پروژه اعتدال، سلاح جدید مثلث رژیم صهیونیستی، آل‌سعود و آمریکا با هدف ضربه زدن به امنیت منطقه ایجاد شده و در اغتشاشات اخیر عراق بازیگر اصلی میدان است
کد خبر: ۷۸۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ 07 October 2019

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

به گزارش تابناک امروزه فضای مجازی بستری را فراهم کرده که هر شخص یا گروهی تحت نام و هویتی جعلی، می‌تواند به آسانی در این فضا اعتقادات و افکار خود را با جهت‌دهی‌های سیاسی یا غیرسیاسی با دیگران به اشتراک بگذارد. از ابتدای ایجاد شبکه‌های اجتماعی افرادی بودند که تنها هدف فعالیت‌شان، انتشار اخبار دروغ و کذب و استفاده‌های غیراخلاقی از این محیط بود و کاری به جز تولید شایعه و بهره‌برداری سیاسی از شبکه‌های اجتماعی نداشتند. اکنون با گسترده‌تر شدن این فضا، تعداد کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش پیدا کرده و این محیط نسبت به گذشته، تأثیر بیشتری بر افکار عمومی می‌گذارد؛ بنابراین این فضای تاثیرگذار و پرمخاطب به بستری جذاب برای فعالیت گروه‌های سیاسی تبدیل شده تا با حساب‌های کاربری دروغین، موجی را راه‌اندازی کنند و با حساب‌های کاربری واقعی، سردمدار این موج کذب شوند.

البته اوضاع وخیم‌تر از این حرف‌هاست؛ کار به جایی رسیده که گروهی عظیم و مجهز، با برنامه‌ریزی منظم و تحلیل دقیق شبکه‌های اجتماعی، در مرکزی گرد هم می‌آیند تا با انتشار پیام‌های گسترده، از این فضا در جهت اهداف سیاسی خود استفاده کنند.

فتنه عبری_عربی_غربی در آستانه اربعین با محوریت «پروژه اعتدال»

چندی پیش بود که تصویر اتاق فکر مجازی گروه منافقین منتشر شد (تصویر زیر) که در آن اعضای این گروه با ایجاد اکانت‌های دروغین در تعداد بالا، با هشتگ‌سازی و داغ کردن هشتگ‌های خود، به تولید اکاذیب و انتشار اخبار دروغین علیه جمهوری اسلامی ایران می‌پرداختند. طبق اخبار رسمی، افراد گروهک منافقین در اردوگاهی در کشور آلبانی که با دلارهای سعودی، آمریکایی و اسرائیلی ساخته شده، گرد هم آمده‌اند تا با ایجاد اکانت‌های فیک، به نشر اکاذیب علیه جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

انتشار این تصاویر شکست بزرگی برای پروژه پرهزینه سعودی‌ها با همکاری گروه منافقین بود و تمامی برنامه‌های آنها را نقش بر آب کرد. اما دیگر حنای منافقین که می‌خواستند با دروغ، دستاوردهای واقعی جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند برای کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی رنگی ندارد. اما عربستان به جز حمایت از منافقین، خود نیز مرکزی ویژه و مجهز به راه انداخته تا به طور تخصصی در فضای مجازی فعالیت داشته باشد.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

فتنه عبری_عربی_غربی در آستانه اربعین با محوریت «پروژه اعتدال»

پروژه اعتدال، سلاح ویژه عربستان و آمریکا در جنگ نرم مجازی

در سال ۲۰۱۷ و در جریان کنفرانس سران ریاض، طی توافقی که میان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه فعلی عربستان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شکل گرفت، مرکز اعتدال در شهر ریاض تاسیس شد. این مرکز با شعار مبارزه جهانی با افراط‌گرایی فعالیت خود را آغاز کرد؛ این در حالی است که عبدالعزیز و ترامپ، خود به عنوان دو فرد به شدت افراطی در جهان شناخته می‌شوند. ترامپ و عبدالعزیز به صورت نمادین دست خود را بر روی کره زمین بلورین و درخشان بدون افراط‌گرایی و با اعتدال گذاشتند (تصویر زیر)، اما در واقعیت همچون جادوگران به دنبال سوءاستفاده از گوی بلورین خود بودند.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

در این مرکز که صرفا به جهت فعالیت در دنیای مجازی تشکیل شده، تحلیلگران با بررسی موضوعات روز، خط مشی کارمندان برای انجام فعالیت روزانه خود در فضای مجازی را مشخص می‌کنند؛ تقریبا مشابه همان هدفی که گروه مجازی منافقین در آلبانی پیگیری می‌کرد. البته این مرکز بسیار پیشرفته‌تر و مجهز ایجاد شده و با همکاری آمریکا، تحلیلگران برجسته‌ای در آن فعالیت می‌کنند تا جادوی دلارهای نفتی، این بار شاید در جنگ نرم عامل پیروزی عربستان باشد.

پس از ولیعهدی بن سلمان نیز شاهد بودیم که وی طی سفری دو هفته‌ای به آمریکا به سلیکون‌ولی رفت و با تأثیرگذارترین چهره‌های فناوری در جهان از جمله مالکان مایکروسافت، اپل، گوگل، آمازون، اسپیس ایکس و به خصوص مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک و جف دوروس مدیر عامل توییتر (تصاویر زیر) دیدار کرد.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

قطعا در بخشی از این دیدارها در مورد کمک‌های این شرکت‌ها برای فعالیت آزادانه‌تر شرکت‌های سعودی در فضای مجازی پرداخته شد. حمایت کشورهای عربی مانند امارات و کویت از این مرکز نیز نشان از همکاری آن‌ها برای پروژه تسخیر شبکه‌های اجتماعی، تحت نام اعتدال دارد.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

فتنه عبری_عربی_غربی در آستانه اربعین با محوریت «پروژه اعتدال»

فتنه عبری_عربی_غربی در آستانه اربعین با محوریت «پروژه اعتدال»

عربستان، بانی اغتشاشات در عراق

طی روز‌های گذشته و با ایجاد برخی ناامنی‌ها در عراق، موج حمایت کاربران عرب‌زبان از اغتشاشات عراق، افزایش چشمگیری یافت؛ کاربرانی که اولاً سعی داشتند اتفاقات عراق را بسیار بزرگ و گسترده جلوه دهند و ثانیاً به دنبال آن بودند تا افراد بیشتری را به پیوستن به این گروه اغتشاش‌گر سوق دهند. کاری که در فتنه سال ۸۸ هم در شبکه‌های مجازی و با اکانت‌های دروغین فارسی رخ داد، اما این روزها به شکلی سازمان‌یافته‌تر شاهد حمایت‌های عجیب کاربران عرب زبان از این ناامنی‌ها هستیم. هرچند برای کاربرانی آگاه به روش کار شبکه‌های اجتماعی مشخص بود که این نوع حمایت‌های سازمان‌یافته از کجا آب می‌خورد،  تصاویر بررسی پیام‌های توییتری که مردم عراق را به ایجاد اغتشاش دعوت می‌کند، واقعیت ماجرا را برای همگان مشخص کرد.

فتنه عبری_عربی_غربی در آستانه اربعین با محوریت «پروژه اعتدال»

بر اساس تصاویر منتشر شده، هشتگ #العراق_ینتفض به معنای "عراق برخیزید" که به وضوح مردم عراق را به ایجاد ناامنی دعوت می‌کند، توسط عربستانی‌ها در روز‌های اخیر به یکی از هشتگ‌های داغ توییتر تبدیل شده است. در واقع ۷۹ درصد اکانت‌هایی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند، متعلق به عربستان است، همچنین سعودی‌ها با به‌کارگیری بیش از ۲۰۰ ربات توییتری به داغ شدن این هشتگ کمک کردند. در آمار به دست آمده پس از عربستان، کشور‌های کویت، امارات، مصر و آمریکا نیز به ترتیب در داغ شدن این هشتگ تأثیرگذار بودند، آن هم در حالی که تنها ۶ درصد توییت‌ها با هشتگ #العراق_ینتفض متعلق به خود عراق است.

 

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

کاملا واضح است که رژیم سعودی با به‌ کارگیری پروژه اعتدال برای ایجاد موج‌های سیاسی در  کشوری مانند عراق آن هم درست در زمان پیاده‌روی بزرگ و باشکوه اربعین که بیش از پیش وحدت مسلمانان و هدف آزادی‌خواهانه آنان را نشان می‌دهد، در تلاش است تا روابط مردم ایران و عراق را به چالش بکشد و از عظمت راه‌پیمایی اربعین بکاهد.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

دعوت دولت، مردم و مراجع عراق به حفظ آرامش اغتشاشگران و بررسی مشکلات آن‌ها به طرق رسمی نشان می‌دهد که همچون در ایران ۸۸، گروهی به دنبال مطالبات خود هستند و در میان‌شان عده‌ای اجیر شده، با برهم زدن نظم عمومی و آسیب زدن به اموال عمومی، سعی در سیاسی کردن و به آشوب کشیدن حرکت مردمی دارند. در این بین حمایت ۸۰ درصدی سعودی‌ها از اغتشاشات عراق در فضای مجازی آن هم در حالی که این اتفاقات هیچ ارتباطی به عربستان ندارد، فاش‌کننده دست‌های پشت پرده این ماجراست. البته به جز عربستان، آمریکا و اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌هایی از این اغتشاشات حمایت کردند تا سه ضلع عبری_عربی_غربی باز هم در ایجاد یک ناآرامی در کشور‌های هم‌پیمان با ایران، دیده شود.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

نقشه نخ‌نما شده سعودی بار دیگر در ایران اجرا می‌شود

اما عربستان که با حمایت اسرائیل و آمریکا، نقش گسترده‌ای در جنگ‌های عراق و سوریه با گروه‌های تکفیری داشت و خود به طور مستقیم با یمن وارد جنگ شد و در نهایت در همه جبهه‌ها شکست سختی را متحمل شد، با از دست دادن تجهیزات، امکانات و به باد دادن پول‌های نفت خود، به عنوان بازنده‌ اصلی در منقطه و مترسک آمریکایی‌ها در جنگ‌های سیاسی شناخته می‌شود بنابراین برای فرار از این شکست‌ها، به جریان‌سازی در فضای مجازی روی آورده است. سعودی‌ها برنامه دارند تا در هر کجای ایران و کشورهای متحدش، صدایی از اعتراض مسالمت آمیز مردم را شنیدند، آن را به آشوب و جنگی سیاسی تبدیل کنند.

این اتفاق در جریان‌های اخیر لردگان به وضوح قابل لمس است. باز هم در میان مردمی که به دنبال احیای حق خود هستند، گروهی با برهم‌زدن اوضاع، ایجاد ناامنی، آسیب زدن به اماکن و وسایل عمومی، تلاش کردند تا اعتراضات مردمی را به آشوب بکشانند. نکته جالب توجه خود مردم لردگان هستند که در مصاحبه‌های تلویزیونی اخیر اعلام کردند این افراد را نمی‌شناختند و برای اولین بار آن‌ها را می‌دیدند، همچنین مردم در برهم زدن اوضاع نقشی نداشتند و گروهی با برنامه‌ریزی قبلی به میان مردم آمده و اغتشاشات را برپا کردند.

 

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

بار دیگر نقش توییت‌های عربی در ماجرای لردگان دیده می‌شود که با هدف بحرانی نشان دادن اوضاع ایران به اشتراک گذاشته می‌شوند. در این میان هشتگ #ایران نیز طی روزهای اخیر در فضای مجازی داغ شده است که عمده توییت‌های آن به زبان عربی ارسال شده و از ریاض عربستان ترند می‌شوند.

بررسی نقش گسترده عربستان در اعتراضات اخیر عراق

فعالیت مرکز اعتدال در جریان‌های اخیر کاملا قابل لمس است، توییت‌های هدف‌دار در تعدادی گسترده از طرف عربستانی‌ها آن هم تنها در جریان مطالبات مردمی و تبدیل آن به اغتشاشات خیابانی، بسیار واضح است. آنچه مهم است هوشیاری مردم ایران و عراق و دیگر کشورهایی است که تهدیدی برای منافع عربستان و آمریکا به شمار می‌روند و با اتحاد می‌توانند پروژه اعتدال را به سمت شکست سوق دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار