متأسفانه باید گفت که اهداف اولیه و راهبردی هواپیمایی ماهان به عنوان معین اقتصادی منطقه شهداد تغییر نموده و با رویکردی متفاوت به سمت گسترش باغات و زمینهای کشاورزی و طرح‌های دامداری و پرورش شتر و افزایش نخیلات و ورود شرکت‌های بدون سرمایه به منطقه شده است.
کد خبر: ۷۸۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴ 30 September 2019

تابناک کرمان، منصور ایران پور؛ روز اولی که هواپیمایی ماهان به عنوان معین اقتصادی کویر لوت وارد شهداد گردید، سخن از پایان فقر و توسعه نیافتگی روستاهای کویری کرمان بود و مسئولان امر می‌گفتند این حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی انجام می‌گیرد.

تداوم فقر، مهاجرت و توسعه نیافتگی؛ در سایه «هواپیمایی ماهان» معین اقتصادی کویر شهداد

سخن از آوردن سرمایه گذار و ایجاد فرودگاه و خط هوایی ارزان قیمت با 10 هزار نفر نیرو و کارگاه‌های بافت قالی عتبات عالیات و خیاط خانه ها و ورود 6 هزار گردشگر چینی و هزاران گردشگر اروپایی و مالزیایی بود که با خود انبوه ثروت و شغل را وارد کرمان و روستاهای کویری می‌کردند. اما به مرور با گذشت چهار سال همه اهداف تغییر کردند و فقط 15 نفر از مجموع 220 نفری که برای پیدا نمودن شغل در پروژه معین اقتصادی شهداد ثبت نام کردند، دارای شغل شدند. فقر زدوده نشد و صنعت گردشگری و اقتصاد روستاهای کویری تکاب و کرمان شکوفا نگردید و توسعه قابل ملاحظه‌ای دیده نمی‌شود.

معین اقتصادی خودش به جای روستاییان کشاورزی می‌کند !

معین در ابتدا فعالیت‌های محدودی در روستای ملک آباد آغاز نمود و یک هواپیمای کهنه در وسط میدان ورودی روستا گذاشت. اما سپس بر خلاف اهداف اولیه اقدام به خرید باغ بزرگ روستا و زمین‌های کشاورزان نمود و بخشی از زمینهای دولتی را در کنار آنها قرار داد و به جای مردمان روستایی دست به کار کشاورزی زد. آنگاه ضمن گسترش باغات و زمین‌های کشاورزی به دنبال ایجاد کشتزارهای بزرگ گیاه خارشتر و بهره بری بیشتر از فروش آنها برآمد و در ادامه با ایجاد اکو کمپ گردشگری کویر لوت و تجهیز آن با امکاناتی بسیار بیشتر و بهتر از روستائیان به رقابت با روستایی پرداخت و بهترین و پولدارترین گردشگران را جذب ساختارهای گردشگری خودش کرد و همزمان مشغول ساخت یک هتل بزرگ در منطقه کویر شهداد شد تا در جذب و اقامت دادن حداکثری به گردشگران با قدرت بیشتری عمل نماید. همه این کارها در حالی انجام گرفتند که ابتدا قرار بود کمک حال روستائیان شوند و زیرساخت‌های گردشگری را برای ورود گردشگر به منطقه فراهم سازند تا اهالی روستاها محصولاتشان را به آنها بفروشند و پذیرایی کنند و اسکان دهند و پولدار شوند و گردشگری از نوع روستایی و خانه‌های بومگردی شکوفا گردد.
اخیراً یکی از مسئولان هواپیمایی ماهان از طرح بدست آوردن 6 هزار لیتر آب در منطقه کویر شهداد سخن گفته، این طرح یعنی فاجعه زیست محیطی, توجه بفرمایید که 46 قنات تاریخی نزدیک به هم و 81 حلقه چاه آب در منطقه وجود دارد که همین حالا هم زنگ خطرشان با تداوم برنامه های کشاورزی معین به صدا درآمده، اگر دخالتی در روان آب‌ها و نهرهای خروجی از دهنه‌های ارتفاعات پلوار که تنها منابع آبی منطقه محسوب می‌گردند، انجام گیرد و بخواهند آب را با لوله از آنجا تا زمین‌های کشاورزی خودشان انتقال دهند، فاجعه نابودی اکوسیستم منطقه و منابع طبیعی در راه است و داستان غمبار مهاجرت کویریان کامل می‌شود. این اقدام سبب قطع منابع تزریق آب به آخرین بقایای قنات‌های تاریخی استان کرمان می‌گردد. ساکنان روستاهای کویری صدها سال است که با شرایط خشکسالی به زندگی خود در حاشیه کویر خشک و سوزان لوت تداوم داده‌اند و تماشای همین سختی زندگی در کنار طبیعت زیبای لوت سبب حضور گردشگران گردیده متأسفانه باید گفت که اهداف اولیه و راهبردی هواپیمایی ماهان به عنوان معین اقتصادی منطقه شهداد تغییر نموده و با رویکردی متفاوت به سمت گسترش باغات و زمین‌های کشاورزی و طرح‌های دامداری و پرورش شتر و افزایش نخیلات و ورود شرکت‌های بدون سرمایه به منطقه شده است. ضمن اینکه ایجاد هتل اختصاصی موجبات ناکارآمدی خانه‌های بومگردی را سبب خواهد شد. از سویی استفاده فراوان از اندک آب موجود در مناطق حاشیه کویر لوت موجبات نابودی اکو سیستم منطقه را محیا می‌سازد. که همه این معضلات در کنار ساختار بدون بهره و کهنه بخشداری شهداد سبب مهاجرت گسترده و دوباره ساکنان کویر گردیده است.
آن روزی که معین و بخشدار به شهداد آمدند جمعیت این منطقه و روستاهای کویری بیش از سی هزار نفر بود، حالا بیش از هفت هزار نفر هم در شهداد زندگی نمی‌کنند. متأسفانه حدود بیست هزار نفر از ساکنان تکاب و شهداد به کرمان مهاجرت کرده و در خیابان‌های فیروزآباد و شهدا و سرباز و شهرک بنی هاشم و روستای سعیدی و سایر خیابانهای کرمان سکونت یافته‌اند. جمعیتی که در سکوت رفتند و ساختار جمعیتی منطقه از شهداد به کرمان و از روستاهای کویری تکاب به شهداد و کرمان انتقال یافت.

گردشگری بی بند و بارانه

در جامعه‌ای که همه چیز بر مبنای نظر مردم و رأی گیری شکل می‌گیرد. چرا باید مسئول یک بخش که کارنامه موفقی ندارد و با عدم اقبال عمومی مواجه است، همچنان سکان ساختارهای دولتی را در این منطقه بر عهده بگیرد. انصاف داشته باشیم و بگذاریم شهدادی و تکابی خودش بر اموراتش مسلط گردد و بازنشستگان مثل دیگر مردم ایران از دوران زیبای بازنشستگی لذت ببرند. سیاست‌های غلط باعث چند دستگی در منطقه گردیده و راه را به سوی عدم پیشرفت روستاهای حاشیه کویر پیش می‌برد.
جالب است که آقایان فکر می‌کنند ورود همین اندک گردشگر معمولی که روزانه و به خصوص در فصول پاییز و زمستان و نیمه بهار به تکاب و شهداد و کلوت می‌آیند، بخاطر آنهاست. اول اینکه عدم نظارت در کنترل گردشگران خاص کار را به آنجا کشانده که چادری در جایی خلوت و دور از چشم مردم زده می‌شود و تعدادی بدون آب و دستشویی دو روز را کنار کویر در آن چادر بیتوته می‌کنند. این خطر سقوط اخلاق و گردشگری بی بند و بارانه و تخریب منابع طبیعی است، نه حضور گردشگر. سایر گردشگران اندک هم به تبعیت از تحول اوضاع گردشگری در تمامی کشور به اینجا می آیند. نه اینجا که چندین برابر به کویر خشک و بدون جاذبه قم هم میروند. ماندگاری یک روزه و آمدن و رفتن از روی جاده هیچگاه نمی‌تواند توسعه پایدار گردشگری محسوب گردد. اسم این کار معین اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی نیست. به خصوص اینکه نمیدانیم در نهایت این زمین‌ها و آب‌ها و مناطق گردشگری متعلق به چه کسی یا گروهی خواهند شد. نکند دوباره داغ دیگری بر سینه کرمانی بماند و بخش دیگری از ثروتش مانند خود هواپیمایی ماهان برای دیگران منفعت داشته باشد و برای خودش خیر.. مسئله این است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار