رییس سازمان فضایی ایران:
رئیس سازمان فضایی کشور با بیان اینکه درحال حاضر دو هزار ماهواره در مدار وجود دارد که در حال خدمات رسانی و دیتا رسانی هستند، گفت: هم اکنون ایران با اقتدار رتبه یک در زمینه علمی و فناوری را در منطقه دارد. در جهان نیز رتبه 11 را در اختیار داریم. مهم ترین راهبرد ما در حوزه فضا این است که اقتدار علم و فناوری، تبدیل به اقتدار اقتصادی شود.
کد خبر: ۷۸۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ 01 October 2019

مرتضی براری در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه ها در سال های اخیر با برگزاری استارت‌آپ‌ها و داشتن جوانان خلاق،  خوش درخشیدند. این جوانان توانستند اقتصاد خدماتی را که 52.2 درصد است، با نوآوری به عدد 5.5 درصد ارتقا دهند. جوانان خلاق می‌توانند وارد این بازار شوند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: در دنیای امروز دانشگاه ها مرکز کسب و کار هستند. ما نمی توانیم درآمد مردم را افزایش یا مصرف آن ها را کاهش دهیم اما می توانیم با کمک فناوری، هزینه زندگی را کاهش دهیم. همچنین برای کوتاه کردن دست دلال ها در فروش محصولات کشاورزی، می‌توان از تکنولوژی کمک گرفت. با وجود ایجاد کسب و کارهای فناورانه، هنوز هم بیش از 20 درصد نسبت به کشورهای توسعه یافته فاصه داریم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه مهم‌ترین هدف سازمان فضایی کشور قرار دادن ماهواره‌ها در مدار است، افزود: هم اکنون دو مدار هدف گذاری شده است. سال گذشته ماهواره ای که دانشگاه امیرکبیر ساخته بود، تا ارتفاع 404 کیلومتری حمل شد، اما در مدار قرار نگرفت چون تحریم هستیم.

براری ادامه داد: در سه تا چهار ماه آینده دو ماهواره در حال ساخت است. پژوهشگاه فضایی نیز یک ماهواره مخابراتی در دست ساخت دارد. ماهواره مخابراتی دوم نیز اوایل سال آینده آماده می شود. اتفاق خوبی که رخ داده این است که سونامی استارت آپ ها وارد حوزه فضایی کشور شده‌ که فرصتی برای افراد خلاق و کارآفرین برای ورود به حوزه فضایی کشور است.

رئیس سازمان فضایی کشور با بیان اینکه درحال حاضر دو هزار ماهواره در مدار وجود دارد که در حال خدمات رسانی و دیتا رسانی هستند، گفت: هم اکنون ایران با اقتدار رتبه یک در زمینه علمی و فناوری را در منطقه دارد. در جهان نیز رتبه 11 را در اختیار داریم. مهم ترین راهبرد ما در حوزه فضا این است که اقتدار علم و فناوری، تبدیل به اقتدار اقتصادی شود.

وی بیان کرد: روزانه داده بیش از 12 ماهواره را آنلاین دریافت می کنیم. بحث جدی ما این است که بتوانیم با داده های دریافتی، ثروت خلق کنیم. یکی از استفاده های این داده ها بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده در زمان وقوع سیل در استان خوزستان بود. در دشت مغان توانستیم چهار میلیارد تن مصرف سموم را کاهش دهیم، زیرا با ماهواره ها هر روز زمین های کشاورزی پایش می‌شوند.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: طبق گفته های استاندار خوزستان امسال 17 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود که حدود یک ششم تولید محصول کل کشور است. اگر در هر هکتار زمین کشاورزی فقط 10 هزار تومان درآمد افزایش یابد، این مقدار در حدود 3.3 میلیون هکتار زمین کشاورزی استان خوزستان، اقتصاد بسیار بزرگی ایجاد می کند. در حال حاضر استارت آپ هایی در زمینه کشاورزی به کشاورزان مشاوره ارائه می‌دهند.

براری افزود: کشوری صاحب قدرت و ثروت است که داده بیشتری از ماهواره ها جمع آوری کند. در جهان امروز یک سبد اقتصادی به نام اقتصاد فضا وجود دارد. مهم ترین دغدغه ما این است که بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم.

رئیس سازمان فضایی کشور با بیان اینکه استان خوزستان از لحاظ بلایای طبیعی رتبه بالایی در کشور دارد و باید از فناوری فضایی برای حل مشکلاتی مانند سیل و آتش سوزی استفاه کند، گفت: از این فناوری می توان در زمینه بررسی بلایای طبیعی استفاده کرد، به عنوان مثال دلیل آتش سوزی سال گذشته هورالعظیم توسط ماهواره ها مشخص شد. همچنین با استفاده از این فناوری در حال شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم.

وی در ادامه گفت: یکی از کاربردهای دیگر ماهواره ها دریافت اطلاعات هواشناسی است. ما آمادگی کامل داریم که یک کمیته از طرف سازمان فضایی کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز آموزش دهد و دانشجویان را توانمند سازد.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: ما آماده هستیم تا نمایندگان سازمان را به دانشگاه بفرستیم تا در جلسات و دورهمی های دانشجویان شرکت و کارگاه های آموزشی برگزار کنند تا با کمک دانشجویان چند استارت آپ شکل گیرد. قطعا این استارت آپ ها بازار اقتصادی خوبی ایجاد می کنند.

وی گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز یک دانشگاه بسیار توانمند است و تاکنون استارت آپ های خوبی برگزار کرده است. ‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار