حق مطلب این است که اصلاحات اساسی در ادارۀ امور کشور با اصلاح مجلس میسر می‌شود و به نظر می‌رسد جامعۀ ما ضمن خویشتنداری در شش سال گذشته به اندازۀ کافی از ناکارآیی مجلس و دولت منتخب به ستوه آمده و در فکر اصلاح ترکیب مجلس در انتخابات اسفند ۹۸ است؛ از این روی، به نظر می‌رسد انتخابات مجلس یازدهم با رویکرد‌های متفاوتی از سوی مردم و جریانات سیاسی همراه باشد، چون مردم از وضعیت فعلی رضایت کافی ندارند...
کد خبر: ۷۷۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ 17 August 2019

فاطمه علی اصغری ـ گروه های سیاسی در تدارک هرچه بهتر برای انتخابات مجلس هستند. اصولگرایان در چهارچوب ائتلاف نیروهای انقلاب سعی بر پیروزی در انتخابات مجلس بعد از چند دوره ناکامی در انتخابات های مختلف دارند و بر این باورند که به واسطه عملکرد نامطلوب ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در مجلس و دولت فعلی، زمینه برای پیروزی آنها در انتخابات اسفند ماه فراهم است؛ برای همین تلاش می کنند هر چه بیشتر چتر وحدت در این جریان را بگسترانند.

به گزارش «تابناک»؛ سید مصطفی آقامیرسلیم معروف به «مصطفی میرسلیم» سیاستمدار اصولگرای 72 ساله که اکنون از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است و ریاست شورای مرکزی حزب قدیمی مؤتلفه اسلامی را در کارنامه دارد، در دولت دوم هاشمی رفسنجانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاونت سیاسی اجتماعی وزیر کشور را بر عهده داشت. وی پس از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، اظهارنظرها و ظهور و بروز جدی تری در عرصه سیاسی دارد.

او از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود که به پیشنهاد بنی‌صدر برای نخست وزیری به مجلس معرفی شد، ولی مجلس اول شورای اسلامی با نخست وزیری او موافقت نکرد. از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ در دوره ریاست جمهوری رهبر انقلاب، میرسلیم سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس جمهور بود و در انتخابات ریاست جمهوری قبلی با ۴۷۸٬۲۶۷ رأی معادل یک درصد آرا در جایگاه سوم ایستاد.

میرسلیم در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، آخرین وضعیت اصولگرایان برای حضور در انتخابات مجلس شورای را تشریح کرده و درباره رویکردهای حزب مؤتلفه برای انتخابات پیشرو سخن گفته است.

آنچه در ادامه می خوانید، مشروح گفت‌وگوی با مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

تابناک: پیش بینی شما از جریان انتخابات مجلس یازدهم چیست و فکر می کنید چه اتفاقی در اسفند ماه رخ دهد؟

میرسلیم: حق مطلب این است که اصلاحات اساسی در ادارۀ امور کشور با اصلاح مجلس میسر می‌شود و به نظر می‌رسد جامعۀ ما ضمن خویشتنداری در شش سال گذشته، به اندازۀ کافی از ناکارآیی مجلس و دولت منتخب به ستوه آمده و در فکر اصلاح ترکیب مجلس در انتخابات اسفند ۹۸ است. از این روی، به نظر می‌رسد انتخابات مجلس یازدهم با رویکرد‌های متفاوتی از سوی مردم و جریانات سیاسی همراه باشد، چون مردم از وضعیت فعلی رضایت کافی ندارند.

تابناک: با توجه به گلایه‌های مردم از وضعیت اقتصادی باید چکار کرد تا زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس فراهم شود؟

میرسلیم: نامزدها باید به ویژه دربارۀ راهکارهای خروج از اوضاع فعلی به آگاهی رسانی عمومی بپردازند و نشان دهند چگونه راهبرد نادرست دولت و مجلس حامی آن، موجب بروز مشکلات همگانی شده است. این رویه در صورتی که همراه با ارائه راهکارهای عملیاتی باشد و مردم متوجه آن بشوند، حتما مورد اقبال قرار خواهد گرفت و حضور در انتخابات را پررنگ تر خواهد کرد.

حمله تند میرسلیم به اصلاح‌طلبان: اشتباهات را بپذیرید و مانع اضمحلال خود شوید/ اعلام برنامه‌های اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم/ مؤتلفه در چارچوب ائتلاف نیروهای انقلاب وارد انتخابات می‌شود/ مردم از دولت و مجلس فعلی ناراضی‌اند

تابناک: اصولگرایان با چه رویکردی در انتخابات آینده وارد عمل خواهند شد و چقدر برای پیروزی در انتخابات مجلس شانس دارند؟

میرسلیم: ابعاد رویکرد اصولگرایان متوجه نکات مهمی است؛ نظیر اصالت دادن به نظارت بر عملکرد قوۀ مجریه، اصلاح و تجدیدنظر بر برخی قوانین همچون قانون انتخابات، اصلاح ساختار بودجه و اهتمام نسبت به حفظ ارزش پول ملی، تعامل منسجم مجلس با قوای مجریه و قضائیه در پیشبرد برنامه‌های انقلاب و به اجرا گذاشتن سیاست‌های کلی ابلاغی به ویژه اقتصاد مقاومتی، اتخاذ تدبیر مناسب برای پاسخگویی به مطالبات معیشتی به ویژه خروج از رکود و رونق دادن به اشتغال، برنامه ریزی جدی برای ریشه کنی فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافی گری، و رواج دادن عمومی شفافیت. به نظر می‌رسد این موضوعات مهمترین مطالبات مردم برای انتخابات آتی است و با استقبال آن‌ها مواجه خواهد شد.

تابناک: حزب مؤتلفه در انتخابات مجلس با چه رویکردی وارد عمل خواهد شد؟

میرسلیم: گفتمان حزب در چارچوب همان رویکرد اصولگرایان است که البته با نزدیک تر شدن به تاریخ انتخابات دقیق تر و صریح تر خواهد شد. ارادۀ ما در حزب بر همگرایی و ائتلاف نیروهای انقلاب است.

تابناک: به نظر می رسد، جریان اصولگرا بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی و آقای عسگر اولادی دچار مشکلاتی در ضریب همدلی و وحدت شده اند، به نحوی که این موضوع به نحو محسوسی در بین آنها قابل مشاهده است؛ نظر شما چیست؟

میرسلیم: تا آنجا که به حزب برمی گردد، باید تأکید کنم در پیروی از نظریات بزرگوارانی که یاد کردید، اقدامات حزب متکی به افراد نیست و در قالب همفکری و تدبیر جمعی سامان می یابد؛ بنابراین امروز بیش از همیشه معتقد به ضرورت همدلی  و ائتلاف اصولگرایان هستیم.

تابناک: نظر شما درباره تعیین پیش شرط از سوی برخی اصلاح‌طلبان برای شورای نگهبان چیست؟

میرسلیم: اصلاح طلبان باید به جای منحرف کردن اذهان عمومی از ضعف هایی که در شش سال گذشته داشته اند، صادقانه با مردم روبه رو شوند. به نظر من با صداقت بهتر می توانند مانع اضمحلال خود شوند تا با فرافکنی و پیش شرط گذاشتن برای شورای نگهبان.

تابناک: شورای نگهبان چگونه می‌‌تواند بستر افزایش مشارکت مردم در انتخابات را فراهم کند؟

میرسلیم: شورای نگهبان وظیفۀ خطیر نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و تا کنون اقدامات مؤثری برای پیشبرد هرچه صحیح تر فرآیند انتخابات انجام داده است و با توجه به تجربیاتی که در چهل سال گذشته به دست آمده و نیز روش های نوین اخذ و شمارش آرا، به نظر می رسد که کوشش های شورای محترم نگهبان در دقیق تر کردن روش های ضابطه مند نظارتی و شیوه هایی که مانع شکل گیری تقلب و تخلف و اشتباه می شود، به ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات خواهد افزود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار