با حضور پرستاران و پس از رقابت ۳۳ نامزد رقم خورد؛
شاهرود - پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری شاهرود با مشارکت ۳۳ نامزد در دو بخش پرستاری و تکنسین اتاق عمل و هوش بری و ... در یک مرکز ثابت و سه صندوق سیار در سطح شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۷۶۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 13 July 2019

ماحصل انتخابات نظام پرستاری در شاهرود

گروه استان‌ها: پنجمین دوره انتخابات نظام پرستاری شهرستان شاهرود همزمان با سراسر کشور در یک حوزه ثابت مرکز معاونت بهداشت و درمان عظیما و سه صندوق سیار شامل بیمارستان بهار، امام حسین (ع) و خاتم الانبیا (ص) در حالی برگزار شد که ۳۳ نفر برای کسب ۹ کرسی ثابت و سه کرسی علی البدل به رقابت پرداختند.

هزار و ۳۰۰ پرستار، تکنسین هوشبری، اتاق عمل و اورژانس در این انتخابات واجد شرای ط رأی دادن بودند که با حضور در مراکز مذکور رأی خود را به صندوق انداختند.

شرایط مناسب برای رأی گیری

گفتنی است این انتخابات با پشتیبانی ویژه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در حالی برگزار شد که شرایط برای رأی دادن در ساعات مختلف با توجه به شیفت‌های کاری پرستاران مهیا شده بود.

با وجود اینکه در جامعه پرستاری و پزشکی، کار هرگز تعطیل بردار نیست اما از ساعات نخستین رأی‌گیری در بیمارستان امام حسین (ع) و خاتم الانبیا (ص) شاهرود شاهد حضور پرشور پرستاران برای شرکت در انتخابات بودیم. این رأی گیری همچنین با حضور صندوق سیار در بیمارستان بهار در دو نوبت صبح و عصر برای شیفت‌های کاری مختلف به مدت ۱۲ ساعت ادامه یافت.

 ماحصل انتخابات نظام پرستاری در شاهرود

پیگیری صنفی محور اصلی نظام پرستاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برگزاری انتخابات نظام پرستاری، گفت: نظام پرستاری در کنار سایر نظام‌های صنفی چون نظام پزشکی می‌تواند نقش مهمی را به عنوان همکار بخش‌های قانون گذار و اجرایی و دولتی و هم به عنوان نهاد مستقل از بخش‌های دولتی که مسائل صنفی را رصد و نظارت می‌کند این نهاد همچنین می‌تواند به ارتقای خدمات پرستاری و ارتقای کیفی خدمات این حوزه کمک کند.

رضا چمن با بیان اینکه اگر در گروه‌های مرجع نظام‌های صنفی نباشد و همه بخواهند به شکل پراکنده یا فردی اظهار نظر و پیگیری‌هایی را صورت دهند، کار دشوار می‌شود، بیان کرد: برای اجرای یک سیستم واحد بهترین راه حل ایجاد انجمن‌های صنفی است که برخاسته از آرای مستقیم خود افراد جامعه هدف باشد تا بتوانند به شکل اثرگذار انتظارات و خواسته‌های آن قشر را دنبال کنند.

وی افزود: انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری را در حالی شاهد بودیم که خوشبختانه در این بخش شاهد ساختار خوبی هستیم که چه در اجرا و چه در نظارت کار اجرای انتخابات به خوبی انجام شده است مانند هر انتخابات دیگری رأی‌گیری در نظام پرستاری نیز سلامت انتخابات اصل و اساس است و در کنار رقابت پرشور و مشارکت بالا، تمهیدات لازم برای برگزاری مناسب این رویداد نیز به خوبی در نظر گرفته شده است.

حضور ۳۳ نامزد در انتخابات نظام پرستاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در ادامه گفت: در حوزه تحت نظارت دانشگاه یک هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط رأی دادن وجود دارند و تعداد نامزدها نیز ۳۳ نفر بود که اعم از جامعه پرستاری شاغل و بازنشسته در رسته‌های پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و بهیاری در انتخابات شرکت کردند.

چمن درباره انتظارات موجود در هیئت مدیره نظام پرستاری نیز توضیح داد: انجمن‌های صنفی دارای دو نقش هستند نخست خواسته‌های صنفی را دنبال می‌کنند مسائلی چون حقوق، شرایط کاری، سختی کار، تعدیل ساعات کاری و پیگیری مزایا، اشتغال، قانون بهره‌وری پرستاری و کمبود پرستار به نسبت توسعه بیمارستان‌ها و شرایط اقتصادی و دوم مسئله ارتباط داشتن با سیاست‌گذاران و دانشگاه و بخش دولتی است که به هر روی انتظار می‌رود این ارتباطات تنگاتنگ باشد.

وی با بیان اینکه امروز به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار در کشور و در شاهرود وجود دارد که حداقل‌ها در نرم جهانی یک و نیم پرستار است که این امر نشان از کمبود پرستار می‌دهد، تاکید کرد: نکته‌ای که در حوزه پرستاری وزارت بهداشت به دنبال آن است بحث جذب و اشتغال پرستاران است که تقریباً ۱۷ هزار مجوز استخدام در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صادر خواهد شد و بخش عمده‌ای از نیروهای مورد نیاز در جامعه پرستاری تأمین می‌شود.

 ماحصل انتخابات نظام پرستاری در شاهرود

حضور پرشور شاهرودی‌ها در طرح پایش فشار خون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین به مشکلات پرستاران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از بیمه‌ها به خصوص تأمین اجتماعی یکی از مهمترین مشکلات تأمین اعتبارات این دانشگاه است، تاکید کرد: اخیراً ۳۳ درصد از ۶۵ میلیارد تومان مطالبه دانشگاه پرداخت شده و ما توانسته ایم مطالبات پرستاران را پرداخت کنیم اما هنوز مطالبات پرستاران وجود دارد.

چمن در ادامه به طرح فشار خون نیز در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح در سطح کشور با پیش بینی مشارکت ۵۰ درصدی مردم به اجرا درآمد چرا که طرحی بود که نیازمند حضور مردم در مکان‌های از پیش تعیین شده را داشت، تاکید کرد: این طرح برای شاهرود جمعیتی حدود ۶۸ هزار نفر را پیش بینی می‌کرد اما خوشبختانه شاهد مشارکت ۱۰۵ هزار نفر در این طرح بودیم که بیش از پیش بینی‌های ما بود.

وی با بیان اینکه موضوع مهم در رابطه با طرح پایش این است که ۲۲ درصد شاهرودی‌ها فشار خون بالا دارند، گفت: پرونده این افراد به صورت الکترونیکی و نیمه الکترونیکی به سطح دو ارجاع می‌شود و در سطح دو بیمار کنترل شده و برایش دارو تجویز و بازخورد آن به دانشگاه بیان می‌شود اگر نیاز به درمان بیشتر بود بیمار به سطح سه انتقال داده شده و فوق تخصص او را معاینه می‌کند و باز هم بازخورد آن به سطح دو و دانشگاه بیان می‌شود و به همین شکل تا مرکز قلب که بیمار رها نشده و پیگیری‌ها پس از پایش فشار خون نیز ادامه خواهد داشت.

نظام پرستاری پیگیر مطالبات و ارتقای پرستاران است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در این انتخابات ضمن اشاره به اینکه پرستاران نقش اساسی را در حوزه بهداشت و درمان دارند، گفت: این انتخابات برای پنجمین بار در حال برگزاری است و انتخابات مهمی محسوب می‌شود چرا که در کادر و تیم درمان، پرستاران مهمترین رکن هستند و اجرای دستورات پزشک، مراقبت‌های بیمار و … می‌تواند در نتیجه کار که سلامت بیمار است، مهم تلقی می‌شود.

حسین شیبانی بیان کرد: از لحاظ کادر پزشکی نیز در سطح کشور و طبیعتاً در سطح شاهرود، پرستاران تعداد قابل توجهی را شامل می‌شوند و سهم بزرگی دارند و لذا این امر می‌طلبد تا این قشر دارای صنفی باشند که بتواند کارهای مفیدی را برایشان صورت دهد.

وی افزود: دیگر اهمیت انتخابات این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی قطعاً به دنبال ارتقای کیفی و کمی خدمات پرستاری هستند لذا وقتی صنف مشخصی وجود داشته باشد که به مانند یک ان جی او، خود کمک کننده به امورات باشد، قطعاً ماحصل کار بهتر خواهد بود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود درباره نقش نظام پرستاری در ارتقای پرستاران، بیان کرد: نظام پرستاری می‌تواند برای ارتقای کار، پیگیر آزمایشگاه‌ها، اماکن، تجهیزات و … باشد که این امر خود کمکی به دانشگاه‌های نیز محسوب می‌شود و از سوی دیگر نظام پرستاری می‌تواند مشکلات و معضلات که باید در سطح دانشگاه‌ها به صورت انبوه پیگیری شود و بعضاً فراموش می‌شوند را یادآوری کرده و این امر سبب می‌شود که کار به پایان برسد در نتیجه باید گفت نظام پرستاری دارای اهمیتی بسیار است.

 

نظام صنفی مطالبات پرستاران را بیان کند

یکی از پرستاران شاغل در بیمارستان امام حسین (ع) درباره انتخابات و نظام پرستاری به خبرنگار مهر، می‌گوید: ساختار نظارتی بسیار خوبی برای انتخابات پیش بینی شد که با دقت کامل کار رأی گیری، کنترل، نظارت و … صورت می‌پذیرد که این مراحل تا پایان کار به خوبی دیده شد.

ابراهیمی در ادامه و با بیان اینکه نظام صنفی مطالبات پرستاران را بیان کند، می‌گوید: در این انتخابات در کنار پرستاران، تکنسین‌های هوشبری، بهیاری فوریت‌های پزشکی و … نیز حضور دارند و بخش بسیار اثرگذار جامعه محسوب می‌شوند چرا که نقششان در ارائه خدمات حیاتی است.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر نظام صنفی حلقه واصله‌ای بین پرستاران و بخش‌های دولتی است که می‌تواند یک ارتباط قوی را بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیکره اجرایی دولت و وزارت بهداشت و همه جامعه پرستاران را مهیا کند.

نظام صنفی حامی پرستاران

یکی دیگر از افراد شاغل در لباس مقدس پرستاری شهرستان شاهرود نیز معتقد است: در واقع نظام پرستاری یک نوع حامی، نهاد صنفی و تأثیرگذار است که می‌تواند به شکل ساختارمند و نظام‌مندی انتظارات جامعه پرستاری را دنبال کند و از این جهت دارای اهمیت زیادی است.

مرضیه محمدی با بیان اینکه امروز انتخابات به خوبی برگزار شد، ابراز داشت: صندوق سیار بیمارستان‌های امام حسین (ع) و سایر بیمارستان‌ها خوشبختانه این موقعیت را فراهم کرد تا آن دسته از پرستارانی که بر بستر بیماران بودند بتوانند در این انتخابات شرکت کنند که این یک اقدام خوب از سوی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بود.

وی درباره پیگیری مطالبات و مطالبه‌های صنفی از سوی نظام پرستاری نیز بیان کرد: انتظار می‌رود که نظام پرستاری بهتر عمل کند، درست است که بعضاً مطالباتی برای پرستاران ایجاد می‌شود که در برخی موارد ماه‌ها نیز به طول می‌انجامد اما تنها موضوع مادی نیست که مشکل ما است بلکه ما انتظار داریم در بحث شیفت‌ها، کارانه، تغییرات، قدردانی از پرستاران و مراسم روز پرستار و تسهیلاتی مانند سفر و … نیز برای ما امکانات خوبی مهیا شود.

 

امکانات مورد نیاز پیگیری شود

یکی از پرستاران بیمارستان بهار که نام خود را بیان نکرد نیز با سودمند خواندن نظام پرستاری، ابراز داشت: به عقیده من باید دوره جدید نظام پرستاری پویاتر باشند مثلاً یکی از مواردی که باید بهتر در حوزه پرستاری عمل شود امکاناتی است که در اختیار پرستاران می‌گذارند برای مثال سوئیت‌هایی که برای ما در شهرهای مختلف وجود دارد اصلاً راضی کننده نیست و این در قبال پولی که ماهانه از حقوق ما کسر می‌شود شاید جالب نباشد در نتیجه نظام پرستاری باید به این نوع نگاه‌های صنفی نیز بپردازد.

این پرستار همچنین خواستار پیگیری امکانات مورد نیاز پرستاران از سوی نظام پرستاری شد و بیان کرد: ما انتظار داریم که این صنف بتواند در موضوعاتی مانند بازنشستگی پیش از موعد به خصوص برای خانم‌ها ورود بهتری داشته باشد از سوی دیگر تعدیل ساعات کاری نیز موضوع مهمی است که مدت‌ها است بیان می‌شود و نتیجه‌ای نداشته و لذا باید گفت تمام خواسته‌های پرستاران مالی نیست و بسیاری از آن‌ها صنفی و کاری هستند.

عابدی سوپرواریزر بیمارستان بهار نیز نقش پرستاران را بسیار مهم خواند و بیان کرد: اگر در مجموعه بهداشت و درمان طرح یا کاری پیش می‌رود قطعاً و بدون شک با زحمات و خدمات پرستاران میسر خواهد بود وگرنه شاهد اجرای هیچ طرح درمانی و بهداشتی در کشور نخواهیم بود و این رسالت و اهمیت کار پرستاران است.

نیلوفر عرب از دیگر پرستاران شاهرودی نیز ضمن انداختن رأی خود در شیفت عصر انتخابات به خبرنگار مهر، می‌گوید: یکی از مسائلی که برای ما اهمیت دارد این است که صنف ما بتواند امور مرتبط با رفاه ما را نیز پیگیری کند همچنین تعدیل ساعات کاری از دیگر نیازهای ما محسوب می‌شود اما در کل باید از مجموعه وزارت خانه، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و همچنین نظام صنفی تشکر کرد که این امکان را برای ما فراهم کردند تا بتوانیم امور مرتبط با کارمان را از سوی اصناف پیگیری کنیم چرا که بعضاً پیگیری برخی امور از طریق دانشگاه وقت گیر و یا بعضاً باری بر دوش دانشگاه می‌شود لذا کار صنفی به مراتب در مطالبات ما بهتر است.

 

پایان یک روز پرکار

انتخابات پس از یک روز پرکار و بیش از ۱۲ ساعت تلاش از سوی مسئولان اجرا، رؤسای حوزه‌های انتخاباتی و صندوق‌های رأی، کارشناسان، حراست، روابط عمومی و عوامل دست اندر کار به پایان رسید تا پرستاران شاهرودی رأی خود برای انتخاب ۹ نفر از اعضای هیئت مدیره و سه عضو علی البدل در نظام صنفی پرستاران را به صندوق بیندازند.

شمارش آرا اما از بدو پایان کار در مجموعه عظیمای شاهرود آغاز شد، در این نشست نیز نماینده حراست، دانشگاه، پرستاران، رؤسای شعبات و صندوق‌ها و نماینده نامزدها حضور داشتند تا بر روند شمارش آرا نظارت کنند. ساز و کار این انتخابات به این شکل است که تمامی منتخبان می‌بایست ۱۰ درصد آرا را به دست آورند وگرنه انتخابات میان دوره‌ای محسوب خواهد شد که این نشان از دقت نظر وزارت علوم در انتخابات نظام پرستاری می‌دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار