امام جمعه تبریز گفت: با وجود مزایای حذف چهار صفر از پول ملی ، اما برخی نقاط ضعف نیز وجود دارد که باید مورد توجه مجریان قرار گیرد.
کد خبر: ۷۷۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ 09 August 2019

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌ هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با بیان اینکه آیا سیاست حذف چهار صفر از پول ملی خوب یا بد است، اظهار کرد: این روند در برخی کشورها جواب داده و توانسته است در بلندمدت جلوی افزایش تورم را بگیرد، ولی در برخی موارد به کاهش تورم منجر نشده است که از کشورهای موفق می‌توان به ترکیه و هلند اشاره کرد و از کشورهای ناموفق در این زمینه نیز می‌توان آرژانتین و زیمباوه را مطرح کرد. 

وی افزود: بیش از ۱۰۰ کشور دنیا تاکنون برای مقابله با تورم با بازگرداندن اقدام به حذف صفر از پول ملی کرده‌اند که اولین تجربه حذف صفر مربوط به کشور آلمان است. 

امام جمعه تبریز بیان کرد: آلمان آن دوران، تورم بسیار شدیدی را از سر می‌گذراند و قیمت‌ها در آلمان هر روز دو برابر می‌شد از این رو در همین سال آلمان به سمت حذف ۱۲ صفر رفت و واحد پولی جدید معرفی کرد. 

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مزایای حذف صفر می‌توان  به افزایش اعتماد مردم و جنبه روانی آن به سبب قوی شدن پول ملی، ممانعت از نفوذ ارز خارجی در اقتصاد کشور و کاهش تورم اشاره کرد. 

وی اضافه کرد: کاهش حجم پول برای خرید و راحتی حمل و نقل اسکناس، تسهیل هزینه‌های عملیاتی، سیستم بانکی و تسهیل در انجام امور بانکی از دیگر مزایایی است که برای این طرح می‌توان بیان کرد. 

خطیب نماز جمعه تبریز تصریح کرد: اما برخی نقاط ضعف نیز در حذف صفر از پولی وجود دارد که باید مورد  توجه مجریان قرار گیرد. 

وی اضافه کرد: وقوع بی‌نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید، افزایش اندک تورم و احتمال کاهش درآمدهای صادراتی به دلیل افزایش ارزش پول از این معایب است. 

آل‌هاشم در ادامه به موضوع صادرات بنزین اشاره کرد و گفت: روز نهم مردادماه برای اولین بار عرضه بنزین صادراتی متعلق به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بخش بین‌المللی بورس عرضه شد، به طوریکه بنزین صادراتی به افغانستان معامله شد و فروش بنزین برای نخستین بار در صنعت نفت ایران رقم خورد. 

امام جمعه تبریز یادآور شد: این معامله توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) صورت گرفته و در شرایط تحریم و بدون اتکا به کشورهای خارجی اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بهره‌برداری از پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس، کمک بزرگی به جهش تولید بنزین و فرآوری نفتی کرده است؛ به طوری که علاوه بر خودکفایی، به تولید بنزین و تبدیل به صادرکننده بنزین کمک کرده است.  

آل‌ هاشم تصریح کرد: ۲۳ مرداد ماه سالگرد پیروزی و مقاومت در جنگ ۳۳ روزه توسط حزب‌الله لبنان است که این روز به عنوان روز مقاومت نامگذاری شده است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان اضافه کرد: انصافا حزب‌الله لبنان کار بزرگی کرد، چراکه چه کسی فکر می‌کرد که در برابر ارتش به ظاهر قدرتمند صهیونیست در سال ۲۰۰۶، هیمنه بیش از ۶۰ ساله صهیونیست را حزب‌الله از بین ببرد. 

وی افزود: هیچ کسی فکر نمی‌کرد که می‌توان در برابر ارتش اسرائیل ایستادگی کرد، آن هم حزب الله لبنان؛ ولی حزب‌الله با تعداد حضور یک‌هزار نفر ایستادند. از این رو، این روز به عنوان مقاومت انتخاب شد و به فرمایش رهبری تا ۲۵ سال آینده رژیمی به نام اسرائیل نخواهیم داشت. 

به گزارش فارس؛نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به دیدار اخیر رهبری با جوانان گفت: طبق فرمایش ایشان باید با نگاه انقلابی و مبتنی بر تفکر پیشرفت را امکان‌پذیر کرد، چراکه برای رسیدن به مرزهای دانش و فناوری همچنین جلو بودن این مرزها هدف داشته باشند. 

وی در اعلام‌ مناسبت‌های تقویمی هفته گفت: شهادت امام محمدباقر(ع) را تسلیت عرض می‌کنم؛ این امام الگوی مجاهدت، شجاعت و خستگی‌ناپذیری هستند.

آل‌هاشم ادامه داد: مبارزه با تحریم معارف و احکام اسلامی و ایجاد تشکیلات بین شیعه از جمله محورهای فعالیت‌های امام محمدباقر(ع) است. 

وی با تشکر از حضور خبرنگاران در نماز جمعه گفت: امید موفقیت برای انجام ماموریت آنها دارم.

امام جمعه تبریز در ادامه به انجام طرحی در حاشیه شهر توسط بسیج دانشجویی علوم پزشکی تبریز گفت: بنده از نزدیک به این محلات رفته و شاهد فعالیت موثر آنها بودم. 

وی با بیان اینکه نمایشگاه فرش تبریز بسیار پرعظمت بود، گفت: این نمایشگاه زیرسایه زحمتکشان ایجاد شده است و امیدواریم به مشکلاتی از قبیل پایین بودن دستمزد بافنده‌ها و بیمه توجه شود و امیدواریم تا مسوولان ذیربط به این مشکلات رسیدگی کنند. 

آل‌هاشم تاکید کرد: صادرات فرش تبریز در خارج از کشور کمتر از مصرف داخلی نیست از این‌رو با حل مشکلات آنها یک دلگرمی ایجاد کنیم. 

نماینده ولی‌فقیه در استان به تماس‌های مکرر مردم در مورد قطع آب و فشار آب نیز اشاره کرد و گفت: کمبود آب بر همگان روشن است ولی باید به موقع اطلاع‌رسانی شود تا مردم بدانند که چه زمانی آب قطع و یا کم فشار است.

 به جای تخریب دیگران خود را  اثبات کنید

وی یادآور شد: افرادی که قصد شرکت در انتخابات دارند، توجه کنند به جای اینکه رقبای خود را تخریب کنید، خود را اثبات کنید یعنی ویژگی‌های خود را به عوض نفع دیگر مطرح کنید. 

خطیب نماز جمعه تبریز بیان کرد: موفقیت دانش‌آموزان تبریزی در آزمون کنکور سراسری را خدمت مردم تبریز، روسای مدارس و آموزش و پرورش همچنین پدر و مادر آنان تبریک عرض می‌کنم.

وی در ادامه گفت: هفت صبح روز دوشنبه نماز عید قربان در مصلای حضرت امام تبریز برگزار خواهد شد. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تبریز با تشریح ابعاد تاریخی واقعه بزرگ عید غدیر گفت : آخرین حج پیامبر اکرم (ص)  برای ابلاغ آخرین ماموریت الهی، با اهمیت نصب جانشینی برای رهبری جامعه اسلامی و توجه دادن امت اسلامی به مسله امامت انجام گرفته است.

 امام جمعه تبریز در ادامه با تاکید بر بزرگداشت عیدالله اکبر افزود : اگر این پیام ابلاغ نمی شد تلاش های پیامبر با تمام سختی ها و جنگ ها بی ثمر می ماند.

آل هاشم با تشریح بخشی از روزشمار این واقعه بزرگ تاریخی گفت : در آخرین حج رسول خدا که اهداف بزرگ الهی را دنبال می کرد بالغ بر ۷۰ هزار نفر از مسلمانان ایشان را همراهی می‌کردند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
آیا به جای حذف صفر چرا جلو گرانی را نگرفتید و خودتان نیز به طرقی کمک کردید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار