زائران استان سمنان این روزها کم‌کم به سمت مرزهای چهارگانه و کشور عراق رهسپار می‌شوند و جاده‌ها حال و هوای اربعینی به خود گرفته است؛ اما آیا از نرخ مصوب بلیت‌ها اطلاعی دارید؟
کد خبر: ۷۸۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳ 06 October 2019
زائران سمنانی؛ پیش به‌سوی مرزها| جداول اختصاصی فارس از قیمت‌ بلیت‌ها

به گزارش تابناک به نقل از فارس، گرچه بر اساس آخرین مصوبات کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین استان سمنان مقرر شده است تا جابه‌جایی زائران اربعین از استان سمنان به سمت مرزهای خروجی به سمت عراق، از ۱۷ مهرماه آغاز شود و به مدت ۱۷ روز ادامه داشته باشد؛ اما مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) چند روز قبل از این تاریخ خود را مهیای دیدار یار کرده و به‌سوی مرزها روانه شده‌اند.

پایانه‌های سمنان این روزها شاهد زائرانی است که کوله‌بار عشق بسته‌اند و پا به میدان گذاشته‌اند تا هر چه سریع‌تر خود را به سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) برسانند.

مسؤولان استان سمنان نیز با تشکیل کمیته‌ای به نام حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان تلاش کرده‌اند تا جابه‌جایی زائران این استان را به سمت مرزهای خروجی کشور به‌خصوص مرز مهران و بازگشت زائران به مبدأ حرکتی‌شان را مدیریت و هدایت کنند تا زمینه سفری آسان و بی‌دردسر برای سمنانی‌های عازم کربلا فراهم آید.

پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد شیوه‌نامه مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای در ایام اربعین هم در استان سمنان ابلاغ و تمهیداتی اندیشیده شده است تا زائران این استان در رفت و برگشت دچار مشکل نشوند.

خداحافظی با بحران تردد

احسان منصورکیایی، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان سمنان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: طرح «پس‌کرانه» امسال ویژه زائران اربعین حسینی در استان سمنان اجرایی می‌شود و تلاش شده است تا با این طرح، تقاضای بالای زائران در دوره اوج بازگشت و همچنین تعداد مسیرهای محدود بازگشت از مرز مهران ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: جلوگیری از بروز بحران و مدیریت سفرهای زائران یکی از اولویت‌هایی است که پیگیری می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ماه‌ها قبل درصدد خدمات‌رسانی مطلوب به زائران حسینی هستیم.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان سمنان ادامه داد: طرح پس‌کرانه اقدامی جدی برای ساماندهی ترددهاست و بر این اساس، مرز خروج زائران اربعین حسینی از استان سمنان، مرز مهران و شهر کرمانشاه به‌عنوان شهر پس‌کرانه استان مدنظر قرار داده شه است.

منصورکیایی بیان کرد: استفاده از ناوگان مناسب حمل‌ونقل جاده‌ای و بازدید مداوم از پایانه‌های مسافری در این روزها در دستور کار جدی کارکنان و مدیران اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان سمنان قرار دارد.

وی بر لزوم کنترل و نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل و مدیران فنی، انجام هماهنگی با مجتمع‌های خدماتی رفاهی و تشکیل کارگروه ایمنی راه‌ها و حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی و نظارت ویژه بر عملکرد مراکز معاینه فنی سنگین و هماهنگی با دستگاه‌های امدادی برای آماده‌سازی و ارائه خدمات در پایگاه‌های امداد و نجات در استان سمنان تأکید کرد.

کرمانشاه؛ میزبان زائران سمنانی

غلامرضا طحان، دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان توضیحات بیشتری درباره نحوه اجرای طرح «پس‌کرانه» می‌دهد و می‌گوید: طرح پس‌کرانه در ایام اربعین حسینی اجرا می‌شود و برای بازگشت زائرانی است که از عراق به کشور ما بازمی‌گردند.

وی ادامه داد: بر اساس شیوه‌نامه ارسالی، این طرح برای زائران اجرا می‌شود که از مرز مهران وارد کشور می‌شوند و برای آنها چند نقطه به‌عنوان پس‌کرانه مدنظر قرار می‌گیرد.

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان تصریح کرد: همدان، کرمانشاه و اندیمشک در این طرح به‌عنوان نقاط پس‌کرانه مدنظر قرار گرفته که برای استان سمنان، شهر کرمانشاه نقطه پس‌کرانه است.

طحان اضافه کرد: هدف از این طرح، این است که بار ترافیکی سنگینی که از مرز مهران ایجاد می‌شود، کاهش یابد و این طرح از بیست و چهارم مهرماه که زمان بازگشت زائران اربعین است، آغاز می‌شود و تا بیست و نهم مهرماه امسال ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: امکانات شهرهای مشخص‌شده برای بازگشت زائران در قالب طرح پس‌کرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان گفت: شهر پس‌کرانه استان سمنان، کرمانشاه است؛ یعنی تعدادی اتوبوس بین‌شهری بین مرز مهران تا شهر کرمانشاه استقرار می‌یابند و زائران را بر اساس مبالغی که از قبل تعیین شده است، به مقصد شهرهای استان سمنان بازمی‌گردانند.

از نرخ‌ها و نظارت‌ها چه خبر؟

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان همچنین به فارس گفت: هزینه بلیت‌ها هنوز به‌طور کامل مشخص نشده و قرار است ابلاغ شود؛ ولی به‌طور قطعی از نرخی که تا امروز دریافت می‌شده است، تجاوز نخواهد کرد.

طحان افزود: باید مدنظر داشت که رانندگان در برگشت از مرز به استان سمنان، باید خالی به مبدأ بازگردند و ممکن است این هزینه تا حدودی به تعرفه معمولی اضافه شود.

وی ادامه داد: هنوز کرایه‌های برگشت را به ما اعلام نکرده‌اند و اطلاعاتی در این زمینه نداریم؛ اما برای رفت به‌سوی مرزها، تعرفه‌ای با انجمن‌های صنفی هر شهرستان در جلسات متعددی تنظیم شده است.

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان افزود: کرایه‌ها در رفت به‌سوی مرزهای مختلفی که اتوبوس‌ها می‌توانند در آن سیر داشته باشند، مشخص شده است؛ گرچه اولویت ما با مرز مهران است.

طحان ادامه داد: مرزهای شلمچه، خسروی و چذابه نیز جزو سایر نقاطی است که اگر مسافری تمایل داشته باشد، می‌تواند از آنجا به کربلا یا سایر شهرهای زیارتی عراق سفر کند.

وی گفت: برای هر کدام از این مرزها، نرخ جداگانه تعیین و به شرکت‌های انجمن‌های صنفی اعلام شده است و بر آن نظارت می‌شود تا تخلفی در این زمینه صورت نگیرد.

نرخ‌ها مشخص است؛ تغییری نداشتیم

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان اضافه کرد: از مبدأ شهرهای گرمسار، آرادان، سرخه، سمنان، مهدی‌شهر، دامغان، شاهرود و میامی به مرزهای چهارگانه و شهر کرمانشاه نرخ بلیت‌ها مشخص شده است.

طحان گفت: کرایه‌ها نسبت به نرخ جاری و ماه‌های گذشته هیچ تغییری نداشته است. نرخ‌هایی از هر کدام از شهرهای استان سمنان به مرکز کشور یعنی تهران وجود دارد؛ از تهران به مرز مهران و هر مرز دیگری سرویس‌دهی انجام می‌شود و آن را هم مشخص کرده‌ایم تا درنهایت نرخ نهایی لحاظ شود.

وی اضافه کرد: بحث شناورسازی نرخ کرایه‌ها با توجه به خالی بودن اتوبوس‌ها از یک سمت هم امروز مدنظر بوده و بر اساس این موارد نرخ نهایی استخراج شده است.

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان گفت: یک‌سر خالی بودن هم در رفت و هم در برگشت برای اتوبوس‌ها وجود دارد؛ به این معنا که خودرویی که از سمنان به سمت مهران می‌رود، باید خالی برود تا مسافران را در برگشت سوار کند و در حالت رفت نیز از مبدأ شهرستان‌های استان مسافران را می‌برد و در برگشت باید خالی برگردد.

۳۰ دستگاه اتوبوس؛ راهی مهران

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان در بخش دیگری از گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه رشد مسافران به مقصد مرزهای چهارگانه هم‌اکنون وجود دارد، اظهار کرد: در چند روز اخیر، ۳۰ دستگاه اتوبوس به مقصد مهران اعزام شده است که به‌واسطه آنها، یک هزار و ۲۷۷ نفر از مسافران استان سمنان به مهران منتقل شدند.

طحان گفت: کل اتوبوس‌های فعال در استان سمنان، ۱۴۲ دستگاه بوده و البته تعداد اتوبوس‌های زیرپوشش استان بیشتر از این تعداد است؛ اما آن دسته از ناوگانی که مالکیت آن در اختیار استان بوده و قابلیت حضور در محورهای ارتباطی را دارند، ۱۴۲ دستگاه اعلام شده است که تمام آنها به نحوی در ایام اربعین مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: بحث دیگری که وجود دارد، این است که باید از شهر کرمانشاه بین ۲۴ تا ۲۹ مهرماه در مسیرهای پس‌کرانه تعدادی اتوبوس را مستقر کنیم تا زائران را برگردانند و این تعداد حدود ۹۶ دستگاه است که تعدادی در کرمانشاه و تعدادی نیز در مرز چذابه مستقر می‌شوند.

دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین در استان سمنان با اشاره به اینکه ترافیک محورهای استان سمنان در روزهای اخیر بر اساس متوسط ترددهای موجود تا حدودی افزایش داشته است، گفت: امکانات رفاهی توسط موکب‌ها در طول جاده‌ها ارائه می‌شود و به مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی نیز تأکید شده است تا با آمادگی کامل خدمات پذیرایی و رفاهی را به زائران حسینی ارائه دهند.

تجهیزات موکب‌ها در راه

بنا به گزارش دریافتی خبرنگار فارس، عملیات اعزام تجهیزات و نیروهای انسانی موردنیاز موکب‌های استان سمنان به‌سوی مرزها نیز در دست انجام بوده و قرار است بیش از 34 موکب اسکان و تغذیه استان سمنان در عراق فعال شود و زائران حسینی خدمات ارائه دهد.

بر اساس اعلام ستاد اربعین استان سمنان، از این تعداد، 16 موکب در کربلا، 14 موکب در نجف و پنج موکب در مسیر راهپیمایی اربعین مستقر می‌شوند و به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند و هم‌اکنون مراحل ارسال تجهیزات در دست انجام است.

این موکب‌ها که با تلاش مردم و همت عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برپا می‌شود، در فاصله زمانی هفدهم تا بیست و نهم مهرماه به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار