رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که ۷۰ درصد از تخلفات و تصمیمات مغایر شوراهای معماری و شهرسازی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۷۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ 21 August 2019

به گزارش تابناک تهران، محمدسالاری روز  دوشنبه در جمع خبرنگاران به توضیح عملکرد و کارنامه کمیسیون شهرسازی و معماری شهر در یکسال گذشته پرداخت و گفت: کارشناسان کمیسیون در سال گذشته عملکرد شوراهای معماری و شهرسازی را بررسی کردند .
وی گفت: تغییر کاربری از مسکونی به تجاری ، تغییر کاربری پارکینگ ، ساخت اضافه بنا و تصمیمات مغایر با ضوابط شهرسازی در تصمیمات این شوراها کاهش یافت .
سالاری با بیان اینکه پیش از این در برخی مناطق ظرف ۱۵ روز ۱۴۰ اضافه بنا ایجاد شده بود تأکید کرد: گرچه هنوز تخلفات وجود دارد اما امیدواریم با کمک ناظران و رسانه ها این تخلفات را به صفر برسانیم. 

اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی ۶۳ تذکر ارایه کردند 
سالاری افزود: در سال دوم دوره پنجم شورا ۱۱۲ جلسه رسمی برگزار و ۱۶ طرح و سی لایحه مورد بحث و بررسی و ارایه به هیات رییسه قرار گرفت .
وی گفت: کارگروه نظارتی کمیسیون در یک سال گذشته در راستای ایفای نقش نظارتی، توانست ۵ هزار و ۴۰۰ صورت جلسه شوراهای معماری مناطق را بررسی و مغایرت های تصمیمات را با مفاد طرح تفصیلی احصا کند .
سالاری گفت: همچنین در یکسال گذشته ۱۵۶ پرونده باغ یا غیر باغ پس از بازدید های میدانی در جلسات شورای بررسی و نظر کارشناسی به هیات رییسه شورا ارایه شد. 
وی ادامه داد: در فرایند نظارت بر نماهای ساختمان ها، کمیسیون توانست ۱۱ هزار و ۴۰۰ پرونده نما در مناطق را بررسی و ناظران کمیسیون در همه جلسات حضور داشتند .
وی همچنین گفت: در یکسال گذشته ۵۶۰ در خواست مردمی  بررسی و پاسخ داده شد؛ برخی از  درخواستها از سوی تعاونی های مسکن و برخی از سوی شهروندان بوده است. 
وی، بازدید از ۱۰۷ گود پر خطر و برای ایمن سازی و تسریع در ساخت و ساز ، ۹۷ بازدید میدانی از مناطق ۲۲ گانه از طرح ها و پروژه ها و سازمانهای شهرداری ، برگزاری ۳۵ نشست و همایش تخصصی، ارایه ۶۳ تذکر توسط اعضای کمیسیون به شهرداری و سازمانها و نهادهای زیر مجموعه را از جمله عملکردهای این کمیسیون عنوان کرد. 
وی با اشاره به محورهای فعالیت این کمسیون هم گفت: کاهش رانت و کاهش تخلفات از رویکرد و محورهای فعالیت در این کمیسیون بوده است.
وی ادامه داد: ما توانستیم در این دوره نهاد پایش شهری را بعد از یک دهه احیا کنیم.

کاهش رانت  و فساد در حوزه معماری و شهرسازی
وی ادامه داد: کاهش رانت و فساد در حوزه معماری و شهرسازی و کاهش تخلفات یکی از برنامه‌ها و اقدامات کمیسیون بوده است.
سالاری گفت:‌ کمیسیون توانست نهاد پایش اجرای طرح‌های شهری که از زمان شهرداران گذشته تعطیل شده بود،‌ را احیا کند و این یکی از اقدامات خوب این حوزه بود.
وی ادامه داد:‌ همچنین با تلاش های انجام شده، کمیسیون ماده ۵ تغییر رویکرد داده و رویکرد آن منطبق بر طرح‌ های تفصیلی شهر است و دیگر شاهد انبوه سازی‌ و بارگذاری‌ افزایشی نیستیم.
سالاری تاکید کرد:‌ در حال حاضر، همه تصمیمات در این کمیسیون بلافاصله ابلاغ می‌شود ولی شورای شهر حق رأی ندارد و به عنوان ناظر در این کمیسیون شرکت می‌کند.

تدوین لایحه تغییر قانون ماده صد
وی افزود: با همکاری وزارت کشور لایحه تغییر قانون ماده صد در حال حاضر در مرحله تدوین نهایی است و برای رأی‌گیری به زودی به دولت می‌رود.

هنوز رای قطعی پالادیوم صادر نشده 
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به وضعیت برخی ساخت و سازها در شهر تهران اظهار داشت: پروژه‌های بزرگ مقیاسی که تخلفاتی داشتند زیر ذره بین قرار گرفته اند و دستورات خوبی برای آنها صادر شده است.
وی گفت:‌درباره پروژه‌ ای مثل پالادیوم هنوز موفق به صدور رأی نشده‌ایم؛‌ کمیسیون ماده ۱۰۰ در حکم بدوی رأی به قلع و قمع بنا داده اما شعبه تجدید نظر هنوز رأی مربوطه را صادر نکرده است.

طرح موضعی کن به تصویب رسید
سالاری خاطرنشان کرد: درخصوص صیانت از باغات در شورای پنجم اقدامات خوبی انجام گرفت و نهایتا مصوبه برج باغ لغو  و خانه باغ به تصویب رسید که این اتفاق خوبی بود.
وی افزود:‌ در این ۲ سال و به خصوص سال گذشته محدوده باغات کن که یکهزار و هفتاد هکتار وسعت دارد،‌ تعیین تکلیف و طرح موضعی اراضی کن به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: طرح موضعی فرحزاد هم با هدف حفظ ۳۰۰ هکتار از باغات این محله به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.
سالاری درباره پرونده باغات کن ادامه داد:‌ شهروندان از روند طولانی شدن پرونده ها در باغات کن گلایه دارند والبته حق دارند که معترض باشند.

توجه به پیوست‌ پدافند غیرعامل در ساخت و سازها
سالاری در ادامه درباره این موضوع که در بسیاری از مناطق در زمینه شهرسازی به مدیریت بحران توجه نشده است، گفت:‌ این مسئله بحث درستی است در فرآیند صدور پروانه باید به این موضوعات توجه شود.
وی با بیان اینکه در گذشته مقررات ملی ساختمان‌ ها هم مورد توجه قرار نگرفته است افزود:‌ ساخت و سازها به ویژه از نوع بزرگ‌ مقیاس علاوه بر ضوابط اصلی باید پیوست‌ های پدافند غیرعامل،‌ پیوست فرهنگی،‌اجتماعی و ترافیکی داشته باشند.
وی الزام شهرداری تهران به توجه به پدافند غیر عامل را از دلایل کاهش صدور پروانه و طولانی شدن آن  عنوان کرد.

جنبش ایجاد پلازا در پایتخت 
سالاری در ادامه با اشاره به ایجاد پلازاها در مناطق مختلف شهر تهران،‌ عنوان کرد:‌ جنبشی در این حوزه به راه افتاده و بر اساس برنامه سوم باید تعداد زیادی از این پلازاهای و میدان‌گاه‌ها در نقاط مختلف شهر ساخته شود.
وی اینکه خیابان‌ ها بیشتر در خدمت مردم و پیاده راه ها قرار گیرد را هدف از ایجاد پلازاها دانست و گفت:‌ البته بدون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و همگانی نمی توان شهر را در خدمت شهروندان قرار داد.

احیای ستاد مناسب سازی در تهران
سالاری در ادامه با بیان اینکه اعتبار مناسب سازی در بودجه امسال ۳۰۰ درصد افزایش داشته است،‌ گفت:‌ بسیاری از مناسب سازی ها با همکاری همشهریان انجام می شود و برای مدیریت شهری هزینه ای ندارد.

طرح تفضیلی منطقه ۲۲ باید به شورا بیاید 
سالاری در پاسخ به پرسشی درباره طرح تفضیلی منطقه ۲۲ شهرداری تهران،‌ اظهار داشت: در کمیسیون مربوطه و شورای پنجم این مسئله بسیار اهمیت دارد و باید توجه داشت که تلاش می‌کنیم مشکلات گذشته طرح را شاهد نباشیم.
ویگفت:‌ متأسفانه شهرداری به جای اینکه طرح تفضیلی مربوطه را طبق قانون شورای شهر و کمیسیون تخصصی اجرا کند خلاف آن عمل کرد و این طرح را بطور مستقیم برای شورای عالی شهرسازی ارسال کرده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد:‌ مخالفت کمیسیون با این موضوع اعلام شد اما پاسخی نگرفتیم و سرانجام آقای هاشمی رئیس شورا مکاتبه کرد و در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری نیز این موضوع مطرح شد.
وی گفت:‌در نهایت تذکر قانونی دادیم و پذیرفتند که این مسئله باید در شورای شهر هم بررسی شود.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه منطقه ۲۲ تفرجگاهی بی نظیر بوده که آن را از دست داده‌ایم، عنوان کرد:‌ طرح تفضیلی جدید شاخص‌های خوبی نسبت به گذشته در محتوا دارد و به ابعاد زیست محیطی توجه شده است اما برخی در طرح فعلی تصمیم دارند که مجموعه برنامه‌های گذشته را قانونی کنند.
وی با بیان اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی با قانونی کردن تخلفات مخالف است، افزود:‌ متأسفانه برخی بر اساس طرح تفضیلی قبلی سند مالکیت نداشتند و پروانه دستی گرفتند که اکنون باید شورای عالی شهرسازی تصمیم‌گیری کند و به صورت جدی ورود کند.
وی با اشاره به اشکالات طرح جدید منطقه ۲۲ اظهار داشت:‌ در طرح جدید به حمل و نقل عمومی توجه نشده و ما صراحتاً این مسئله را به وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم که قرار شد طرح دوباره به شورا جهت بررسی بیاید.

جزییات طرح مسکن استیجاری مشخص نشده است
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره طرح مسکن استیجاری مطرح شده از سوی شهردار تهران در جلسه هیات دولت،‌ اظهار داشت:‌ مفهوم کلی و بدون ابعاد کارشناسی از این موضوع مطرح شده و من اطلاعات کاملی از آن ندارم.
وی افزود: شهردار تهران عنوان کرده که بر اساس قانون شهرداری‌ها می‌تواند در مورد تامین مسکن اقدام کند و این مسئله در دولت مطرح شده و قرار است جلساتی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه برگزار شود.
سالاری خاطر نشان کرد: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و دولت طرح مسکن استیجاری را مورد بررسی قرار خواهند داد و نحوه عملیاتی شدن آن اعلام می‌شود.

تخلفات نان و آب دار به کمیسیون ماده صد نمی آیند
سالاری درباره اینکه میزان درآمد فعلی از تخلفات در کمیسیون ماده صد چقدر است،‌ گفت:‌ این درآمد زیاد نیست چرا که تخلفات نان و آب دار مناطق به این کمیسیون نمی آید.
سالاری خاطر نشان کرد:‌ شهرداری های مناطق بر اساس یک بند قانونی که در آن ذکر شده است، می توانند تخلفات ساختمانی را به کمیسیون ماده صد ارائه کنند، از کلمه می توانند به اشتباه گاهی اینطور برداشت می کنند که گاهی هم این تخلفات را به کمیسیون ارائه نکنند و برخی درآمد ها برای مناطق از این طریق حاصل می شود.
وی تاکید کرد:‌متاسفانه وقتی می بینیم که کارمند و کارشناس متخلف به جای برخورد تشویق هم می شود باید پی برد که این فرد چقدر برای شهرداری منطقه درآمد ایجاد کرده است.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ باید به سمت پیشگیری از بروز تخلف برویم.

ترکیب فعلی هیات رییسه تثبیت می شود
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درباره انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران هم گفت:‌ در اولین جلسه شورا یکشنبه آینده نسبت به انتخاب هیأت رئیسه اقدام خواهد شد.
وی گفت:‌قانون‌گذار اجازه داده که انتخاب هیأت رئیسه انجام گیرد و تغییراتی در آن حاصل شود و این مساله که چقدر تغییرات داشته باشیم بستگی به تمایل اعضا دارد.
وی با بیان اینکه به نظر من ترکیب فعلی تثبیت خواهد شد،‌ افزود:‌ عملکرد موجود مثبت بوده و البته انتقاداتی هم مطرح بوده و صراحتاً در جلسات هم‌اندیشی و علنی این موضوع و انتقادات مطرح شده است.

میانگین نوسازی بافت فرسوده ۴۰ درصد است
این عضو شورای شهر تهران در ادامه درباره روند نوسازی بافت فرسوده خاطر نشان کرد:‌ میانگین نوسازی در تهران ۴۰ درصد است.
وی با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده به صورت درجاسازی و تخریب و نوسازی پلاکی انجام شده است،‌ اظهار داشت:‌ در بازسازی بافت فرسوده شاهد بازآفرینی بلوک شهری،‌ منطقه‌ ای و محله ای نبودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار