رییس هیات مدیره تعاونی آب بران شهرستان ری گفت: ۸۰ درصد قنات ها در اثر انجام طرح های توسعه ای کلانشهر تهران از جمله احداث تونل های مترو، بزرگراه ها، ورزشگاه ها و بوستان ها خشک شده است.
کد خبر: ۷۷۰۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ 11 August 2019

به گزارش تابناک تهران؛ ابولفضل گندمکار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قنات های شهرستان ری در گذشته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ رشته قنات بود که در مجموع حدود هشت تا ۱۰ متر مکعب آب در هر ثانیه به اراضی کشاورزی وارد می کردند.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد قنات های باقیمانده منطقه نیز در حال حاضر به دلیل خرابی دیواره ها و آلودگی منابع آبی به عنوان زهکش عمل می کنند.

گندمکار تصریح کرد: احداث تونل های مترو در بالا دست، ایجاد سیستم یکپارچه فاضلاب و بسته شدن چاه های جذبی در تهران، احداث بزرگراه آزادگان و امام علی(ع) و همچنین استفاده از آب چاه برای آبیاری بوستان های تهران از جمله عواملی هستند که باعث خراب قنات های و کاهش منابع آب زیرزمینی در ری شده است.

وی با بیان اینکه هفت رودخانه از جمله کن، کرج، اوین و درکه، شور، سیاه، شاه چای و سرخه حصار و سه نهر فیروزآباد، زهتابی و مقصود بیک نیز در گذشته اراضی کشاورزی شهرستان ری ری را سیراب می کردند، یادآور شد: این رودخانه ها در حدود هشت تا ۱۰ متر مکعب در ثانیه آب اراضی منطقه را تامین می کنند این در حالی است که امروزه حق آبه کشاورزان ری صرف مصارف خانگی کلانشهر تهران می شود.

گندمکار اضافه کرد: وزارت نیرو بر اساس قانون توزیع عالانه آب باید به ازای استفاده حق آبه کشاورزان در بخش شرب، حق آبه آنها را از تصفیه خانه جنوب تهران تامین کند ولی تاکنون این اتفاق انجام نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس توافقات انجام شده باید بخشی از آب تصفیه خانه جنوب تهران به کشاورزان ری اختصاص یابد، افزود: تمامی این سهم به رغم اینکه در شهر ری قرار دارد بابت حق آبه کشاورزان ورامین از جاجرود به این شهر اختصاص یافته است.

گندمکار در ادامه با اشاره به اینکه سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان ری از ۷۰ هزار هکتار به ۲۹ هزار هکتار کاهش یافته است، افزود: کمبود آب مهمترین علت کاهش سطح زیرکاشت اراضی کشاورزی این شهرستان است.

وی ادامه داد: شهرستان ری زمانی به معنای واقعی کلمه دشت طلایی و انبار غله کشور بود ولی متاسفانه به دلیل استفاده حق آبه کشاورزان در مصارف شرب کلان شهر تهران، بسیاری از روستاها تخلیه و کشاورزان به مشاغل دیگری روی آوردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار