بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه طرح مطالعه انتقال آب دریای خزر به سمنان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده هزینه این انتقال آب بر اساس نرخ‌های سال جاری حدود ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و اجرای آن ۴ سال زمان می‌برد که در نتیجه آن شاهد انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و صنعت از دریای خزر به سمنان هستیم.
کد خبر: ۷۶۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 08 July 2019
به گزارش خبرنگار مهر، بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه طرح مطالعه انتقال آب دریای خزر به سمنان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده هزینه این انتقال آب بر اساس نرخ‌های سال جاری حدود ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و اجرای آن ۴ سال زمان می‌برد که در نتیجه آن شاهد انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و صنعت از دریای خزر به سمنان هستیم.
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید در اجرای این طرح در وهله نخست مد نظر داشته باشیم شرایط دریایی است چرا که باید بررسی کنیم که چطور می‌توان پساب‌های موجود را مدیریت کرد که در این زمینه مطالعات عمیقی در دست انجام است. از طرفی در خصوص انتقال انجام این پروژه و برای حوزه انتقال و حفاری برای لوله گذاری از خط انتقال نفت و گاز نکا و ری استفاده می‌کنیم.
به گفته این مقام مسئول در ارتباط با اقتصاد آب جلسات مختلفی با وزارت نیرو وجود داشته است که اگر قرار بر این باشد که آب برای بخش صنعت انتقال داده شود تضمین خرید را باید صنایع متقبل شوند. چرا که برای بخش مصارف شرب، دولت و وزارت نیرو خرید تضمینی را خواهند داشت.
طرح انتقال آب خزر به سمنان سیاسی نیست
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا انتقال آب از خزر به سمنان نتیجه یک تصمیم سیاسی است، توضیح داد: سمنان نخستین استانی است که برای تأمین آب مورد نیاز خود از تمام روش‌های موجود استفاده کرده و حتی تمام چاه‌های غیرمجاز را مسدود کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت تمام راهکارهای صرف جویی را انجام داده است و در نهایت وزارت نیرو تصمیم گرفته که از خزر به این استان آب تخصیص دهد.
مرادی افزود: در مطالعات تکمیلی انجام شده و جلساتی که با محیط زیست داشتیم تمام اقدامات و پیش بینی‌ها انجام شده که حتی اگر یک درخت در مسیر قطع شد باید چه اقدامی انجام شود تا به محیط زیست آسیبی نرسد. پس اگر محیط زیست، این طرح را به صورت نهایی تأیید کند آن اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره میزان رشد تولید انرژی توسط نیروگاههای برق آبی در سال جاری گفت: در سه ماهه نخست سال جاری ۴ هزار و ۴۰۰ گیگابایت ساعت توسط نیروگاههای برق آبی شرکت تولید شده است که این میزان در پایان سال جاری از مرز ۷ هزار گیگابایت ساعت عبور می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت سایر نیروگاههای برق آبی ۸ برابر رشد را تجربه کرده اند و می‌توانیم به مرز ۲۰ هزار گیگابایت ساعت برسیم.
وی با اشاره به اینکه سد بختیاری که سال‌ها بود متوقف شده است مطالعات آن در بخش سد و ساخت نیروگاه در حال تکمیل است، افزود: مطالعات این سد وارد فاز دوم شده و این طرح با مشارکت مشاوران ایرانی خارجی قرار است با هزینه ۲ میلیارد یورو احداث شود.
به گفته مرادی از آنجایی که این حجم از سرمایه و منابع مالی از طریق منابع عمومی و دولتی امکانپذیر نیست باید در فکر تأمین فاینانس خارجی باشیم و ما اقدامات فاینانس را از مسیر شورای اقتصاد دنبال و آن را دریافت می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تمام مذاکرات لازم در این زمینه انجام و قرارداد آماده امضا است. البته مشروط به اینکه مشکلات بین بانکی برطرف شده و طرح وارد مرحله اجرا شود.
این مقام مسئول در توضیح اقدامات لازم برای کمک به پایداری شبکه برق کشور اظهار داشت: برق تولیدی نیروگاه برق آبی سردشت به زودی مدار می‌شود که با اتمام عملیات اجرایی خط انتقال برق، امکان اتصال نیروگاه برق سردشت به شبکه برق سراسری در آینده‌ای نزدیک فراهم می‌شود.
به گفته مرادی ظرفیت نصب شده نیروگاه برق آبی سردشت ۱۵۰ مگاوات است که توان تولید ۴۲۱ گیگابایت ساعت برق در سال را دارد که پیش بینی می‌شود اولین واحد این نیروگاه در پیک مصرف برق امسال و تا پایان تیرماه سال جاری وارد مدار شده و دو واحد دیگر نیز پس از آن به بهره برداری برسند.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: از ابتدای سال جاری بهره برداری و افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که این طرح‌ها در قالب ۶۱ طرح و ۱۲۰ پروژه در ۱۲ استان در حال اجرا است که چشم انداز مناسبی را برای توسعه اقتصادی ایران نشان می‌دهد و نقش مهمی در ارتقای معیشت و فقرزدایی استان‌های مذکور دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار