی به پیش می رود.
کد خبر: ۷۸۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 08 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ اسماعیل نعمتی اظهار داشت: پوشش ۱۰۰ درصدی سطح زیرکشت کلزای آبی و دیم کشور مورد تفاهم مجری طرح دانه های روغنی و هیات مدیره صندوق بیمه قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: در راستای اهداف طرح توسعه محصول کلزا، دستگاه متولی بخش کشاورزی در خصوص اجرایی شدن این طرح نسبت به ترغیب کلزا کاران استان ایلام اقدام های لازم به عمل آید.

به گفته معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی بیشتر اراضی کلزای استان ایلام در شهرستان های مهران و دهلران قرار دارد و این بیمه فراگیر در واقع چتری حمایتی از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای کلزاکاران در صورت بروز حوادث طبیعی چون سیل، خشکسالی، طوفان و ... است.

نعمتی در مورد حق بیمه کلزای آبی و دیم افزود: ۲ نوع بیمه اصلی و الحاقی برای کلزا در نظر گرفته شده است که در بیمه اصلی وقوع حوادثی چون خشکسالی، سرمای شدید، یخبندان، سیل مشمول پرداخت غرامت می شود و در بیمه تکمیلی نیز برای وقوع عواملی چون باران های سیل آسا، تگرگ، حمله پرندگان ( که بیشتر در ماه آذر و هنگام جوانه زدن گیاه کلزا رخ می دهد) و طوفان غرامت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

نعمتی در مورد میزان حق بیمه کلزای آبی یادآور شد: بیشتر حق بیمه از سوی دولت و در قالب یارانه تامین می شود به طوری که از مجموع حق بیمه کلزای آبی با مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال سهم حق بیمه کشاورز ۵۰۰ هزار ریال و ۲ میلیون ریال سهم دولت است.

وی در مورد حق بیمه کلزای دیم نیز تاکید کرد: حق بیمه کلزا در این اراضی ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال است که سهم کشاورز ۴۴۰ هزار ریال و سهم دولت نیز یک میلیون و ۷۴۰ هزار ریال است که به صورت یارانه ای به صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می شود.

وی گفت: این سهم کشاورز تنها یکبار در طول سال زراعی و در فرصت مقرر اول تا پایان مهرماه پرداخت می شود و هرچند سهم کشاورز از حق پرداخت بیمه اندک است اما در صورت وقوع هریک از بلایای طبیعی مذکور صندوق بیمه به ازای هر هکتار حداکثر ۲۰ میلیون ریال برای کلزای آبی و ۱۰ میلیون ریال به کشاورز غرامت پرداخت می کند و البته به میزان خسارت وارده به مزرعه کلزا این مبلغ تغییر می کند.

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان ایلام یادآور شد: کشاورزان کلزاکار تا ۳۰ مهرماه فرصت دارند اراضی کلزای خود را بیمه و برای این منظور به دفاتر خدمات بیمه ای شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

۳۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به زراعت دیم و آبی محصولات مختلف اختصاص دارد.

استان ایلام برای دومین سال پیاپی رتبه نخست کشور را در تحقق اهداف کشت دانه روغنی کلزا به خود اختصاص داده است.

میزان برداشت کلزای استان ایلام امسال نسبت به برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و نیز سطح اراضی زیر کشت کلزا ۲۰ درصد افزایش داشت.

برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای برداشت کلزا در استان ایلام حداکثر ۱۸ هزار تن بود که در مجموع ۲۱ هزار و ۵۷۴ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان برداشت و خریداری شد./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار