کد خبر: ۷۶۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳ 16 July 2016

اگرچه هنوز اخبار ضد و نقیض است و برای تحلیل درست و منطقی بسیار زودهنگام می نماید ولی آنچه اتفاقات چند ساعت گذشته در ترکیه به روشنی نشان داد در عصر شبکه های مجازی، هرچه آسان شده باشد؛ کودتا دشوار و حتی ناشدنی است. بسیاری از روزنامه نگاران به روش دیکتاتورمابانه اردوغان در سالهای اخیر اشاره می کنند و آن را نوعی مشروعیت برای کودتا می دانند . اما به نظر نگارنده این توجیه پذیرفتنی نیست حتی اگر ادعای عجیب «کودتا علیه استبداد»! را بپذیریم؛ فردا برای رفتارهای دیگر و قتل و جنایات و… باید توجیهات دیگر و حتی ایدئولوژیک را بپذیریم و برای هر نوع رفتار و کودتایی مشروعیت قائل شویم. اگر مردم ترکیه واقعا مشی اردوغان را نمی پسندند،که با اتفاقات دیشب اینگونه به نظر نمی رسد می توانند نارضایتی خود را در انتخابات و حتی با انقلاب نشان دهند. کودتا چه توجیهی دارد؟
کودتایی که به نظر می رسد متهم ردیف اول آن یعنی فتح الله گولن هم از عدم مشروعیت آن نزد افکار عمومی به روشنی آگاه است که سعی دارد تا می تواند خود را از از کودتا دور نگهدارد.
هرچند که بسیاری این شورش کوچک نظامیان را یک بازی از سوی خود اردوغان می دانند تا به محبوبیت و قدرت سرکوب خود بیفزاید.
در هرحال به نظر میرسد فردا آغاز عصر جدید در ترکیه باشد عصر پس از کودتای قرن بیست و یکمی ترکیه که قطعا فضا را در این کشور و تا حدی منطقه تحت تاثیر قرار خواهد داد. باید منتظر باشیم و رویدادها را نظاره کنیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار