البته اصولگرایان که در چندین انتخابات اخیر نتوانستند بخش یا بخش هایی از این جریان را همراه خود بکنند، همچنان نگران وحدت شکنی عده ای در درون خود هستند و جدی ترین مانع خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی را احتمالا همین مسأله می دانند، از این روست که یک عضو شاخص جریان اصولگرا یعنی «غلامعلی حدادعادل» روز گذشته در این خصوص هشدار داده است
کد خبر: ۷۵۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 02 July 2019

اصولگرایان کار خود را برای انتخابات مجلس یازدهم خیلی جدی شروع کرده اند و تلاش می‌کنند این انتخابات را به مقدمه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ تبدیل کنند. آن‌ها پس از چند دوره واگذاری انتخابات به رقیب، خیلی مصمم هستند که بتوانند اکثریت کرسی‌های قوه مقننه را در انتخابات اسفند از آن کسانی بکنند که با مارک و آرم اصولگرایی در این انتخابات حاضر می‌شوند.

به گزارش «تابناک»؛ جریان اصولگرایی پس از آنکه بعد از پایان کار دولت دهم و مجلس نهم فرا رسید، تقریبا در هیچ یک از انتخابات‌های برگزار شده نظیر ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر نتوانسته به توفیق دلخواه و متناسب با ظرفیت‌های خود برسد و هر بار نتیجه را به ائتلافی مرکب از اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و بخشی از اصولگرایان میانه رو که حاضر نشده اند در قالب ائتلاف اصولگرایی حضور پیدا کنند، واگذار کرده است.

البته آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم توانستند با تشکیل یک ساز و کار انتخاباتی جامع علیرغم دلخوری‌هایی که برای برخی اصولگرایان نظیر «محمدباقر قالیباف» به سبب کناره گیری از عرصه انتخابات به وجود آمد، توانستند تا حدود زیادی امیدوار به نتیجه گیری در انتخابات‌های بعدی بشوند؛ هرچند با وجود ائتلاف نسبتا فراگیر رقیب در نهایت توانست کار را به اصلاح برای خود در بیاورد، نارضایتی‌های ایجاد شده از عملکرد دولت، می‌تواند پلی برای پیروی اصولگرایان در انتخابات بعد باشد.

این را هم باید اضافه کرد که بخش زیادی از حامیان کسانی که توانستند در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قبلی به پیروزی برسند، دل خوشی از عملکرد افرادی که به آن‌ها رأی داده اند، ندارند و از طرفی سنت همیشگی تقسیم قدرت توسط مردم که فرصت‌های هشت ساله را در اختیار دو جناح می‌گذارند نیز این بار مسیر رأی آوری جریان اصولگرا را پررنگ‌تر می‌نمایاند.

البته اصولگرایان که در چندین انتخابات اخیر نتوانستند، بخش یا بخش‌هایی از این جریان را همراه خود بکنند، همچنان نگران وحدت شکنی عده‌ای در درون خود هستند و جدی‌ترین مانع خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی را احتمالا همین مسأله می‌دانند، از این روست که یک عضو شاخص جریان اصولگرا یعنی «غلامعلی حدادعادل» روز گذشته در این خصوص هشدار داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه گفت: خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینه‌های مشترک هموار شود.

غلامعلی حداد عادل در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، شرط اول در انتخابات را اخلاص و کار کردن برای خدا دانست و گفت: در هر دوره تعدادی از عزیزان وارد میدان می‌شوند و همه اظهار می‌دارند، به خاطر احساس تکلیف شرعی وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند و این تعدد کاندیدا در جبهه نیرو‌های ارزشی باعث تقسیم آرا و موفقیت رقیب می‌شود، خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینه‌های مشترک هموار شود.

حداد عادل در ادامه شرط موفقیت نیرو‌های متدین و انقلابی را وحدت، تلاش برای بسیج اجتماعی و داشتن گفتمان مناسب ذکر کرد و طرح دوگانه جنگ و صلح یا جنگ و مذاکره را انحرافی دانست و بر گفتمان مقاوت یا تسلیم تأکید کرد.

به نظر می‌رسد، روی سخنان رئیس مجلس هفتم با آن دسته از اصولگرایانی است که همواره در انتخابات مختلف مدعی حضور در عرصه هستند و دلیل این اقدام خود را احساس تکلیف و اینکه عنوان می‌شود، بر اساس تکلیف شرعی به این نتیجه رسیده اند که جامعه به آن‌ها نیاز دارد است که بخشی بسیاری از این افراد را می‌توان در جریاناتی نظیر پایداری و نواصولگرایان مشاهده کرد.

از قرار معلوم اصولگرایان امید زیادی به پیروزی در انتخابات اسفند ماه ۹۸ برای مجلس یازدهم دارند و آن را پلی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم می‌دانند، البته به این شرط که این بار بتوانند احساس تکلیف برای کاندیداتوری در میان خود را به حداقل ممکن برسانند و زمینه را برای ایجاد وحدت فراگیر بین تمامی نیرو‌های منتسب به این جریان فراهم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار