رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ایرادات طرح «از کجا آورده‌اید؟» رفع شد/زوج‌های تهرانی برای خرید یک خانه ۶۰ متری باید ۶۳۸ میلیون تومان هزینه کنند/یک نفر از آن ۳۰۰ مسئولی را که برای آزادی قاچاقچی تریاک زنگ زدند معرفی کنید و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳ 26 August 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

باد قیمت دلار را پایین نیاورد

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: نیاز به بازگو کردن نیست. ما در حال حاضر در شرایطی کاملاً متفاوت با گذشته روبرو هستیم. اگر برخی از تحریم‌ها در برخی از کشورها، سیاست نفت در برابر غذا بود، این موضوع را نیز از ملت ما دریغ کردند و ما به غذا و دارو بر اساس این سیاست‌های تحریمی، دسترسی نداریم. شاید بگویند سیاست‌های بشردوستانه با تحریم این دو موضوع مقابله می‌کند، اما پاسخ ما این است که ما با کدام سیستم بانکی می‌توانیم موضوع غذا و دارو را حل کنیم؟ ما در شدیدترین تحریم‌های تاریخ معاصر قرار داریم و از سال گذشته، اولین شوک ناشی از این تحریم‌ها وارد شد و شاهد صف کشیدن مردم در بازار‌های ارز و قد کشیدن ارز‌های خارجی در برابر ریال بودیم، اما با فاصله یک سال، با آرامش و مدیریت، این تکانه را برطرف کردیم و بازار ارز نسبتاً با ثبات و کاهنده شده است. دولت با همه سختی‌ها، شوک بزرگ و ضربه‌ای که به اقتصاد کشور وارد شده بود را مهار کرد. واقعیت این است که باد قیمت ارز را پایین نیاورده است.

زنان از اول اسلام مرکب‌سوار بودند

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان در واکنش به موتورسواری زنان، گفت: از اول اسلام، زنان مرکب سوار بودند، اما امروز مرکبشان تغییر کرده است. انجام موسیقی، تئاتر یا شرکت در ورزشگاه‌ها از تفریحات سالم جوانان است و می‌شود از این طریق نشاط را در میان جوانان ترویج کرد. /ایرنا

یک نفر از آن ۳۰۰ مسئولی را که برای آزادی قاچاقچی تریاک زنگ زدند معرفی کنید

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفته است: «چندی پیش یکی از قاچاقچیان حرفه‌ای با بیش از ۲۰ کیلوگرم تریاک دستگیر شد که در عین تعجب حدود ۳۰۰ نفر از مسئولان برای آزادی وی تماس گرفتند.» چرا باید کسانی برای آزادی یک قاچاقچی حرفه‌ای اقدام کنند؟ جز اینکه سهم آنان را به صورت پول یا جنس می‌داده است؟! خوب وجود چنین افرادی در میان مسئولان بدتر است یا وجود قاچاقچی؟ بنابراین انتظار می‌رود که دادگاه این فرد را احضار و اسامی ۳۰۰ نفر را منتشر کند.

خزانه‌دار فدراسیون پرحاشیه به کانادا گریخت!

مجمع عمومی سالیانه یکی از فدراسیون‌های المپیکی و کلیدی اواخر سال جاری پس از شش سال عدم برگزاری، سرانجام در دوره مدیریت رئیس جدید فدراسیون در دستور کار قرار گرفت. پس از اینکه مجمع فدراسیون مربوطه برگزار شد، به دلیل عدم شفاف سازی مسائل مالی این فدراسیون مسئولان وزارت ورزش دستور دادند تا طی سه ماه آینده مجددا برگزار شود، این موضوع در حالی مطرح شد که اخیرا خبر‌ها به گوش رسیده که خزانه دار فدراسیون مربوطه در همان مدت خانواده خود را به کانادا فرستاده بود و پس از مدتی پنهانی خود نیز به کانادا سفر کرده است. حالا فدراسیون مربوطه در تلاش است تا به هر شکلی که امکان دارد، جعبه سیاه اطلاعات مالی فدراسیون را به ایران بیاورد، اما گویا او به برخی از دوستان نزدیک خود اطلاع داده بود که قرار است برای یک سفر خانوادگی به مدت یک ماه راهی خارج از کشور شود و پس از آن به ایران باز خواهد گشت، اما با گذشت بیش از یک ماه هنور خبری از بازگشت خزانه دار این فدراسیون به ایران نیست و گویا با توجه به مشکلات مالی که در این فدراسیون وجود دارد، او دیگر تمایلی برای بازگشت به ایران را ندارد! خزانه دار این فدراسیون از یکی از کارمندان قدیمی فدراسیون محسوب می‌شود که طی سالیان گذشته نیز در دوران ریاست قبلی فدراسیون در همین مسئولیت فعالیت می‌کرده است. /فارس

نرخ بادیگارد در ایران چند؟

در کشور‌های غربی مثل آمریکا بادیگارد‌های شخصی به‌ازای هر ساعت حدود ۱۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند. در ایران دستمزد بادیگارد‌هایی که فقط اندام تنومند دارند، ساعتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان و ماهانه پنج میلیون تومان است. اما بادیگارد‌های حرفه‌ای و دوره‌دیده معمولا ساعتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، روزانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دستمزد می‌گیرند.

زوج‌های تهرانی برای خرید یک خانه ۶۰ متری باید ۶۳۸ میلیون تومان هزینه کنند

با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای یک متر آپارتمان در تهران (بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی) برای خرید خانه‌ای ۶۰ متری در پایتخت (مناطق پایین) به ۷۹۸ میلیون تومان نقدینگی نیاز است که یک زوج با فرض دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی باید ۶۳۸ میلیون تومان از هزینه خرید را خودشان بپردازند. اما هزینه خرید خانه‌ای با همین ویژگی در کرج، ۲۲۲ میلیون تومان است (متوسط قیمت یک متر آپارتمان در این شهر ۳ میلیون و۷۰۰ هزار تومان است) که با در نظر گرفتن وام ۱۲۰ میلیونی زوجین، متقاضیان برای خرید باید ۶۲ میلیون تومان بپردازند./خبرآنلاین

پزشکیان: دولت نباید بزرگ شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستم و معتقدم که دولت نباید بزرگ شود. مسعود پزشکیان در گفتگو با مهر، درباره تشکیل وزارت بازرگانی گفت: ما موظفیم که طبق قانون طرح‌ها و لوایح را بر اساس نوبت بررسی‌شان در دستور کار صحن علنی قرار دهیم. وی تأکید کرد: بنده مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستم، چرا که معتقدم دولت نباید بزرگ شود. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر مشکل ما ایجاد ساختار نیست، بلکه مشکل اصلی عدم تفویض اختیار و قدرت به مدیران پایین دستی است و تا زمانی که به آنان اختیار ندهیم و همه اختیارات را در تهران متمرکز کنیم، همین آش و همین کاسه است. پزشکیان خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات کشور نباید به دنبال تشکیل وزارتخانه جدید باشیم، بلکه باید اختیارات از پایتخت به استان‌ها و از استان‌ها به شهرستان‌ها واگذار شود و سپس برای هر یک از این بخش‌ها وظایف خاصی تعریف شود و از آنان بخواهیم که درباره عملکردشان پاسخگو باشند.

ایرادات طرح «از کجا آورده‌اید؟» رفع شد

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان خبر داد. احمد امیرآبادی در گفت‌وگو با مهر، اعلام کرد: ایرادات شورای نگهبان به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان «از کجا آورده‌اید؟» در جلسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رفع شد. وی گفت: امیدواریم با تصویب نهایی این قانون و ابلاغ آن به قوه‌قضائیه، آقای رئیسی برخورد با غارتگران بیت‌المال را آغاز کند.

شوخی لاریجانی با حضور دهقان در مجلس

علی لاریجانی با کنایه به حضور محمد دهقان در مجلس گفت: همین‌که یک عضو شورای نگهبان هم اینجا (صحن مجلس) هستند خوب است. در جریان نشست علنی امروز مجلس، محمد دهقان ـ که چندی پیش با رأی نمایندگان به عنوان یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شده بود ـ در مجلس حضور داشت. در جریان بررسی لایحه تجارت اعاده شده از شورای نگهبان، علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به حضور این نماینده سابق مجلس با مزاح و خنده گفت: همین که آقای دهقان از شورای نگهبان هم اینجا هستند خوب است. او ادامه داد: آقای دهقان بیشتر به مجلس می‌آیند و باعث می‌شود این مصوبات سریعتر از سوی شورای نگهبان بررسی شود.

«نعمتی» سفیر می‌شود؟

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بحث‌های مطرح درباره احتمال سفیر شدنش را شایعه دانست و آن را تکذیب کرد. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آن چه درباره احتمال سفیر شدن من مطرح شده، شایعه‌ای بیش نیست چرا که در این باره هیچ صحبت و مذاکره‌ای با من صورت نگرفته است. وی طرح این مباحث را شایعه دانست و از رسانه‌ها خواست به اخبار درست استناد کنند. نعمتی درباره انتشار خبر‌هایی مبنی بر احتمال انتصاب کاظم جلالی به عنوان سفیر آینده ایران در روسیه نیز گفت: در این باره مباحثی مطرح شده است.

هشدار جدی سردار سلیمانی به رژیم صهیونیستی

حساب توئیتری منتسب به سردار سلیمانی بخشی از سخنان فرمانده سپاه قدس درباره اسرائیل را منتشر کرده است. در این پست توئیتری که در واکنش به تجاوز‌های بامداد (یکشنبه) رژیم صهیونیستی به لبنان و سوریه منتشر شده، به نقل از سردار سلیمانی آمده است؛ قطعا این عملیات‌ دیوانه‌وار، آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود. اللواء قاسم سلیمانی: ستکون هذه العملیّات الجنونیّة حتماً آخر تخبّطات.

انتقاد مشاور عالی فرمانده کل سپاه از سفر ظریف به فرانسه

مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: خدا نکند برخی سفر‌های سرزده به اجلاس‌های خارجی از روی استیصال و خودباختگی باشد و خدا نکند زانو‌های مسئولان ما بلرزد. سردار غیب‌پرور ادامه داد: تا زمانی که باور نکنیم می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و دنیا چیزی به ما نخواهد داد، به‌ جایی نخواهیم رسید. وی با بیان اینکه من قضاوتی درباره حضور یکی از مسئولان کشور در اجلاس جی۷، و بازگشت زودهنگام از آن اجلاس ندارم گفت: خدا نکند این رفت و آمدها، از روی استیصال و خودباختگی باشد. خدا نکند زانو‌های مسئولان ما بلرزد. غیب‌پرور ادامه داد: امروز در جایگاهی هستیم که مورد تحسین جهانیان قرار گرفته‌ایم. چه کسی جرات می‌کرد به آمریکایی‌ها بگوید کلاه شما کج است؟

واکنش سخنگوی دولت به اظهارات شمخانی درباره برجام

علی ربیعی، سخنگوی دولت در مورد اظهارات شمخانی در باب برجام گفت: او موضع شخصی خود را بیان کرده و دولت هنوز موافق امضای برجام در سال ۲۰۱۵ بوده است. ربیعی با اشاره به حمله به پایگاه‌های حشد الشعبی گفت: این حمله را شدیدا محکوم می‌کنیم. رژیم صهیونیستی، بخشی از ادای دموکراسی با همین حملات به سوریه، لبنان و عراق را انجام می‌دهد. وی ادامه داد: جامعه عراق آنقدر قوی است که پاسخ لازم را می‌دهد؛ ما اعتقاد داریم بخشی از اقدامات اسرائیل رجز خوانی برای مصرف داخلی است. سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از استراتژی‌های ما که مقام معظم رهبری نیز اعلام کردند، جلوگیری از خام فروشی نفت و پتروشیمی‌هاست که ارزآوری خوبی برای کشور دارد. همچنین حوزه دیگر معدن است که سرمایه گذاری خوبی در زیر ساخت آن انجام شده است.

واکنش رئیس دستگاه قضا به اعتراضات کارگری

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعتراضات کارگری در کشور کم نیست و ما در حال رسیدگی به آن‌ها هستیم، تصریح کرد: شنیدن اعتراض از زبان کسانی که مشکل دارند، وظیفه ماست. دغدغه کارگران قابل درک است و باید دستگاه‌های مسئول مشکلات را حل کنند، منتها گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم. کارگری که واقعا به دلیل مشکلات کارگری اعتراض می‌کند، باید مورد تقدیر قرار گیرد و خود کارگران باید مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند.

واکنش آشنا به ادعای فشار دولت برای توقف «دورهمی»

نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما هرگونه اعمال فشار از سوی دولت برای توقف پخش برنامه تلویزیونی «دورهمی» را رد کرد. حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعا‌هایی مبنی بر اینکه توقیف و پخش‌نشدن برنامه تلویزیونی «دورهمی» به دلیل فشار‌های دولت بوده است، اظهار کرد: دولت هیچ مانعی برای پخش هیچ برنامه‌ای ایجاد نمی‌کند. پیش از این در سیزدهم فروردین سال جاری و همزمان با شب بعثت پیامبر اکرم (ص) ویژه‌برنامه‌ای از «دورهمی» روی آنتن شبکه نسیم رفت و در جریان آن مهران مدیری مجری این برنامه طی سخنانی به انتقاد از عملکرد برخی مسئولان در مدیریت بحران ناشی از سیل ابتدای سال پرداخت؛ طرح این انتقادات با واکنش‌های برخی مسئولان از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور مواجه شد. رحمانی فضلی چند روز بعد از پخش برنامه دورهمی در جلسه ستاد بحران پلدختر در واکنش به اظهارات مجری این برنامه تلویزیونی خواستار برخورد رئیس سازمان صدا و سیما با گردانندگان این برنامه شد.

مصلحی: هنوز تیم سید مهدی هاشمی با سازمان سیا کار می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدر مصلحی شنبه شب در "همایش بصیرت افزایی و گفتمان انقلاب اسلامی" در کاشمر افزود: تمام سرمایه‌گذاری دشمن بر نفوذ است که طی آن دشمن عده‌ای را برای اهداف مختلف جاسوس می‌کند و از همین طریق تاکنون ۱۷ هزار نفر در جمهوری اسلامی ایران به وسیله ترور به شهادت رسیده اند. وی ادامه داد: هنوز تیم سید مهدی هاشمی در کشور و آمریکا با سازمان سیا در حال همکاری است. دشمن از طریق جاسوسان سعی می‌کند مسئولان را به بیراهه بکشاند و در دفاع و حرکت از مسیر انقلاب از حیز انتفاع بیندازد. دشمن تلاش می‌کند همان گونه که انقلاب از قم شروع شد، مقابل انقلاب را هم از قم شروع کند و از راه نفوذ می‌خواهد این کار را انجام دهد. در برابر نفوذ دشمن باید هشیار باشیم، زیرا به راحتی نمی‌توان توطئه‌های دشمن را تشخیص داد.

انتقاد احمد توکلی از مجلس به دلیل حمایت از دو نماینده بازداشتی

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حساب توییتری خود نوشت: «باوجود اتهامات سنگین دو ‎نماینده بازداشت شده، حمایت ضمنی هیأت نظارت ‎مجلس بر رفتار نمایندگان از ‎محمد عزیزی و ‎فریدون احمدی تعجب‌برانگیز است. از نایب رئیس این هیات کتبا و رسما خواستم به مردم توضیح دهد چرا تخلفات آن‌ دو را خلاف وظایف نمایندگی ندانسته است؟»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار