استرس را می‌توان واکنش‌های روانی، جسمانی، هیجانی و رفتاری انسان به هر تهدید یا فشار ادراک شده درونی یا محیطی دانست.
کد خبر: ۷۶۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ 31 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عاطفه صالحی کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر اظهار کرد: نداشتن نشاط و شادابی، احساس خستگی، درد معده، درد قلب، بی حوصلگی، حساس شدن، زود از کوره در رفتن صرف انرژی زیاد برای کارها، اختلال در خواب و ترک فعالیت‌های مورد علاقه اجتماعی از نشانه‌های استرس است.

او ادامه داد: عوامل محیطی مانند سر و صدا، هوای بد یا فجایع طبیعی، ترافیک، آلودگی ها، عوامل اجتماعی مانند مشکلات مالی، اختلافات بین فردی، از دست دادن فرد مورد علاقه، عوامل فیزیولوژیک مانند بلوغ، بیماری، تصادف، نداشتن تحرک بدنی و فعالیت، ورزش نکردن، اختلال در خواب، مصرف سیگار و نظایر آن و همچنین افکاری مانند برداشت ما از حوادث، تصمیم گیری، نگرش منفی، کمال گرایی، رقابت جویی، خودانتقادگری نیز، از جمله منابع استرس هستند.

کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر اضافه کرد: مقابله با استرس به سه گروه تقسیم بندی می‌شود که نخستین مورد شامل مقابله‌های مساله مدار مانند تلاش و فعالیت در راستای حذف یا به کاهش استرس، استفاده از مهارت حل مساله، فکر کردن در مورد استرس، برنامه ‏ریزی کردن، کنار گذاشتن فعالیت‌های غیرضروری و تمرکز بر استرس و مشکل موجود برای به افزایش تمرکز فکری، صبر و بردباری کردن به جای استفاده از راه حل‌های عجولانه و تکانشی، راهنمایی، مشورت گرفتن از دیگران و جستجوی اطلاعات است.

عاطفه صالحی افزود: مقابله ‏های هیجان مدار، دومین روش مقابله با استرس است که از جمله موارد آن می‌توان خواندن دعا، نیایش و مقابله ‏های مذهبی، درد دل کردن با اطرافیان و نزدیکان، ابراز محدود عواطف، پرت کردن حواس، گفتگوی درونی، پرداختن به فعالیت‌های ذهنی و پرداختن به فعالیت‌های جسمی را نام برد.

او اضافه کرد: سومین روش مقابله ‏های ناسازگار است که شامل پناه بردن به مواد مخدر، انجام رفتار‌های تکانشی و بدون فکر و تامل، کنارگذاشتن فعالیت ها، دست از تلاش برداشتن و تفکر آرزومندانه است.

توصیه‌هایی برای مقابله با استرس
کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر بیان کرد: محدودیت هایمان را بسنجیم و سپس «نه» بگوییم، اهداف کوتاه مدت تعیین کرده و آن‌ها را اولویت بندی کنیم، کار‌ها را به دیگران محول کنیم، در چهار چوب توانایی‌های مالی خود زندگی کنیم، مهارت‌های خود را در مدیریت زمان افزایش دهیم، وقت تلف نکرده و کار‌ها را معوق نگذاریم.

عاطفه صالحی تصریح کرد: همواره تلاش کنیم، نظم دهنده حرفه‌ای باشیم، یک زنگ تفریح یا زمانی برای فراغت در نظر بگیریم، فهرستی از رویداد‌های استرس آفرین تهیه کنیم، تکنیک‌های آرامسازی را تمرین کنیم، به ترتیب وقایع استرس آور را تجسم کرده و تلاش کنیم تا آرام بمانیم، غنا بخشیدن به زندگی معنوی و شوخ طبعی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار