رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:برخی مداحان در اسرائیل تربیت می‌شوند که دستگیر شدند/زیباکلام: آقای روحانی وضعیت سیاسی غم انگیزی پیدا کرده/بداخلاقی برخی مداحان موجب دین‌زدایی در جامعه می‌شود و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴ 31 August 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
انتقاد آیت‌الله مکارم از شرکت رئیس‌جمهور در برخی نشست‌ها

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: شرکت رئیس‌جمهور در بعضی از مجالس سبب ناراحتی می‌شود، به ایشان سفارش کنید درباره حضور در این گونه مراسم‌ها احتیاط داشته باشند. ایشان در دیدار نهاوندیان، معاون رئیس جمهور، همچنین مسئول ستاد مقاومتی استان قم پس از استماع برنامه‌های ستاد مقاومتی استان با اشاره به مشکلات فرودگاه قم، گفت: معتقدم اگر فرودگاه قم درست شود وضعیت قم بهتر می‌شود و از داخل و خارج استقبال خواهد شد. خیلی‌ها می‌خواهند مستقیم برای زیارت به قم بیایند، لذا نداشتن فرودگاه کار را سخت می‌کند. ایشان خطاب به نهاوندیان افزود: شرکت رئیس‌جمهور در بعضی از مجالس سبب ناراحتی می‌شود، به ایشان سفارش کنید درباره این گونه مراسمات احتیاط داشته باشند چرا که عکس و فیلم آن در فضای مجازی پخش و منتشر می‌شود.

برخی مداحان در اسرائیل تربیت می‌شوند که دستگیر شدند

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور گفت: در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت می‌شوند که عده‌ای از آن‌ها در کشور دستگیر شده‌اند. یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان کشور در سی و دومین گردهمایی سالانه مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) کرمان که با حضور سردار محمد مطهری جانشین سپاه ثارالله استان کرمان و حجت‌الاسلام علی جلالی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان برگزار شد با بیان اینکه دشمن همواره در حال تخریب اسلام و خواستار تخریب محرم و عاشوراست اظهار داشت: فشار‌های روانی و تبلیغات سوء علیه محرم و عاشورا هر چه که به ماه عزا نزدیکتر می‌شویم بیشتر می‌شود. به نوشته باشگاه خبرنگاران، او با بیان اینکه در اسرائیل مداحانی برای تخریب عاشورا تربیت می‌شوند که عده‌ای از آن‌ها در کشور دستگیر شده‌اند، افزود: فوکویاما یکی از نظریه‌پردازان چندین سال قبل برای نابودی این انقلاب گفته است که شیعه بر دو بال سبز انتظار و سرخ عاشورا استوار است که باید این دو بال را نابود کنیم.

حاکمیت ایران پیر شده، اما در برابر جوان‌گرایی مقاومت می‌شود

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا در ارزیابی خود از اظهارات اخیر قالیباف پیرامون ایجاد مجلسی نو با حضور جوانان، بر این باور است که بحث جوانان و اهمیت در توجه به آنان موضوعی است که در چند سال گذشته مقام معظم رهبری نیز بر آن بار‌ها تاکید کرده‌اند. به ویژه در بیانیه «گام دوم» ایشان با صراحت بر ضرورت توجه به نسل جوان تاکید داشته است. واقعیت این است که حاکمیت ما از نظر سنی نه در قوای مختلف نظام، به بدنه‌ای پیر تبدیل شده است. در حال حاضر ایران نیز در مسیر کشور چین حرکت می‌کند. در سال‌های بعد از انقلاب تا کنون چند نسل تغییر پیدا کرده، اما حاکمیت با تغییر نسل مواجه نشده است؛ به نوعی تطابق بین جامعه و حکومت وجود ندارد. وی در ادامه تاکید کرد: «در عرصه جوان‌گرایی دو راه بیشتر پیش‌رو نداریم. از یک طرف یا باید جوان‌گرایی را انتخاب کنیم و از طرف دیگر یا ناچار به جوان‌گرایی خواهیم شد. اکنون در حاکمیت، در برابر جوان‌گرایی مقاومت می‌شود. این مقاومت در نهایت نظام را در مقاطع خاص ناچار به جوان‌گرایی می‌کند، آن‌هم در شرایطی که نسل جدید آمادگی لازم را برای ورود به بدنه حاکمیت ندارند. در مقابل اگر جوان‌گرایی خودخواسته باشد، می‌توانیم انتقال نسلی را انجام دهیم.

پسرِ خاتمی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرد

یک عضو حزب اتحاد ملت ایران گفت: عماد خاتمی فرزند رئیس دولت اصلاحات از چند روز پیش به خارج از کشور سفر کرده است. این عضو حزب اتحاد ملت ایران  ضمن تأیید مهاجرت فرزند رئیس دولت اصلاحات به خارج از کشور گفت: عماد خاتمی برای ادامه تحصیل به همراه خانواده به خارج از کشور رفته است. سیدعمادالدین خاتمی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران است که در کتابخانه ملی نیز مشغول فعالیت بود. لازم به ذکر است که لیلا خاتمی دختر رئیس دولت اصلاحات نیز از سال‌ها پیش در ایالات متحده آمریکا اقامت دارد.

زیباکلام: آقای روحانی وضعیت سیاسی غم انگیزی پیدا کرده

صادق زیباکلام نوشت: از آنجا که روحانی احترامی برای افکار عمومی قائل نبود، ضرورت ندانست که پیرامون مواضع متناقض خود در رابطه با آمریکا توضیحی به مردم بدهد. صادق زیباکلام در توییتر خود نوشت: آقای روحانی وضعیت سیاسی غم انگیزی پیدا کرده.از آنجا که ایشان احترامی برای افکار عمومی قائل نیستند لذا ضرورتی ندیدند که پیرامون مواضع متناقض شان در رابطه با آمریکا توضیحی به مردم بدهند.در مقابل تندرو‌ها هم بواسطه همان مواضع در تریبون‌های شان از هیچ بی حرمتی بایشان دریغ نورزیدند.

بداخلاقی برخی مداحان موجب دین‌زدایی در جامعه می‌شود

محسن غرویان در گفتگو با «آزادی» در پاسخ به اینکه آیا بداخلاقی مداحان ناشی از اظهارات سیاسی و جناحی می‌تواند موجب دین‌زدایی در جامعه شود؟ گفت: «کاملا همین طور است، ما باید جذابیت‌هایی را در این مجالس بیان کنیم که موجب جذب مردم به خصوص نسل جوان شود. چند سال قبل خبرنگاری سوال کرد که جوانان با وضع ظاهری ناهمگون می‌توانند وارد مجالس شوند یا خیر؟ گفتم که اگر این جوان قصد دارد وارد مجلس شود و توبه کند و شما او راه ندهید، فردا می‌توانید جواب امام حسین را بدهید؟! ما اجازه نداریم جلو کسی را بگیریم. این مجالس برای همین انقلاب درونی و معنی مردم به خصوص جوانان است. مداحی‌ها و این مجالس باید قلب‌ها را جذب کند نه اینکه دافعه ایجاد کند یا به قول شما بداخلاقی‌ها آنقدر زیاد باشد که طرف اصلا از دین و عقاید مذهبی فاصله بگیرد.»
 
کشمیری رجایی را اغفال کرده بود

محمدحسین رجایی، برادر بزرگتر شهید رجایی گفت: شهید رجایی با بازرگان آشنا بود و با آن‌ها کار می‌کرد، اما هیچگاه در جبهه ملی و نهضت آزادی ثبت نام نکرد. کشمیری نفوذی سازمان بود که یک بار قصد داشت امام را به شهادت برساند. کشمیری به قدری مزورانه عمل می‌کرد که شهید رجایی را هم اغفال کرده بود و رجایی پشت سر او نماز می‌خواند/تسنیم

از نام متهم جدید پرونده بانک سرمایه رونمایی شد

نماینده دادستان گفت: صالحی ادعا می‌کند من ملک شبهه دار استفاده نمی‌کنم در حالی که از محل تسهیلات بانک سرمایه توسط آقای جهانبانی بنز ۶۵۰ میلیون تومانی و ملک لوکس در زعفرانیه برای او خریداری شده است. چرا ۴ میلیارد از پول بانک سرمایه به حساب شما می‌آید؟ کارشناس رسمی دادگستری اعلام کرده که متهم عمار صالحی ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به شرکت متهم جهانبانی بدهکار است/میزان

نمره ۱۰ نماینده اصولگرا به مجلس دهم

محسن کوهکن، نماینده ادوار مجلس در تشریح تفاوت بین «نظارت بر حسن اجرای قوانین» و «نظارت بر حسن اجرای امور» گفت: در نظارت بر حسن اجرای امور رفتار، مدیریت، تصمیم‌گیری و خروجی یک دستگاه مورد توجه قرار می‌گیرد و مدیران ارشد ارزیابی می‌شوند، ولی اگر ما نظارت خود را به نظارت بر حسن اجرای قوانین تنزل دهیم به کار اصلی خود که ارزیابی مدیران ارشد است، نمی‌رسیم. شروع اغماض ناظر نسبت به مجری از همین‌جا‌ها شروع می‌شود. نظارتی که برای مجلس تعریف می‌شود به برداشت من یک نظارت اهم و کلان و کارساز است در این بخش نمره ۱۰ یا ۱۰.۵ به مجلس می‌دهم. این از نقاط ضعف مجلس است. /ایلنا

اصولگرایان فصل مشترکی جز نفی اصلاحات ندارند

امیر محبیان یکی از نظریه پردازان اصولگرا گفت: وحدت به این معناست که همه جریان‌ها و گرایش‌های درون اصولگرایی به یک نقطه واحد دست یابند و دیدگاه‌ها و رویکرد‌ها در مسیری کاملا یکسان قرار گیرد که چنین چیزی از نظر اجرایی قابل تحقق نیست. این گروه‌ها در ایام انتخابات با یکدیگر درگیر می‌شوند که تنها میتوان آن‌ها را مدیریت و قانع کرد و گرنه امکان اتحاد و توافق از نظر من بسیار پایین است. /ایرنا

هر مسئولی که فرزندش در خارج است استعفا بدهد

روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت:شرایط کشور به خصوص در حوزه اقتصادی عادی نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری در جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌بریم. امری که رئیس جمهور محترم هم به آن اذعان دارند و بار‌ها تصریح کردند که در شرایط جنگی هستیم. عموم مردم وقتی برچسب مسئول نظام جمهوری اسلامی روی آن‌ها نخورده ممکن است فرزندانشان را رهسپار خارج از کشور کنند، اما مسئول کشور آن هم در شرایطی که مردم در ابتدائیات زندگی خود مانده اند حق ندارد ارز مملکت را برای عزیزدردانه اش بفرستد و با روح و روان مردم بازی کند. اگر نگران آینده فرزندش است، از مسئولیت کناره بگیرد و تمام و کمال به آینده سازی برای فرزندش بپردازد

واکنش عباس عبدی به اعتراضات بر سر آزاد شدن نجفی از زندان

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: آنچه در بازتاب به این آزادی وجود داشت، تاکید بر وجهه قدرت سیاسی و اقتصادی متهم و نیز وجود تبعیض جنسیتی بود. به نظر بنده مساله وجود تبعیض جنسیتی یک واقعیت است، ولی گمان نمی‌کنم این پرونده تحت تاثیر این نکته باشد. ولی داشتن قدرت سیاسی و اقتصادی، به طور طبیعی حلال بسیاری از مشکلات است. هم‌اکنون کسانی هستند که قادر نیستند ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان دیه بدهند و از زندان آزاد شوند، یا حتی حدود ۱۰۰ میلیون کسری دارند، ولی آزاد نمی‌شوند در مقابل دیگرانی هستند که چند میلیارد برای آزاد شدن می‌پردازند. خوب! این اعتراض به کیست؟ شاید فکر کنید که آقای نجفی، چون حمایت سیاسی و اقتصادی داشته مرتکب این عمل شده است؟! قطعا چنین چیزی اشتباه است. اتفاقا افرادی که چنین قدرتی دارند کمتر مرتکب چنین رفتاری می‌شوند.

لقبی که عادل فردوسی‌پور به نوید محمدزاده داد

بیست و یکمین جشن سینمای ایران (خانه سینما)، شامگاه جمعه (هشتم شهریور) با حضور جمع زیادی از چهره‌های هنری و سینمایی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در بخشی از این مراسم، عادل فردوسی‌پور و مازیار میری با حضور روی صحنه، تندیس بهترین بازیگر مرد را به نوید محمدزاده برای ایفای نقش در فیلم «سرخپوست» اهدا کردند. فردوسی‌پور هنگام خواندن نام نوید محمدزاده، او را «بازیگر دوست‌داشتنی و همیشه خندان سینمای ایران» معرفی کرد.

رئیسی ذوالقرنین است و ذوالقرنین هم همان کوروش است

مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: در سوره مبارکه کهف به داستان ذوالقرنین اشاره شده است، او اگرچه به روایت معصومین علیهم‌السلام پیامبر نبود، ولی شخصیتی مومن و دادگستر و محبوب خدا بود. برخی از مفسران، از جمله مرحوم علامه طباطبائی او را کوروش کبیر یعنی همان پادشاه هخامنشی می‌دانند. رئیسی در برخورد قاطع و هوشمندانه با مفسدان اقتصادی و دستگیری و محاکمه آنها، میان یأجوج و مأجوج‌های عصر حاضر و مردم مظلوم و ستمدیده ایران، دیوار بلندی کشید و دست غارتگر آن‌ها را از جان و مال ملت کوتاه کرد. کاری کارستان و همسو با برخوردی که جناب ذوالقرنین با جماعت بیدادگر یأجوج و مأجوج کرده بود... از این روی باید گفت: آیت‌الله سید ابراهیم ذوالقرنین، دست مریزاد و خدا قوت.

امام موسی صدر در قید حیات است

صلاح فحص رئیس دفتر جنبش امل گفت: تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای روشن شدن پرونده امام موسی صدر کافی نبوده و به نوعی کوتاهی شده است. برقراری روابط رسمی میان لیبی و لبنان را نمی‌پذیریم مگر اینکه مسئله امام موسی حل شود و امام موسی صدر و دو همراهش به سوی ما بازگردد. ارتباطی میان رژیم صهیونیستی و ربوده شدن امام موسی صدر وجود دارد، اسرائیل در این زمینه نقش دارد، زیرا امام موسی صدر دشمن اسرائیل و بنیانگذار مقاومت است. همچنان معتقدیم که امام موسی و دو همراهش در لیبی و زنده هستند و خلاف این مسئله اثبات نشده است. /تسنیم
 
کنایه چمران به افرادی که همیشه وزیر هستند

رئیس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افرادی که چند دوره وزیر بوده و به عبارتی همیشه وزیر هستند، چون تجربه دارند، گفت: این افراد شاید تجربه داشته باشند، ولی دیگر انرژی و انگیزه برای کار نداشته باشند. یک راهبرد است جوان مناسب با تقوا را بر سرکار بگذاریم. یادمان بیاید امثال شهید باکری، شهید بابایی و شهید چمران در جبهه چگونه بودند؟ شهید چمران می‌گفت: کسی که پست و مسئولیتی را می‌گیرد باید باتقوا باشد.
 
اظهارات محمود صادقی درباره ماجرای مازیار ابراهیمی

محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر محرز شود که در ماجرای مازیار ابراهیمی یعنی بازداشت، برخورد و اعترافات او اشتباهاتی صورت گرفته‎ باشد، دادسرای نظامی به‌عنوان نهاد ذی‎ربط می‎تواند به این موضوع وارد شود. محمود صادقی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس روز شنبه، ۲۶ مردادماه در صفحه توئیتر خود خبر داد که درباره علت آزادی فردی که قبلاً اعترافات او به‌عنوان عامل عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای از صداوسیما پخش شده بود، از وزیر اطلاعات سؤال کرده و سؤالات را به هیأت رئیسه مجلس فرستاده‎ ‎است. صادقی درباره جزئیات سؤالش از وزیر اطلاعات و نتایج پیگیری‎هایش، به «انتخاب» می‎گوید: در حال حاضر این سؤالات به کمیسیون امنیت ملی فرستاده می‎شود و وقتی در کمیسیون نوبت به این سؤال رسید، وزیر اطلاعات باید در جلسه کمیسیون حاضر شود و به سؤالات پاسخ دهد.نماینده مردم تهران توضیح می‎دهد: ما ابتدا از وزیر سؤال کردیم که محرز شود آیا درست است که اعترافات تحت فشار و شکنجه انجام می‎شده؟ چرا که در حال حاضر زوایای این موضوع مشخص نیست. سؤال بعدی من هم از وزیر اطلاعات این است که آیا با مسببان این موضوع و مراجع ذی‎ربط برخوردی صورت گرفته ‎است یا نه؟ او همچنین می‎گوید: اگر محرز شود که در ماجرای مازیار ابراهیمی اشتباهاتی صورت گرفته‎ است، دادسرای نظامی به‌عنوان نهاد ذی‎ربط می‎تواند به این موضوع وارد شود. ما قصد داریم به‌صورت سازنده و در راستای اصلاح سیستمی، این موضوع را پیگیری کنیم.مازیار ابراهیمی به همراه عده‌ای دیگر در یک برنامه تلویزیونی که در صداوسیما پخش شده‎ بود، اعتراف کرده بودند که دانشمندان اتمی ایران را ترور کرده‌اند. اما وی اخیرا در مصاحبه‌ای ادعا کرده که پس از طی مدتی در زندان و روشن شدن بی‌گناهی‌اش، آزاد شده است.
 
رمزگشایی جلیلی از خرمشهر‌هایی که در راه است

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با توصیه دانشجویان به انجام عملیات‌های رسانه ای، اظهار داشت: امروز وقتی میگوییم خرمشهر‌هایی در پیش است که باید آزاد بشوند، باید فهمید خرمشهر اشغال شده در عرصه رسانه کجاست؟ این که حقایقی پوشانده بشود؛ این همان خرمشهر اشغال شده عرصه رسانه است.
 
توصیه صریح ظریف به آبه

یک رسانه ژاپنی نوشت که وزیر خارجه ایران در دیدار اخیر خود با مقامات ژاپنی، مخالفت صریح تهران را با پیوستن این کشور به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس بیان کرده است. یک منبع دیپلماتیک ژاپنی روز شنبه گفت که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران مخالفت خود را با مشارکت احتمالی ژاپن در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز هنگام دیدار روز چهارشنبه با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در شهر «یوکوهاما» اعلام کرده است. به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز»، با انتقال مخالفت صریح ایران با حضور نظامی ژاپن در تنگه هرمز از سوی وزیر خارجه ایران، این کشور پیامی محکم درباره ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز و در بحبوحه افزایش تنش بین با آمریکا فرستاد. در حالی که برخی کشور‌ها از جمله استرالیا و انگلیس اعلام کرده‌اند در این ائتلاف شرکت خواهند کرد، ژاپن همچنان در مورد این موضوع و اتحاد خود با واشنگتن و روابط سنتی دوستانه با تهران گرفتار مانده است. به گفته این منبع دیپلماتیک، ظریف به آبه گفت که استقرار نیرو‌های نظامی خارجی در منطقه موجب افزایش امنیت در تنگه هرمز نمی‌شود، بلکه می‌تواند ثبات در خاورمیانه را به خطر اندازد.
 
حکم قطعی اعضای سابق شورای شهر بابل صادر شد

رئیس کل دادگستری استان مازندران از صدور حکم قطعی اعضای سابق شورای اسلامی شهر بابل خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین اکبری از صدور حکم قطعی اعضای سابق شورای اسلامی شهر بابل خبر داد و تصریح کرد: اعضای سابق شورای شهر بابل، به دلیل اتهاماتی از قبیل: شرکت در تهیه مخفیانه فیلم مبتذل و مستهجن، تهدید به منظور اخاذی و اخذ وجه، شرکت در تهدید از طریق فیلم به منظور کار غیرقانونی، معاونت از طریق تطمیع، تشویق و فریب در تهدید با فیلم به منظور اخاذی، معاونت در تهیه فیلم و تهدید به منظور انجام کار خلاف نسبت به احدی از شکات و رابطه نامشروع، محکوم شده و رای قطعی در این خصوص صادر گردید. عالی‌ترین مقام قضایی استان مازندران خاطرنشان کرد: با صدور رای قطعی در شعبه ۲۷ دادگاه تجدید نظر استان مازندران و شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور، محکومین جمعاً به ۱۹ سال حبس، ۳۳ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۵۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند.
 
ظریف: نفتمان را به هر کدام از مشتریان که بخواهیم می‌فروشیم
 
وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر با اشاره به تهدید آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران گفت که تهران به هر کدام از مشتریان خود که بخواهد نفت خواهد فروخت.«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر ب. نوشت: «آمریکا ما را از تجهیزات دفاعی محروم کرد ما اقدام به ساخت موشک‌ها کردیم و پس از آن آمریکا شکایت کرد. آمریکا ما را از دستیابی به سوخت هسته‌ای منع کرد ما آن را ساختیم و پس از آن آمریکا شکایت کردم. ظریف در ادامه نوشت: «در حال حاضر آمریکا درگیر دزدی دریایی و تهدید برای جلوگیری از فروش نفت ایران به مشتریان سنتی است. پامپئو نق زدن را متوقف کن: ما نفت را به همه و هرکدام از مشتریان خواهیم فروخت.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار