مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: باوجود اینکه بارندگی و سیل اخیر آسیب هایی به دنبال داشت اما توان و انرژی مضاعفی به اکوسیستم‌های آبی، جنگلی و مرتعی داد و در مجموع زیستگاههای شمالی تقویت و توان افزایی شد.
کد خبر: ۷۶۱۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 10 July 2019

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: باوجود اینکه بارندگی و سیل اخیر آسیب هایی به دنبال داشت اما توان و انرژی مضاعفی به اکوسیستم‌های آبی، جنگلی و مرتعی داد و در مجموع زیستگاههای شمالی تقویت و توان افزایی شد.

محمدرضا کنعانی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان اظهار داشت: افزایش و بهبود رشد گونه‌های علفی و فوربی به عنوان علوفه پستانداران در سطح زیستگاه‌های استان مشهود است هر چند خود همین مولفه در ماههای گرم سال ریسک آفرین و شاید عامل تشدید آتش سوزی احتمالی شود اما یقیناً به بهبود زادآوری و نسل آوری وحوش منجر خواهد شد.

وی به آبگیری کامل تالاب‌های استان گلستان از سیلاب‌های فروردین ماه ۹۸ اشاره کرد و گفت: تالاب‌های آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان از بارش‌ها به شکل حداکثری بهره مند شدند و در وضعیت مطلوبی قرار دارند و در حال حاضر پهنه آبی زیستگاه‌های منطقه نسبت به سال‌های قبل گستره وسیع‌تری دارد و استمرار این وضعیت علاوه بر تقویت زیست بوم منطقه در بهره مندی حداکثری جوامع حاشیه نشین و ذینفع نقش بسزایی خواهد داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین گفت: هوشمند سازی مدیریت زیستگاه‌های استان را با تمرکز بر روی پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده جهان نما آغاز کرده‌ایم.

کنعانی افزود: استقرار سیستم پایش تصویری در کانون‌های حساس پارک ملی گلستان، راه اندازی سیستم مبتنی بر داده های جی پی اس بر روی خودروهای سازمانی، تکمیل تجهیزات انفرادی محیط بانان از قبیل جی پی اس، دوربین‌های دید در شب و دوربین عکاسی، بکارگیری بی سیم‌های دیجیتال، جانمایی دوربین‌های حفاظتی بر روی لباس مأموران و نصب دوربین‌های پایش آتش از جمله اقدامات در دست اجرا در حوزه هوشمند سازی است.

مدیرکل محیط زیست گلستان در ادامه به برخی دغدغه های جوامع محلی در خصوص خلیج گرگان، جزیره آشوراده و صنایع اشاره و ابراز داشت: قائل به محدود سازی صنایع نیستیم و با توجه به شرایط کشور رویکرد محیط زیست استان نگاه راهبری صنایع است و به هیچ وجه بستن واحدهای تولیدی را در برنامه نداریم.

کنعانی ادامه داد: رعایت الزامات و ملاحظات محیط زیستی برای صنایع بسیار ضروری است اما شرایط اقتصادی کشور برخی تنگناها را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است لذا تلاش می‌کنیم با ترسیم یک زمان بندی معقول فرصت کافی به صنایع داده شود تا علاوه بر رعایت دستور العمل ها به عنوان بازوان اقتصادی نظام در چرخه تولید حضور داشته باشند.

وی همچنین گفت: بهره مندی از ظرفیت آشوراده در حوزه اکوتوریسم و طبیعت گردی حق مردم است و جوامع محلی گلستان هم باید از آن نفع ببرند لذا سازمان محیط زیست به توافق امضا شده با استانداری تمام و کمال پایند است اما آنچه اخیراً در بخش ایجاد سایت پشتیبان طرح گردشگری جزیره رخ داد ارتباطی به اصل پروژه نداشت.

وی افزود: تمام مجوزهای تحصیل شده برای طرح گردشگری آشوراده صرفاً بر روی جزیره متمرکز است و در توافق استانداری با محیط زیست هیچ اشاره‌ای به موضوع سایت پشتیبان نشده و اگر قرار است چنین مقوله‌ای به پروژه الحاق شود باید برای آن طرح توجیهی تدوین و ارائه شود.

گفتنی است چندی پیش در پی اقدام عمرانی مجری و پیمانکار پروژه سایت پشتیبان آشوراده و با شکایت محیط زیست و دستور دادستانی از ادامه طرح جلوگیری شد.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: با توجه به نظرات برخی کارشناسان؛ دوستداران محیط زیست و مطالبات مدیران استان پیگیری‌هایی جهت دخیل کردن جوامع و مسوولان محلی در اتخاذ تصمیمات این حوزه انجام شد و همانند پارک ملی گلستان شورای هماهنگی مدیریت آشوراده و خلیج گرگان با حضور مدیر کل محیط زیست استان‌های مازندران و گلستان و نیز معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان مرکزی تشکیل شد.

کنعانی گفت: در این شورا موضوعات مرتبط با خلیج گرگان و جزیره آشوراده که در حوزه سیاسی استان گلستان رقم می‌خورد به بحث و بررسی گذاشته تا ارزیابی آن تسهیل شود و قطعاً تصمیم گیری در حوزه مباحث محیط زیستی در بخش‌های سرزمینی گلستان همچون پناهگاه حیات وحش میانکاله سرعت می‌گیرد و نقطه نظرات و مطالبات جوامع محلی در پروژه‌ها منظور می‌شود.

وی به بازنگری و اصلاح مرزهای شرقی پناهگاه حیات وحش میانکاله در حوزه استحفاظی شهرستان‌های بندرترکمن و بندرگز اشاره کرد و گفت: با عملیات میدانی و تطابق با آگهی مندرج در روزنامه رسمی، مرزهای قبلی پناهگاه حیات وحش میانکاله در پهنه سرزمینی گلستان در بندرترکمن اصلاح شد و در آِینده مقدمات اعمال اصلاحات در بندرگز نیز اجرایی خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست به رزومه و اشراف تخصصی استاندار جدید گلستان در مباحث دریا اشاره کرد و گفت: با حضور دکتر حق شناس آِینده روشن‌تری در خصوص حل برخی دغدغه‌های موجود در خلیج گرگان متصوریم و در همین ارتباط طی چند روز گذشته جلسه‌ای با معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار و راهکارهایی برای لایروبی کانال خزینی و دهنه چپاقلی مطرح و مقرر شد تا بررسی فنی در خصوص این راهکارها صورت گرفته و تمهیدات مد نظر طرفین لحاظ شود.

کنعانی با بیان اینکه در خصوص لایروبی این کانال باید علمی و هوشمندانه تصمیم گیری شود تا تراز آبی خلیج گرگان و دریای خزر منجر به تخلیه آب موجود در خلیج و خشکی آن نشود، افزود: نوسانات خلیج گرگان در دورهای مختلف مسبوق به سابقه است و حتی در زمانی ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر قطع شد اما موضوع جدیدی که اتفاق افتاده کاهش آب شیرین ورودی به خلیج گرگان است.

به گزارش ایرنا خلیج گرگان به سبب نوع کیفیت آب و تلفیق آب شور خزر و آب شیرین وارده از منابع بالادستی حوزه آبخیز دارای کیفیت منحصر بفردی است که آن را به به یک زیستگاه منحصر بفرد برای آبزیان و پرندگان مهاجر تبدیل کرده است.

طی سالهای اخیر و بر اثر مجموعه عوامل مختلف خطر خشکی خلیج گرگان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در گلستان و مازندران) به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی است.
خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی استانداردهای جهانی گفت: هم اکنون زیستگاه‌های استان با ۵۰ درصد چارت تعیین شده مدیریت می‌شود چرا که باید ۲۵۰ محیط بان وظیفه کنترل از زیستگاه‌ها را داشته باشند ولی با ۱۲۵ نفر اداره می‌شود که در تلاش هستیم ۱۰ درصد به این آمار اضافه شود.

کنعانی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه در هر سال مجوز استخدام ۳۰۰ محیط بان به سازمان حفاظت محیط زیست داده شده است که بر اساس آن مقدمات جذب ۱۴ نفر در گلستان آغاز شده است و طی چند ماه آینده این محیط بانان پس از تست‌های جسمانی و آزمون‌های میدانی – عملیاتی وارد چرخه خدمت به زیستگاه‌های استان گلستان می‌شوند.

وی با اشاره به بهبود حجم پوشش گیاهی زیستگاه‌های گلستان ناشی از بارش‌های اخیر اظهار داشت: با توجه به اینکه در هفته های آتی رطوبت هوا کاهش و شاهد خشک شدن گونه‌های علوفه‌ای مراتع و گونه‌های زیر اشکوب جنگل‌ها هستیم احتمال وقوع آتش سوزی در اکوسیستم‌های استان افزایش می‌یابد.

وی گفت: برای جلوگیری از هرگونه آتش سوزی در زیستگاه‌های تحت مدیریت و اکوسیستم‌های واقع در مناطق چهارگانه محیط زیستی گلستان هم اکنون استقرار چادرهای آتش بان در سطح پارک ملی گلستان را آغاز کرده‌ایم و پنج باب چادر با استفاده از ظرفیت نیروهای سازمان در حال فعالیت است و با تخصیص اعتبارات لازم بزودی با بکارگیری جوامع محلی و اعضای سمن‌های محیط زیست تعداد چادرهای آتش بان به ۲۰ مورد خواهد رسید.

کنعانی در بخش دیگری از سخنانش به نگرانی هایی که اخیراً در گلستان مطرح شده است اشاره کرد و گفت: همانطور که پارک ملی گلستان از منظر سیاسی جزء لاینفک گلستان است مدیریت آن نیز در اختیار مجموعه استان است و الگوی مدیریتی ترسیم شده برای آن به نحوی است که رأس هرم مدیریتی شورای مشورتی پارک ملی در اختیار استاندار گلستان است.

وی تاکید کرد: برای مدیریت مطلوب‌تر پارک ملی گلستان جلسات فنی ماهیانه برگزار می‌شود و کمیته‌های مربوطه تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مدیرکل محیط زیست گلستان همچنین با تقدیر از همراهی و پشتیبانی مجموعه قضایی استان در مقوله محیط زیست اظهار داشت: تعامل صورت گرفته و شعبات ویژه پرونده‌های زیست محیطی نه تنها باعث افزایش انگیزه کارکنان و ارتقای بهره وری شده است بلکه در حفظ منابع طبیعی و پایداری اقلیم منطقه موثر واقع شد.

گفتنی است کنعانی همچنین در نشستی با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان در خصوص تقویت تعامل دو سویه سازمانی و رویکردهای اطلاع رسانی تبادل نظر کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار