در سرویس پزشکی و سلامت تابناک گیلان بخوانید؛
تابناک / کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است و این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.
کد خبر: ۷۸۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸ 17 September 2019

تابناک / کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است و این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.

 

کبد چرب و آشنایی با علائم آن در زنان

 

زمانی که مولکول های چربی در سلول های کبدی رسوب کنند، حالتی ایجاد می شود که به آن کبد چرب گویند. وجود تا 5 درصد چربی در کبد طبیعی است اما بیشتر از آن، رسوب چربی می باشد. معمولا درصد چربی در کبد با آزمایش قابل اندازه گیری نیست و تنها در نمونه برداری کبد مشخص می شود. ساده ترین، راحت ترین و ارزان ترین راه برای تشخیص کبد چرب انجام سونوگرافی است که چربی جایگزین شده در سلول های کبدی را نشان می دهد.

 

معمولا کبد چرب همراه با چاقی، دیابت، بیماری های قلبی - عروقی و مسائل مربوط به این بیماری ها بروز می یابد.

 

مراحل (گریدهای) کبد چرب کبد چرب گرید ۱ کبد چرب گرید ۲ کبد چرب گرید ۳

گریدهای ۱ و ۲ کبد چرب را می توان با مصرف داروهای مناسب کنترل کرد

دلایل بیماری کبد چرب

دانش بالینی در مورد بیماری کبد چرب غیر الکلی همچنان در حال پیشرفت است. با این حال عوامل خطر متداول و شناخته شده ی آن عبارتند از: چاقی، عدم فعالیت جسمی، مقاومت به انسولین و سایر خصوصیات سندروم متابولیک (که سندرم ایکس نیز نامیده می شود).

اشخاصی که بیشتر از سایرین در معرض خطر قرار دارند آنهایی هستند که:

دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. دارای رژیم غذایی نامناسب هستند و ورزش نمی کنند. سیگار می کشند. مقاوم به انسولین می باشند. دیابت نوع دو دارند. مبتلا به فشار خون بالا هستند. مبتلا به چربی خون هستند (کلسترول و تری گلیسیرید بسیار بالا در خون). مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک می باشند. مبتلا به هپاتیت بی هستند. مبتلا به هپاتیت سی هستند. از برخی داروهای خاص که برای بیماری های دیگر تجویز شده اند، استفاده می کنند.علائم تشخیص کبد چرب زرد بودن بار روی زبانزرد بودن سفیدی اسکلروز چشمکک ومک و لک صورتترش کردن و ریفلاکس گوارشیطعم دهان تلخ و بدمزه صبحگاهیجوش صورت و پشت کمر و روی بازوهاعصبانیت و پرخاشگری، زود از کوره دررفتندرد مچ پاها و پیچ خوردگیهای مکرر مچ پاهاریزش موی شدیداحساس مورچه روی در نواحی مختلف بدنخونریزیهای شدید عادت ماهیانه در زنانپرش پلک راست در اکثر مواقعزرد شدن پیراهن در ناحیه زیر بغل و بدبو بودن عرقاحساس سوزن سوزن شدن انتهای دست و پاهادرد در سمت راست حفره شکمی که به سمت بین دو کتف انتشار داشته باشد

 

علائم کبد چرب در زنان

بیماری کبد چرب در هر سنی دیده می شود، اما بیشترین شیوع آن بین 60- 40 سالگی است. این بیماری در زنان شایع تر است. از علائم کبد چرب در زنان خونریزیهای شدید عادت ماهیانه و ریزش موی شدید میباشد

درمان کبد چرب

اگرچه درمان اختصاصی برای کبد چرب وجود ندارد، ولی شما با کنترل بیماری های زمینه ای از قبیل کاهش وزن، چربی های خون، دیابت و یا قطع نمودن داروهای مسبب (قطعا با نظر پزشک معالج نه به طورخودسرانه) می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید و در خیلی از موارد سیر معکوس را طی نمایید که منجر به درمان این بیماری گردد.

از مصرف الکل که عملکرد طبیعی کبد را دچار اختلال می نماید، جدا باید پرهیز نمایید.

شما می توانید زیر نظر متخصصین تغذیه و گوارش، سیر بیماری کبد چرب را محدود و کنترل نمایید. برای کنترل کبد چرب توجه به نکات ذیل اهمیت کلیدی دارد:

کم کردن وزن: از آنجا که اکثر بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی چاق هستند، کاهش وزن در کنترل این بیماری نقش مهمی دارد. برای کاهش وزن، انتخاب رژیم غذایی نیز باید به درستی صورت پذیرد، زیرا کاهش وزن سریع با رژیم های برق آسا خود می تواند سیر بیماری را بدتر نماید.

خیلی از بیماران چاق که به تازگی متوجه کبد چرب خود شده اند، به دلیل ترس از عوارض این بیماری، به رژیم های غذایی سخت روی می آورند که این بیماری را ریشه کن نمایند، ولی علاوه بر ابتلا به عوارض این نوع رژیم ها، گاه سیر کبد چرب را نیز بدتر می نمایند.

لذا انتخاب منطقی رژیم غذایی کاهش وزن زیر نظر متخصص تغذیه و با کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته توصیه می گردد. اگر شما از افزایش وزن زیادی رنج می برید، جالب است بدانید که با کاهش وزن مختصر در حدود 10 درصد از وزن اولیه نیز در خیلی از موارد سیر بیماری را می توانید کنترل نمایید.

انتخاب رژیم غذایی سالم : رژیم غذایی پر کربوهیدرات که حاوی میزان قابل توجهی سبزی و میوه و مواد غذایی پرفیبر باشد، معمولا بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به کبد چرب است. کاهش چربی مصرفی، به ویژه چربی های اشباع شده و جایگزینی آنها با چربی های غیر اشباع که در روغن زیتون و ماهی وجود دارند، توصیه می گردد.

 

سحر مسافر/

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار