کد خبر: ۷۸۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 07 October 2019

کوچ زودهنگام عشایر سمنان به مناطق قشلاقی

 مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: عشایر این استان با توجه به شروع فصل زایش دام سبک کوچ به مناطق قشلاقی را زودهنگام آغاز کردند.

مراد خادم عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش قابل توجه پوشش گیاهی در مراتع و مقابله با بیماری‌های واگیر دام‌های سبک عشایر سمنان، زایش دام سبک به نسبت سال‌های گذشته زودتر آغاز شد که این امر به کوچ زودهنگام عشایر استان به مناطق قشلاقی انجامید.

وی خاطر نشان کرد: براساس زمان‌بندی‌های انجام شده به طور معمول عشایر استان سمنان در اواخر ماه آبان هر سال برنامه کوچ از مناطق ییلاقی به قشلاقی را آغاز می کنند که این رویه در سال جاری  ۴۵ روز زودتر آغاز شد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: حضور زودهنگام دام‌های سبک عشایر در مناطق قشلاقی می‌تواند به کاهش پوشش گیاهی در مراتع منجر شود اما با توجه آغاز فصل زایش دام، کوچ عشایر به مناطق قشلاقی اجتناب‌ناپذیر است.

خادم تصریح کرد: نبود میان‌بند در مناطق عشایری استان یک چالش اساسی محسوب می شود و به این دلیل عشایر سمنان بعد از حضور در مناطق ییلاقی باید به مناطق قشلاقی سفر کنند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از استان‌ها مکان‌هایی را به عنوان میان‌بند برای عشایر در نظر می گیرند که عشایر در زمان مشخص به مناطق گرمسیری و یا سردسیری کوچ کنند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: همکاری دستگاه‌های مرتبط با عشایر استان در سال‌های گذشته مطلوب بوده است و اداره‌های کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست و دامپزشکی تلاش‌های زیادی را برای رفع مشکلات دامداران و عشایر انجام می دهند.

عشایر استان سمنان در زمان کوچ به مناطق قشلاقی در مناطق جنوبی گرمسار و شاهرود سفر می کنند.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند و سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار