کد خبر: ۷۶۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 11 July 2019
جاذبه های گردشگری سمنان را بشناسید/ زیباترین و دیدنی ترین مکان های گردشگری سمنان
سمنان یکی از شهرهای بزرگ ایران است و سابقه تاریخی چند هزار ساله دارد که دارای آثار باستانی متعدد و دیدنی مربوط به دوره های مختلف تاریخ است.
به گزارش خبرگزاری موج، استان سمنان شهری کهن، با قدمتی دو هزار ساله است پر از جاذبه های گردشگری  طبیعی و تاریخی است که از لحاظ مسافت ششمین استان کشور است که در جنوب رشته‌کوه البرز و شمال دشت کویر قرار دارد که با آب و هوای دوگانه اش بهشت گردشگرانی بوده که دوست دارند طبیعت خشک و سبز را یکجا کنار هم ببینند. 
استان سمنان علاوه بر اینکه در مسیر یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور یعنی استان خراسان رضوی قرار گرفته است، خود نیز ویژگی‌هایی دارد که مورد توجه مسافران قرار گرفته است.  در این گزارش قصد داریم بهجاهای دیدنی سمنان بپردازیم.
دروازه ارگ سمنان
دروازه ارگ سمنان
دروازه ارگ سمنان در شهر سمنان واقع است. این بنا دروازه شمالی و تنها باقی مانده ارگ سمنان است که در زمان بهمن میرزای بهاءالدّوله فرزند فتحعلی شاه قاجار، ساخته شده است.
از نوشته کتیبه روی آن برمی‌آید که ساختمان آن در سال ۱۳۰۲ ه. ق، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و حکمرانی انوشیروان میرزا حکمران سمنان، دامغان، شاهرود و بسطام به اتمام رسیده است.
از خود مجموعه ارگ چیزی باقی نمانده است به جز این دروازه که دو نمای شمالی و جنوبی دارد. کتیبه به خط نستعلیق است که طرح و برگ های اسلیمی به آن زیبایی خاصی بخشیده است.
مسجد جامع سمنان
مسجد جامع سمنان
مسجد جامع سمنان بنایی بسیار کهن و باارزش در سمنان است. در طول زمان تغییرات و تحولات زیادی در این مسجد بوجود آمده‌است، اما هم‌اکنون در آن آثار دوران سلجوقی و تیموری دیده می‌شود.
عقیده بر این است که این مسجد در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده‌است. مسجد جامع سمنان در طول تاریخ از لحاظ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار بوده‌است.
سبک معماری این بنا، به شیوه معماری آذری می‌باشد و دارای یک مناره در شمال شرقی آن می باشد. روی مناره کتیبه ای به خط کوفی دیده می شود که در نوع خود بسیار جالب است.
چشمه قلقل
چشمه قلقل
چشمه قلقل در استان سمنان، شهرستان دامغان در میان یک تنگ کوچک و سرسبز واقع شده است.
آب این چشمه از انتهای شکاف ۷ متری یک کوه سنگی جوشیده و خارج می‌شود و به همین مناسبت اهالی منطقه از گذشته‌های دور به آن چشمه قلقل یا قلقله می‌گویند.
آب این چشمه سرد و خوشگوار می‌باشد و چون در ارتفاعات منطقه تویه دروار واقع شده، از چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی برخوردار است. این چشمه با آبدهی ۴۵ لیتر در ثانیه بالاترین حجم آبدهی را در مجموعه چشمه‌های منطقه تویه دروار شهرستان دامغان دارا می‌باشد.
بقعه پیغمبران سمنان
بقعه پیغمبران سمنان
بقعه پیغمبران سمنان که در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان و بر فراز کوهی بلند واقع شده است، مربوط به دوره قاجار است.
بقعه پیغمبران شامل حرم، گنبد، ایوان و صحن است. حرم محوطه چهار گوشه است که در وسط آن، زیر گنبد و روى قبر، صندوق مشبک چوبین قرار دارد.
درباره شجره‌نامه این بقعه اطلاع صحیحى در دست نیست، اما طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنین طبق مفاد کتیبه موجود، صاحبان بقعه از فرزندان نوح بن پیغمبر هستند که به نام‌ هاى سام‌ النبى و لا‌م‌ النبى مشهورند.
روستای پاده
روستای پاده
روستای پاده که در زندیکی شهر گرمسار قرار دارد از روستاهای قدیمی با بناهای کهن استان سمنان است. در این جا می توانید از یخچال، حمام، آب انبار و قلعه پاده دیدن کنید.
در میان روستا قلعه ای قدیمی را مشاهده می کنید که به صورت مدور ساخته شده است. قلعه مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است و قدمت زیادی دارد. مردمان این روستا تا ۱۵۰ سال پیش در این قلعه زندگی می کرده اند و به مرور زمان اطراف آن ساختمان سازی کرده اند.
روستای پاده از توابع شهرستان آرادان با جاذبه های فراوان گردشگری خود تصویری با شکوه از کهن دیار قومس را به تصویر می کشد که آوای خوش تاریخ کهن دیار گرمسار و آرادان را به یادگار دارد.
جنگل ابر 
جنگل ابر
جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می‌باشد.
این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.
در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک اند که به‌نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.
 ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از ویژگی های این جنگل است. 
عمارت چشمه علی
عمارت چشمه علی
عمارت چشمه علی در ۳۵ کیلومتری شمال دامغان در مسیر راه دامغان- کیاسر- ساری و در میان روستاهای آستانه و کلاته رودبار قرار دارد. این چشمه که آب شهر دامغان نیز از آن تأمین می‌شود، یکی از مناطق بسیار باصفای دامغان می‌باشد که از زمان‌های قدیم تفرجگاه فرمانروایان و سلاطین بوده است. از آنجا که ایالت قومس (استان سمنان) و شهر دامغان مورد توجه پادشاهان اولیه ایل قاجار بود، به همین جهت آغامحمدخان و فتحعلی شاه قاجار در چشمه علی دامغان ساختمان‌های زیبایی بنا کردند.
مجموعه‌ی چشمه‌ علی که یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شهر دامغان به حساب می‌آید، در واقع فضایی برای تفریح تابستانی پادشاهان قاجار بوده است.
گنبد پیر علمدار
گنبد پیر علمدار
گنبد پیر علمدار در شرق شهر دامغان در محلهٔ خور یا نزدیک مسجد جامع و مدرسه حاج فتحعلى بیگ واقع شده است.
این مقبره به سال ۴۱۷ هجرى قمرى به صورت برج مدور آجرى یا گنبد مخروطى پیازى شکل ساخته شد. ارتفاع این بنا ۱۳ متر، قطر داخلى آن ۴/۵ متر و شهرت آن به دلیل کتیبه‌اى زیبا با خط کوفى مشبک است. این ساختمان به سبک بناى چهل دختران است اما نه به ظرافت و زیبایى آن.
ساختمان مذکور مقبره محمد بن ابراهیم، پدر ابو حرب بختیار، ممدوح منوچهرى دامغانى است. گنبد مذکور سابقاً ایوانى داشت که امروزه اثرى از آن باقى نمانده است و در دور ایوان، کتیبه‌اى وجود داشت که فعلاً قطعه‌اى از آن باقى مانده است.
آهوان سمنان 
آهوان سمنان
آهوان سمنان در حدود ۳۰ کیلومتری سمنان و ۷۸ کیلومتری غرب دامغان، قرار گرفته است.
در اطراف آهوان، چند روستای پایکوهی معروف به کلاته وجود دارد؛ که با باغها، کشتزارهای مختلف و استخرهای آبیاری مناظر زیبایی را بوجود می‌آورد.
در کنار جاذبه های طبیعی، وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی، به نام رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای شاه عباسیاهمیت این منطقه را افزایش داده است.
زمان ساخت کاروانسرای سنگی (رباط انوشیروانی)، به سالهای ۴۲۰ تا ۴۲۱ هجری قمری و ساخت کاروانسرای شاه عباسی، به سال ۱۰۹۷ هجری قمری در دوره صفویه، باز می‌گردد.
آبشار نسروا
آبشار نسروا
آبشار نسروا در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر دیباج شهرستان دامغان واقع شده است. مسیر مناسب برای دسترسی به آبشارها به گونه ای است که پس از طی 9 کیلومتر از جاده اصلی دیباج به گلوگاه اولین جاده خاکی سمت راست خود را 12 کیلومتر طی می نماییدتا به رودخانه و مزرعه سرسبزی برسید چند کیلومتری دیگر، جاده را به سمت شرق بروید تا در نهایت دره زیبای نسروا با مناظری بی‌ بدیل به استقبالتان بیاید. پس از 45 دقیقه پیاده‌روی در میان تنگه، آبشارهای نسروا که شامل 2 آبشار می‌شوند، خودنمایی می‌کنند. 
بسطام
بسطام
بسطام نام شهری در شهرستان شاهرود استان سمنان در ایران است. این شهر در ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود و در بخش بسطام جای دارد.
بسطام از غرب به رشته کوه‌های شاهوار و شهر مجن و از شرق به منطقه میامی و دشت کویر و از شمال و شمال غرب به استان گلستان مرتبط می‌باشد.
زیستگاه توران
زیستگاه توران
زیستگاه توران از ۳ قسمت، پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران-مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت کویر قرار دارد.
این منطقه پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان، دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است.
تنگه زندان
تنگه زندان
تنگه زندان از جمله جاذبه های نمونه کوهستانی شهرستان دامغان است که در طی سال گردشگران و طبیعت ‌دوستان زیادی را به سوی دیدنیهای بی شمار خود جذب می کند.
این تنگه در هفده  کیلومتری شرق شهر دیباج واقع شده است و دسترسی به آن آسان است. قبل آنکه به تنگه برسید در مسیر دشت گلهای شقایق وجود دارد. جهت اصلی این تنگه رویایی و خیال انگیز جنوبی - شمالی بوده و در دامنه‌های جنوبی، کوه سترگ کهکشان واقع شده است. تنگه دارای دیوارهای صخره ای و سنگی مرتفعی است که بسیار جذاب و سحر انگیز است.
جنگل اولنگ
جنگل اولنگ
جنگل اولنگ، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که در ۵۰ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد به دلیل خطه‌ای که در آن واقع‌شده است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، جنگل اولنگ را می‌توان بهشتی در دل شاهرود دانست.
از گیاهان درختی این جنگل می‌توان بلوط، ممرز افرا، یردار، توسکا، آزاد داغداغان و از گیاهان مرتعی گونه‌های، چوبک، اسپرس، دم‌روباهی، آویشن و شبدر را نام برد. این منطقه از معدود مناطقی است که رشته‌کوه البرز در این ناحیه به حداقل عرضی خود رسیده و تقریبا از یک شاخه اصلی تشکیل‌شده است.
غار دربند
غار دربند
غار دربند یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران است که در ۲ کیلومتری شمال منطقه گردشگری دربند واقع در شهر مهدیشهر، مرکز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان قرار گرفته‌است.
این غار در دامنه‌های جنوبی بخش میانی رشته کوه البرز در ارتفاعات دربند، در کمرکش کوه لهرد، در قسمت شمالی مرکز مهدی‌شهر جای گرفته‌است که در گذشته محل سکونت انسان بوده‌است.
جنگل رودبارک
جنگل رودبارک مهدیشهر
جنگل رودبارک مهدیشهر بخشی از منطقه حفاظت شده پرور است و به دلیل وجود جنگل های پهن برگ و آب و هوای خنک به ویژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار دارد.
منطقه رودبارک مهدیشهر کوهستانی و پوشیده از جنگل های هیرکانی است و وضعیت محلی از لحاظ پستی و بلندی دارای کوه های سنگی مثل لپی و تنگه و تپـه‌هـای خـاکـی سنگی همانند برج تیغ و جلگه های وسیع همانند مناطق سرم، ترکچال، سرکوه ، روپی و آب اندان که همگی پوشیده از مزراع و درختان و گیاهان متنوع در اطراف آنها بوده است.
وسعت کل منطقه  بیش از 8 هزار هکتار و دارای 3 هزار هکتار مراتـع و بیش از 1500 هکتار مزرعــه کشاورزی و باغداری است.
کویر ریگ جن
کویر ریگ جن
کویر ریگ جن با وسعتی برابر ۳۸۰۰ کیلومتر مربع، در غرب دشت کویر قرار گرفته است و منطه ای پر از تپه های ماسه ای در کویر مرکزی ایران است. این منطقه ی وسیع و پهناور هیچ گونه چاه آب و یا منبع آبی ندارد و به همین دلیل هیچ وقت برای کاروان ها مورد علاقه نبوده است،  با این وجود گردشگران ماجراجو، این منطقه را دوست دارند و در این چند سال به جز گردشگران، محققان زیادی به آن رفته اند.
به کویر ریگ جن، مثلث برمودای ایران هم می گویند. یکی از بدترین اتفاقاتی که مخصوصا برای گردشگران ناوارد می تواند بیفتد، فرو رفتن در گل و لای است که به راحتی انسان را می کشد. به همین دلیل تا چندین سال هیچ کس جرات نمی کرد به این کویر سفر کند و راز آن را کشف کند.
جنگل دشت شاد 
جنگل دشت شاد
جنگل دشت شاد در دهستان رضوان از توابع بخش "میامی" شاهرود در استان سمنان است؛ تنوع گونه‌های جنگلی و طبیعت زیبا از ویژگی های این منطقه به شمار می رود.
این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود و غالب پوشش گیاهی آن جنگلی و گونه های درختی آن جزو درختان پهن برگ خزری هستند.
موزه گرمابه پهنه سمنان
موزه گرمابه پهنه سمنان
گرمابه پهنه یکی از بناهای تاریخی سمنان است که نزدیک به 600 سال از تاریخ بنای اولیه آن می گذرد در ابتدا به عنوان حمام در شمال غرب محلی به نام پهنه ساخته شد و در سمنان آن را به گرمابه پهنه و حمام پهنه می شناسند و برخی نیز به علت نزدیکی این بنا به بقعه حضرت یحیی بن موسی بن جعفر  عنوان گرمابه حضرت را به آن داده اند.
متن کتیبه سر در حمام، که توسط  یکی از مورخان دوره قاجاریه به نام محمد حسن خان صنیع الدوله در کتاب مطلع الشمس آمده است، تاریخ ساخت این بنا را به دروه ی تیموریان و در زمان سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان نسبت می دهد.
این کتیبه نشان می دهد که دستور ساخت در ماه شوال سال ۸۵۶ هجری قمری  توسط خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی که وزارت مملکت را بر عهده داشت، صادر شده است.
بازار شیخ علاءالدوله سمنان
بازار شیخ علاءالدوله سمنان
بازار شیخ علاءالدوله سمنان در مرکز شهر قرار دارد و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است

این بازار به سبک معماری سنتی و با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری با سقف‌های خشتی و آجری ساخته شده است.

بازار شیخ علاءالدوله از جنوب خیابان امام خمینی سمنان و متصل به آن شروع می‌شود و در 2000 متری، اندکی به شمال متمایل می‌شود و در شمال تا گورستان قدیمی علمدار ادامه می‌یابد.
کاروانسرای قصر بهرام سمنان
کاروانسرای قصر بهرام سمنان
کاروانسرای قصر بهرام سمنان مربوط به دوره ساسانی می‌باشد و توسط شاه بهرام ساسانی یا بهرام گور ساخته شده‌است. سپس توسط شاه عباس صفوی باز سازی شده و به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته‌است.
این مکان تاریخی در جنوب گرمسار، جنوب شرقی پیشوا شمال شهر دریایچه نمک واقع شده‌است. بهترین مسیر دسترسی به قصر بهرام از شهر گرمسار و جاده خاکی سنگفرش می‌باشد و برای ورود به پارک ملی کویر و بازدید و اقامت در قصر بهرام نیاز به اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست استان سمنان می‌باشد.
این اثر در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
بنه کوه
بنه کوه
بنه کوه در پنج کیلومتری شمال گرمسار واقع شده است و بخاطر دارا بودن طبیعت زیبا و عبور رودخانه حبله رود، یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان سمنان است، این منطقه به دلیل قرار داشتن بر سر راه باستانی گرمسار (خوار) به مازندران، از نظر تاریخی و نظامی دارای اهمیت ویژه ای بوده است.
وجود قلعه باستانی استوناوند، ریگ تپه و قلعه گبری را از جاذبه های این منطقه است. به دلیل قرار داشتن بنه کوه در بخش انتهایی رودخانه حبله رود (که رودخانه ای دائمی است)، در این منطقه انواع پرندگان و ماهی ها زیست می کنند.
روستای چاشم
روستای چاشم
چاشم یکی از روستاهای مازندرانی زبان شهرستان مهدیشهر در استان سمنان ایران است. این روستا در فاصلهٔ ۲۴ کیلومتری شمال شهمیرزاد و ۴۸ کیلومتری شمال سمنان در البرز شرقی در دامنهٔ کوه نیزوا واقع شده‌است روستای چاشم با مسیری به طول ۳۶ کیلومتر به دوآب سوادکوه متصل می‌گردد و به شهر پل سفید و زیر آب و قائم شهر راه می‌یابد.
ارتفاع این روستا ۲۱۵۰ متر از سطح دریا است آب شرب این روستا از چشمه زرنگیس (زرین گیس) تأمین می‌شود که در گذشته از وسط روستا عبور نموده و در مسیر آن چندین آسیاب قرار داشته‌است.
قلعه گرد کوه
قلعه گرد کوه1
قلعه گرد کوه مربوط به اسماعیلیه‌ است و در دامغان ، در۱۵کیلومتری شهر دامغان در روستای حاجی‌آباد رضوه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منطقه گردشگری رامه 
منطقه گردشگری رامه
منطقه گردشگری رامه در شمال شرقی شهر گرمسار و شمال روستای تاریخی ده نمک واقع گردیده است. به عبارتی این منطقه در فاصله ۵۵ کیلومتری گرمسار و ۳۰ کیلومتری روستای ده نمک قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۰۱ متر می باشد.
از طرف دیگر وجود درختان کهنسال و دیر زیست در منطقه و وجود مزارع و باغات روستایی و ارتفاعات اطراف آن، قابلیت های بی شماری برای علاقه مندان به طبیعت و ورزش های مختلف بوجود می آورد. این منطقه جزیی از مناطق حفاظت شده استان سمنان به شمار می رود.
ابن روستا در تابستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و در پایان هفته و در تعطیلات افراد بسیار ی از شهرستان گرمسار و بخش آرادن به آن سفر می کنند. 
سد شهید شاهچراغی
سد شهید شاهچراغی
سد شهید شاهچراغی یا به‌طور خلاصه سد شاهچراغی، از نوع شنی با هسته رسی و با ظرفیت آبگیری ۴۰ میلیون متر مکعب است.
این سد چندمنظوره آب زراعی مورد نیاز حدود ۱۵۰۰ هکتار از اراضی دشت را تامین می‌کند. از جمله ویژگی‌های این سد، چشم‌انداز جالب، قرارگیری در مسیر گردشگران چشمه علی، آب‌و‌هوای مطبوع و فضای سبز به‌شمار می‌روند.
وجود سد و دریاچه آن فرصت بهره‌برداری گردشگری از این منطقه را فراهم کرده است.
جنگل و آبشار نام نیک
جنگل و آبشار نام نیک
آبشار نام نیک به همراه جنگل نام نیک از جمله جاذبه های طبیعی سمنان و از ارزشمندترین جاذبه های شهرستان شاهرود می باشند که در روستایی به نام نردین از توابع بخش میامی واقع شده اند.
این جاذبه زیبا هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر ایران می باشد.
جنگل و آبشار نام نیک سمنان در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و در آبریز شمالی استان واقع شده است. جنگل نام نیک در این منطقه، دارای پوشش گیاهی جنگلی با گونه های درختی پهن برگ خزری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار