رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جریمه ریالی برای اصنافی که مشمولان غایب را بکار گیرند/پربارش‌ترین سال نیم قرن اخیر به پایان رسید/جمعه، مرگبارترین روز جاده‌های کشور در تابستان/آیت الله جنتی منویات خود را در باره تغییر دولت و مجلس، آشکار کرد / علم‌الهدی خطاب به روحانی: الان وقت بگو بخند با اروپایی‌ها نیست و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰ 25 September 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کنایه به مو‌های نامرتب جانسون از سوی نماینده لنگرود

لاهوتی نماینده مجلس گفت: آقای جانسون که قدرت حل کردن مسائل داخلی کشور خود را ندارد چگونه درباره ملت ایران صحبت می‌کند؟ ایشان حتی قدرت مرتب کردن موی خود را ندارد. /ایسنا
 
ماجرای ادعای مالکیت فرودگاه مهرآباد توسط یک فرد

شهردار تهران گفت: با امضای تفاهم نامه با سازمان ثبت و اسناد، املاک شهرداری تهران که فاقد سند بودند، سنددار می‌شوند مدتی قبل کسی آمد و ادعای مالکیت فرودگاه مهرآباد را مطرح کرد که اگر املاک سند داشته باشند، این اتفاق مجدد رخ نمی‌دهد. /باشگاه خبرنگاران
 
جریمه ریالی برای اصنافی که مشمولان غایب را بکار گیرند

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی از جریمه نقدی اصناف به کارگیرنده مشمولان غایب خبرداد و گفت: مشمولان غایبی که تاکنون برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکرده اند برابر ماده ۱۰ قانون با محرومیت‌های اجتماعی مواجه می‌شوند.
 
پربارش‌ترین سال نیم قرن اخیر به پایان رسید

سال آبی ۹۷ - ۹۸ پربارش‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بود و رکورد بی‌نظیر ۳۴۲ میلیمتر بارش در یک‌سال را به ثبت رساند. در سال آبی ۹۷ - ۹۸ در مجموع ۳۴۲.۱ میلیمتر بارش در کشور ثبت شد که این مقدار یک رکورد بی‌نظیر در میزان بارش‌های سالانه کشورمان است.
 
جمعه، مرگبارترین روز جاده‌های کشور در تابستان

فرمانده پلیس راه کشور:طبق آمار‌های ما ۱۶ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در روز جمعه جان خود را از دست دادند و بر این اساس جمعه مرگبارترین جاده‌های کشور بوده و کمترین مرگ‌ها نیز مربوط به روز شنبه است که ۱۱ درصد از کل جانباختگان صحنه تصادفات جان خود را در این روز از دست دادند./ایسنا

نقاشی ۶ میلیون یورویی در آشپزخانه پیرزن خوش‌شانس پیدا شد

کسی گمان نمی‌کرد که نقاشی گم شده چیمابوئه در آشپزخانه خانه‌ای نزدیک به پاریس به دیوار آویخته شده باشد. این نقاشی از آثار مجموعه‌ای است که در قرن سیزدهم میلادی خلق شده‌اند. به باور کارشناسان حراجی آثار هنری این نقاشی ماه آینده در حراجی بیش از ۶ میلیون یورو فروخته خواهد شد. این نقاشی در خانه پیرزنی تنها در شهر کومپین پیدا شد و شکی در اصالت آن وجود ندارد. آثار چیمابوئه تاثیر پذیرفته از هنر بیزانسی است و برچوبی با زمینه طلایی رنگ خلق شده‌اند. این نقاشی که تا کنون در آشپزخانه و در شرایطی نامناسب نگهداری می‌شد پس از فروش احتمالا سر از مکان بسیار بهتری در خواهد آورد. برای نمونه یک نقاشی دیگر این هنرمند فلورانسی در گالری ملی لندن نگهداری می‌شود. / خبرآنلاین

چرا و چطور «تتلو» صاحب ۱۶میلیون کامنت شد؟

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه در تحلیل ماجرای اخیر (بیش از ۱۶ میلیون کامنتی که برای یکی از پست‌های امیر تتلو در فضای مجازی گذاشته شده و بار دیگر این فرد را در محور توجه قرار داده است) گفت: این موضوع دو قسمت دارد؛ تحلیل روانشناختی و جامعه شناختی. آن بخشی که به امیر تتلو مربوط می‌شود، و رفتار‌هایی که از این آدم سر می‌زند را باید از بعد روانشناسی بررسی کرد. نوعی قبح زدایی و شرم ستیزی معمولا در این رفتار این افراد وجود دارد که تلاش می‌کنند تا رخداد‌ها و پدیده‌های نامتعارف را که مورد پسند اکثریت جامعه نیست، به عنوان یک امر طبیعی جلوه بدهند. / ایرنا

آیت الله جنتی منویات خود را در باره تغییر دولت و مجلس، آشکار کرد

آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری دیروز در نطق اجلاس خبرگان رهبری سخنانی قابل تأمل بر زبان آورد که بیشتر پیام افتراق و اختلاف برانگیزی داشت تا دعوت به وحدت و همگرایی. در این سخنان علاوه بر دولت و مجلس، مجموعه مدیریتی کشور، سرمایه دار‌ها و کارشناسان هم بی‌نصیب از حمله رئیس ۹۳ ساله مدعی جوانگرایی مجلس خبرگان رهبری نماندند. او پولدار‌ها را در کنار غارتگران قرار داد و گفت که آن‌ها تلاش می‌کنند مردم مستمند باشند و علیه نظام شورش کنند. /ایران

طرح شفافیت مساوی به توپ بستن مجلس است

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسون اصل۹۰ مجلس در گفتگو با ایلنا، علت مخالفت خود با طرح شفافیت آراء نمایندگان را اینگونه بیان‌کرد: اگر آن تعداد نمایندگانی که اعلام کردند با شفافیت آرا موافق هستند، واقعا موافق بودند، پیشنهاد این طرح در مجلس رای می‌آورد، اکثرا دلیل موافقت نمایندگان نیز به خاطر جو روانی است که افرادی که بالظاهر پرچم‌داران شفافیت در جامعه هستند ایجاد کردند. وی با بیان اینکه با اصرار تعدادی از نمایندگان را به وادار به رسیدگی به این طرح کرده‌اند، گفت: شما اول ببینید که پرچم‌داران طرح شفافیت آرا که بالظاهر، طرح قشنگی هم می‌آید و همه آن را می‌پسندند، اما پشت آن خیلی خطرناک است، چه کسانی هستند. این نماینده مجلس گفت: طرح شفافیت با به توپ بستن مجلس مساوی است و دارم انواع پیامک‌های تهدید و توهین‌آمیزی را که در زمان تصویب FATF برای ما فرستادند، مرور می‌کنم. وی افزود: وقتی در مورد یک طرح حتی در زمانی که رای‌ها مشخص نیست T. نماینده را اینگونه مورد تهدید قرار می‌دهند، به نظر شما بعد از تصویب این طرح گروه‌های فشار به خواسته‌های خود می‌رسند یا نمی‌رسند؟ یعنی هر چیزی که در حال حاضر منع قانونی ندارد، مثل ورود زنان در ورزشگاه‌ها، در صورت شفاف‌سازی آراء، آن را با فشاری که گروه‌های فشار می‌آورند و مسائلی را که جنبه قانونی ندارد قانونمند می‌کنند؛ مانند بلایی که زمان بررسی FATF بر نمایندگان آوردند، اما، چون رای‌ها شفاف نبود FATF رای آورد.
 
میرمحمد صادقی: مجلس شفاف‌ترین نهاد کشور است

معاون قوانین مجلس، مجلس را شفاف‌ترین نهاد در کشور خواند و گفت: کسانی که فریاد شفافیت سر می‌دهند چطور فقط مقابل مجلس به عنوان شفاف‌ترین نهاد موضع شفافیت می‌گیرند، اما راجع به سایر نهاد‌هایی که عملکردشان در افکار عمومی خیلی شفاف نیست سخنی نمی‌گویند.
 
پاسخ صریح دو فرزند شهید به یک سوال جنجالی

پاسخ صریح دو فرزند شهید به سئوال مشترک: شهدای جنگ تحمیلی اصلاح طلب بودند یا اصولگرا؟

داود کریمی و زهرا کاوه فرزندان دو سردار شهید سال‌های دفاع مقدس یعنی عباس کریمی و محمود کاوه در کافه خبر صراحتا گفتند اعضای خانواده‌های شهدا هر یک عقایدی دارند که این به پای شهدای شان نوشته نمی‌شود و مردم هم حالا سال‌هاست که می‌دانند هر عضوی از هر خانواده شهیدی عقاید مستقل خودش را دارد.
 
آمار بُهت‌آور رئیسی از رشوه‌گیری در دستگاه قضا

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، گفت: در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت آور است؛ از آپارتمان‌های ششصدمتری گرفته تا ویلا‌های چهارهزارمتری در شمال که در نوع خود کم نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آن‌ها ضبط شده است.
 
علم‌الهدی خطاب به روحانی: الان وقت بگو بخند با اروپایی‌ها نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در حالی که اروپایی‌ها علیه ما بیانیه داده‌اند، رئیس‌جمهور ما با مقامات اروپایی می‌نشیند و بگو بخند راه می‌اندازد؛ این موضوع، قابل قبول نیست و عکس منتشرشده از آن زننده بود. آیت‌الله سیّداحمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با فارس با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی علیه ایران گفت: ما از دولت فعلی مأیوس هستیم، چرا که گاهی، نظرات شخصی خود را به راهبرد‌های نظام ترجیح می‌دهند.وی با بیان اینکه حل کردن برخی مشکلات، به قیمت زیر پا گذاشتن اصول انقلاب، با ماهیّت انقلاب سازگار نیست، گفت: رفتاری که دولتمردان ما، بعد از بیانیه اروپایی‌ها انجام دادند و با آن‌ها عکس گرفتند، نشان‌دهنده این است که آقایان، مسائل دیگری را به مصالح انقلاب ترجیح می‌دهند.علم‌الهدی، استکبارستیزی را یکی از اصول انقلاب دانست و با بیان اینکه اگر این اصل نبود ما انقلاب نمی‌کردیم، گفت: در حالی که اروپایی‌ها علیه ما بیانیه داده‌اند، رئیس‌جمهور ما با مقامات اروپایی می‌نشیند و بگو بخند راه می‌اندازد. این موضوع، قابل قبول نیست و عکسی که از این نشست‌ها منتشر شد، بسیار زننده بود.
 
حاج بابایی: تشکیل وزارت بازرگانی غیرقانونی است

حمید رضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: تخلف آشکار مجلس در تصویب تشکیل وزارت بازرگانی از قانون، سیاست‌های کلی و آئین نامه‌های داخلی کاملا محرز و غیرقابل انکار است.وی گفت: تصویب وزارت بازرگانی براساس قوانین و ادله و مستنداتی مانند، بند الف. ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه وبند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری غیرقانونی است.رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی خاطر نشان کرد: از مستندات وادله دیگر این مغایرت قانونی در تصویب وزارت بازرگانی تصریح، بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی، همچنین، اصل ۷۵ قانون اساسی است.وی تاکید کرد: گریز از قانون در نهاد قانوگذار امروز در حالی اتفاق افتاد که این مغایرت‌های قانونی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نیز استخراج و به مجلس اعلام شده است.

واکنش وزیر ارشاد به فتوای دو تن از مراجع: قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند
سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز 3 مهر ماه در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره حواشی ایجاد شده پیرامون ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» که درباره بخش‌هایی از زندگی شمس تبریزی و مولانا است، اظهار کرد: پروانه ساخت فیلم‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند از سوی وزارت ارشاد صادر می‌شود و این فیلم‌ها پس از کسب مجوزهای لازم به مرحله تولید و سپس نمایش می‌رسند. وی افزود: درباره فیلم «مست عشق» چون ساخت آن در داخل ایران اتفاق نمی‌افتد، مسیری فیلم‌هایی که در داخل ساخته می‌شوند را طی نمی‌کند و طبعا این امکان برای بررسی فیلمنامه و سایر جزئیات آن در سازمان سینمایی فراهم نمی‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعلام نظر برخی مراجع نسبت به ساخت فیلم «مست عشق» با تاکید بر اینکه نظرات مراجع قابل احترام است، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی مسیر استفتاء مسیر کسب نظر مراجع است و طبعا نیز قابل احترام است اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند.

پژمان‌فر، لاریجانی را دیکتاتور خطاب کرد
در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی تعدادی از نمایندگان همچون پژمان فر، حاجی‌بابایی ، سبحانی فر و موسوی لارگانی پشت تریبون مجلس مقابل رئیس مجلس حاضر شده و با فریاد نسبت به تصویب کلیات این طرح اعتراض کردند. اعتراض آنها به این طرح این بود که این طرح خلاف قانون برنامه است و نتوانسته رای لازم را کسب کند. پژمان فر با فریادهایی مدام این موضوع را گوشزد می‌کرد که لاریجانی خطاب به او گفت: حق ندارید این گونه حرف بزنید شما هم باید سر جایتان بنشینید و همچون سایر نمایندگان صحبتتان را مطرح کنید. بعد از آن حاجی دلیگانی تذکری داد مبنی بر اینکه این طرح خلاف قانون برنامه است که رئیس مجلس توضیح داد که چون قرار نیست چیزی به دولت اضافه شود اشکال قانون برنامه ندارد. علی رغم این توضیحات، دقایقی بعد پژمان فر که بر روی صندلی‌اش نشسته بود شروع به فریاد زدن کرد که لاریجانی خطاب به او گفت: آقای پژمان‌فر توهین نکنید، تذکرتان را ثبت کنید تا جوابتان را همچون سایر نمایندگان بدهیم. این که فریاد می‌زنید و اینجا می‌آیید کار درستی نیست. در مجلس که فقط شما تشریف ندارید. مجلس آیین نامه دارد تذکر دهید و صبر کنید. وی افزود:‌ عادت کردید با فریاد کارهایتان را جلو ببرید مانند بقیه بنشینید و توهین نکنید. در این هنگام پژمان فر با فریادهایی لاریجانی را دیکتاتور خطاب کرد که رئیس مجلس در واکنش به او گفت: مدام می‌گویید دیکتاتور، دیکتاتور، یک چیزی یاد گرفته‌اید. دیکتاتور شما هستید که در کشور این بساط را راه انداخته‌اید. در این هنگام از انصاری معاون رئیس جمهور درخواست شد که برای توضیح درباره‌ طرح پشت تریبون مجلس حاضر شود که علی رغم آغاز صحبت‌های او مجددا پژمان فر با فریاد نظم مجلس را بر هم زد که لاریجانی خطاب به او گفت: تریبون یک طرفه شما هستید. همه تریبون‌ها دستتان است. هر چه خواستید به همه می‌گویید کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید که این مملکت این طور شده است. ۴ نفر این طور حرف می‌زنند و بقیه تسلیم می‌شوند، ما چیزی به شما نمی‌گوییم ولی شما هر چه دلتان خواست گفتید.

اعلام شکایت زنگنه از نماینده اراک
وزیر نفت ادعاهای یک نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتباطش با هپکو را «مطلقا دروغ» عنوان کرد و گفت: «در مورد هپکو بجز اینکه اعلام شده من به مدت یک سال رئیس هیات مدیره بوده ام، همه‌اش مطلقا دروغ است. در این ارتباط دیروز به صورت شخصی و همچنین از طرف وزارت نفت به دادگاه شکایت کرده‌ایم.

قرارداد سهامدار هپکو با دستور روحانی فسح شد
استاندار مرکزی از لغو قرارداد سهامدار فعلی هپکو به پیشنهاد استاندار مرکزی و دستور رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات پیش‌آمده در شرکت هپکو و درخواست کارگران این شرکت مبنی بر رسیدگی به مشکلات، پیشنهاد فسخ قرارداد سهامدار فعلی به رئیس جمهور ارائه و با آن موافقت شد.

سید حسن نصرالله: درخواست سردار سلیمانی برای اعزام فرماندهان حزب‌الله به عراق
دبیرکل حزب‌الله لبنان با ذکر خاطره‌ای از نخستین روزهای تشکیل مقاومت مردمی در عراق علیه داعش می‌گوید: «مقاومت در برابر داعش آغاز شد. پس از چند روز حاج قاسم به لبنان آمد و با من دیدار کرد. او از ما خواست که حدود 120 نفر از اعضای حزب‌الله را برای فرماندهی عملیات‌ها به عراق اعزام کنیم. او گفت که ما به رزمنده احتیاج نداریم چراکه شمار رزمندگان در عراق بسیار است، اما به فرماندهان عملیات در مناطق مختلف نیاز داریم. ما نیز شمار زیادی از برادرانمان را به عراق فرستادیم. مرزهای میان ایران و عراق باز شد تا تسلیحات در مناطق مرزی قرار داده شوند و نبرد با داعش آغاز شد.»

شکایت پروانه سلحشوری از دو نماینده نزدیک به پایداری
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که شکایت خود از زاهدی و موسوی لارگانی را به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه کرده است. پروانه سلحشوری اظهار کرد: صبح امروز چهارشنبه در نامه‌ای به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از آقایان محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و موسوی لارگانی نماینده فلاورجان شکایت کردم. وی در این نامه خطاب به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نوشته است: «به پیوست دو اظهارنظر از ناحیه همکاران مجلس آقایان محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مورد برادرزاده اینجانب که با انگیزه تخریب حیثیت این جانب پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران صورت گرفته تقدیم می‌شود. به استحضار می‌رساند که این مطلب خلاف واقع و از مصادیق بارز تشویش اذهان عمومی و تخریب و اهانت و توهین و مستوجب مجازات مصرح در قانون مجازات اسلامی است متاسفانه این همکاران بدون تحقیق و بررسی و احراز واقعیت امر و بدون سوال از خود اینجانب صرفا به قصد تخریب این اقدام غیرقانونی، غیر اخلاقی و غیر دینی را در فضای مجازی منتشر کرده و موجب هتک حیثیت از این جانب و خانواده‌ام که از جانبازان جنگ تحمیلی شده است شده‌اند که با اعلام شکایت از این دو نفر درخواست رسیدگی و صدور حکم قانونی را دارم. »

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار