کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس گفت: فارس با تولید ۱۸ هزار تن پسته در سال رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۷۸۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ 15 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علیرضا ضیغمی کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس با اشاره به برداشت سالانه ۱۸ هزار تن پسته در ۱۷ هکتار از باغ‌های استان بیان کرد: مصرف پسته در کشور بین ۲۰ تا ۱۵ درصد است که بیشترین پسته به کشور‌های اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا و فرانسه صادر می‌شود.

او، تصریح کرد: در ایران حدود ۷۰ رقم پسته شناخته شده است که تعدادی از آن‌ها به صورت گسترده و تجاری و برخی به صورت پراکنده و محدود کشت می‌شوند.

ضیغمی ادامه داد: ارقام پسته شامل اوحدی، کله قوچی، آقایی، اکبری، بادامی زرندی، ممتاز، خنجری دامغان، رقم سفید پسته نوق، شاه پسند و رقم قزوینی بوده، که رقم اکبری بهترین نوع پسته در استان است.

کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس با بیان اینکه پسته از نظر زمان گلدهی به ۳ دسته زود گل، متوسط گل و دیر گل تقسیم می‌شوند، ادامه داد: در تقسیم بندی انواع پست ها از نظر زمان رسیدن محصول به ۵ گروه خیلی زود رس، زود رس، متوسط زود رس، دیر رس و خیلی دیر رس می‌شود که به عنوان مثال، نمونه ارقام اوحدی در گروه زود رس، کله قوچی متوسط زود رس و ارقام آقایی و اکبری در گروه ارقام دیررس قرار دارند.

او، افزود: باغ‌های شهرستان‌های نی ریز، سروستان، خرامه، شیراز، مرودشت و کوار نیز زیر سطح کشت پسته قرار دارند.

ضیغمی اضافه کرد: برداشت ارقام زود رس پسته از ۱۵ شهریور تا اوایل آبان ادامه دارد.

کارشناس مسئول میوه‌های سردسیری و خشک مدیریت امور باغبانی استان فارس اظهار کرد: بیشترین میزان مصرف پسته در خشکبار است که در مصرف غذایی مانند ژامبون بیشتر از پسته‌ های در جه ۴ و ۳ استفاده می‌شود.

برچسب ها: تولید ، تولید پسته ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار