مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان رامهرمز گفت: کشاورزان شهرستان امسال در بیش از 4 هزار و 168 هکتار از مزارع شهرستان برنج کشت می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰ 21 August 2019

سید مهرداد میرسالاری اظهار کرد: در سال جاری ۱۶۸ هکتار برنج به روش خشکه‌کاری و 4 هزار هکتار به روش نشایی در شهرستان کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم کشت شده از نوع چمپای محلی است، افزود: در روش نشاکاری بذر جوانه‌دار در خزانه کاشته شده و پس از رسیدن سن نشا به حدود 30 روز، نشا از خزانه به زمین منتقل می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان رامهرمز تصریح کرد: مصرف بسیار زیاد آب و هزینه‌های کارگری بالا از معایب استفاده از روش نشاکاری است و از این رو کشاورزان شهرستان باید به سمت کشت برنج به روش خشکه‌کاری بروند تا میزان مصرف آب در بحث کشت این محصول کاهش پیدا کند.

میرسالاری با بیان اینکه دیگر روش‌ کشت شامل روش‌های خشکه‌کاری است که به روش کشت مستقیم بی خاکورزی و با خاکورزی تقسیم می‌شود، عنوان کرد: در روش کاشت مستقیم بی خاکورزی، هیچگونه عملیات خاکورزی که موجب فرسایش خاک می‌شود انجام نشده و بدون عملیات مرسوم تهیه زمین، کاشت بذر انجام شده و میزان آب مورد نیاز جهت آبیاری کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در روش کشت مستقیم با خاکورزی که در حال تبدیل شدن به شیوه‌ای متداول است، عملیات تهیه زمین و کاشت و آبیاری برنج مانند گندم انجام شده و شاهد کاهش مصرف آب در این شیوه هستیم.

میرسالاری خاطرنشان کرد: در یکی دیگر از روش‌های کشت مستقیم، عملیات تهیه زمین و کرت‌بندی دقیقا شبیه کشت سنتی برنج انجام شده و به جای خزانه‌گیری، بذر جوانه‌دار شده و در زمین پاشیده می‌شود که میزان مصرف آب در این روش تفاوت چندانی با روش سنتی نداشته و مزیت عمده آن کاهش هزینه‌های کارگری جهت خزانه گیری و انتقال نشا به زمین اصلی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی و بحث تامین آب موردنیاز کشت برنج در حال حاضر نمی‌توان در خصوص عملکرد این محصول و میزان برنج برداشت شده از مزارع نظر داد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کشت برنج ، رامهرمز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار