کد خبر: ۷۷۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸ 14 September 2019
به گزارش تابناک سمنان به نقل از تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،  طرح شفافیت آراء چند روزی هست که در محافل و رسانه ها سروصدای فروانی بپا کرده است. طرحی که طبق آن باید آراء نمایندگان مجلس در رآی گیری های مختلف شفاف باشد و مردم از نظرات وکیل های خود در تقابل با موضوعات گوناگون کشور آگاه شوند ..

در ابتدای امر چنین موضوعی قاعدتا نباید این همه درگیری و سروصدا بدنبال داشته باشد.چه اشکالی دارد مثلا مردم بفهمند که نماینده انتخابیشان به استیضاح فلان وزیر چه رآی داده است؟یا مثلا نظر نماینده شان در مورد طرح fatfچیست؟ اما اگر ریزبینانه  چنین طرحی تجزیه وتحلیل شود به دلایل مهمی که در لفاف وجود دارند دستیابی پیدا می کنیم.

میوه نمایندگی مجلس !
میوه نمایندگی مجلس !شاید مهم ترین واصلی ترین دلیل برخی نمایندگان در مخالفت با چنین طرحی باشد .اگر برگردیم به قبل از انتخابات مجلس ،به نکته مهمی برای پاسخ دادن به این سوال میرسیم.نماینده ای که در طول چهار سال نمایندگی مجلس حدود 500میلیون حقوق می گیرد ،چرا برای راهیابی به مجلس باید چندین میلیارد هزینه تبلیغات خود کند واقعا تشنه ی خدمت به مردم هستند یا موضوعی دیگری وجود دارد؟
آن چیزی که در چند سال اخیر در مورد نمایندگان منتشر می شود مکانی هست به نام "لابی مجلس"و رفتارها و جلسات لابی مآبانه که مخالفت با شفافیت آرا محصول چنین مکانی و رفتارهای خواهد بود..
استیضاح وزیران در دولت های مختلف مهمترین منبع درآمد نمایندگان سودجو خواهد بود ،نمایندگان منفعت طلب با معاوضه رآی خود (که گاها استیضاح وزیر به خاطر مشکل حوزه کاری خود نماینده بوده)با وزیر مورد استیضاح کیسه اموال را مملو و رانت های سبد آراء خود را راضی نگه خواهند داشت.
شفافیت آراء سبب می شود مردم هر حوزه به نظر نماینده خود آگاه شوند که در این صورت نمایندگی مجلس کاسبی، بدون سود خواهد بود.وچهره نماینده واقعی و خدمتگذار از نمایندگان منفطلب آشکار خواهد شد و طبل رسوایی خائنان به مردم کوبیده می شود..

آشکار شدن ماهیت واقعی
شفافیت آراءسبب هویدا شدن چهره واقعی و ماهیت اعتقادی و رفتاری برخی نمایندگان محترم می شود امری که تصادفا چندین نمونه آن افشاء شد.نماینده ای که مثلا در قالب فلان لیست ودر قامت فلان گرایش سیاسی وارد مجلس می شود اما در مواقع رآی گیری سر در سبد آرای حزب رقیب می کند(آوازش در اینجا وتخم گذاریش در آنجا)و با چنین ترفندهایی مردم حوزه خود را فریفته و باسر دادن شعارهایی که خود به آنها معتقد نیست رآی دزدی خواهند کرد..

تمایل برخی نمایندگان به عدم آگاهی مردم از طرح ها ولوایح
همانطور که نمایندگان طرح ها وقوانین را به شکلی تصویب می کنند که مردم از مفاهیم ومتن قوانین چیزی برداشت نمی کنند نمایندگان محترم این رویه ها را به نظرات و رآی های خود در مجلس کشانده اند و با مخالفت با عدم شفافیت مردم را از آگاه شدن به مسائل کشور محروم می سازند.

قاعدتا شفافیت آراء نمایندگان در تمام امور زمینه شفافیت در دیگر موضوعات در بقیه وزارت ها،نهادها را بهمراه دارد و این شفافیت زمینه ساز مبارزه با فساد ورانت خواهد بود مسلما نمایندگانی که شیره ملت خواهند بود باید در تمام جهات رفتاری الگوی مردم باشند و تا وقتی که شفافیت آراء و مالی از آنها شروع نشود انتظاری برای شفافیت دیگر ارگان ها نیست و به تبع آن بیماری اقتصادی وبحران فرهنگی در جامعه شیوع پیدا می کند..
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار