رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند توکلی: اینستکس ما را از حقوقمان محروم خواهد کرد/باید راهکاری یافت که نیروی انتظامی پاسخگو باشد/صفایی‌فراهانی: حاضر نیستم در انتخابات ۹۸ بین بد و بدتر انتخاب کنم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴ 30 June 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

خرید و فروش رأی معتاد‌ها با ۲۰۰ هزار تومان

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرآنلاین به پدیده زشت خرید و فروش آرا در انتخابات اشاره کرد و گفت: «متأسفانه دیده می‌شود که آرای جامعه معتادان ما که جمعیت آماری کمی هم نیستند به خصوص برای حوزه انتخابیه‌ای که با ۵۰ تا ۱۰۰ رأی سرنوشت آن تعیین می‌شود، به دلیل نیاز مالی این طیف خریداری می‌شود؛ یا برخی عشایری که در قالب ییلاق و قشلاق از حوزه‌ای به حوزه دیگر می‌روند آرای خود را می‌فروشند. این‌ها آسیب‌هایی است که وجود دارد و بنده به عینه و در عرصه‌های مختلف انتخابات چه در زمانی که به عنوان فرماندار و رئیس انتخابات حوزه و چه به عنوان نامزد و نماینده مشغول فعالیت بودم آن را مشاهده کردم.» نماینده مردم شهر بابک در مجلس هشتم تاکید دارد: «حتی گاهی دیده می‌شود که در شب انتخابات و در ساعت‌های پایانی و زمان تمدید، در بسیاری نقاط رأی تا ۲۰۰ هزار تومان کمی بیشتر و کمتر خرید و فروش می‌شود، در مواردی هم مشاهده می‌شود که در اطراف شعب اخذ آرا دلالانی تردد می‌کنند و به دنبال خرید و فروش رأی هستند که یک آفت جدی است که متأسفانه چشم‌ها را روی آن بسته ایم و برخوردی نمی‌شود. این‌ها واقعیت‌های اجتماعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. شاید عده‌ای معترض شوند که چرا این مسائل مطرح می‌شود، اما واقع امر آن است که این رفتار‌ها آسیب‌هایی است که اتفاقا باید مطرح شود، زیرا همه این‌ها تخلفات توسط فرمانداران، دستگاه‌های نظارتی و حوزه‌های مختلف کاری گزارش می‌شود، اما به همان ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از انتخابات محدود است و بعد هم به فراموشی سپرده می‌شود.»

جانشین فرمانده ناجا: پلیس با دختران انقلاب و گروه‌های جدید مسامحه نخواهد کرد

سردار سلیمانی با بیان اینکه کشف حجاب جرم محسوب می‌شود، اضافه کرد: پلیس با این دسته از هنجارشکنان همچون دختران انقلاب و یا چهارشنبه‌های سفید و گروه‌های جدیدی که روز به روز با پشتیبانی دشمنان به دنبال فعالیت خود هستند، مسامحه نخواهد کرد. وی با بیان اینکه پلیس در گام اول مشفقانه به این افراد تذکر می‌دهد، افزود: پلیس چنانچه نیاز باشد دوره‌های مشاوره‌ای و آموزشی نیز برای این گونه افراد برگزار می‌کند، اما چنانچه بر هنجارشکنی خود اصرار داشته باشند آن‌ها را به محاکم قضایی معرفی و با آن‌ها برابر مقررات برخورد می‌کند، البته پلیس با آن‌ها که رفتار و عملشان از جنس آن‌ها است که دشمنان بر آن سوار و آن‌ها را سازمان می‌دهد با قاطعیت برخورد خواهد کرد. وی تصریح کرد: پلیس با هنجارشکنانی که با پخش کلیپ‌هایی در فضای مجازی، ارزش‌های جامعه را به سخره گرفته‌اند به شدت برخورد کرده و اجازه بی بند و باری و هنجار شکنی را به کسی نمی‌دهد. این فرمانده ارشد انتظامی از حفظ و ارتقای امنیت جامعه و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی به عنوان مأموریت مصوب نیروی انتطامی نام برد و گفت: تلاش نیروی انتظامی، ارتقای شاخص‌های ۲۲ گانه پلیس در تراز انقلاب اسلامی است که از سوی ناجا تدوین شده‌اند. وی ادامه داد: پلیس تراز انقلاب اسلامی، پلیسی است که خود تا بن دندان مؤمن، عارف، بصیر و عامل به اقتضائات انقلاب اسلامی باشد.

حدادعادل: برخی برای رضای خدا در انتخابات ‌نام نویسی نکنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینه‌های مشترک هموار شود. غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، شرط اول در انتخابات را اخلاص و کار کردن برای خدا دانست و گفت: در هر دوره تعدادی از عزیزان وارد میدان می‌شوند و همه اظهار می‌دارند بخاطر احساس تکلیف شرعی وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند و این تعدد کاندیدا در جبهه نیرو‌های ارزشی باعث تقسیم آرا و موفقیت رقیب می‌شود، خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینه‌های مشترک هموار شود. حداد عادل در ادامه شرط موفقیت نیرو‌های متدین و انقلابی را وحدت، تلاش برای بسیج اجتماعی و داشتن گفتمان مناسب ذکر کرد و طرح دوگانه جنگ و صلح یا جنگ و مذاکره را انحرافی دانست و بر گفتمان مقاوت یا تسلیم تأکید کرد.

سردار نقدی: انقلاب به ساحل مدیترانه رسیده

محمدرضا نقدی در همایش یادواره ۲۱۶ شهید شهرک‌ها در نیشابور با تسلیت سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار داشت: اگر خدا کسی را یاری کند، هیچ کس نمی‌تواند بر دینداران غلبه کند. چهل سال این بر ما اثبات شده است، تمام ترفند‌های طاغوت روی ایران اجرا شده، ولی نتیجه نداشته و نتیجه‌اش این است که انقلاب به ساحل مدیترانه رسیده و روند پیروزی انقلاب علیه آمریکا و شکست روزانه آمریکا یک روز تعطیل نشده است. وی افزود: بیان رهبری در دیدار با نخست وزیر ژاپن از غرق کردن ناو‌های هواپیما بر آمریکا برای استکبار سنگین‌تر بود، این قدرت و عظمت از کجا آمده است؟ ما در سال هفت هزار دلار هم خرج تسلیحات و نیرو‌های مسلح نمی‌کنیم، در حالی که ۷۰۰ هزار دلار بودجه نظامی آمریکاست، چطور توانستیم در برابر قدرتی که به ظاهر یک به صد است ایستاده‌ایم؟

اختلاف طبقاتی به اموات رسید!

سارا دشتگرد، عضو شورای شهر کرج گفت: چرا قیمت قبر در برخی قطعات باید ۱۱ درصد افزایش داشته باشد و در برخی قطعات ۴۴ درصد؟ برای فردی که فوت کرده چه فرقی می‌کند قبرش نورگیر، دوبر و … باشد؟ داریم به سمتی می‌رویم که هم روی زمین و هم زیر زمین شاهد تبعیض و اختلاف طبقاتی هستیم./ ایسنا

سپاه و سردار کوثری درباره شهادت تهرانی مقدم درست می‌گویند یا موساد و گاندو؟

در قسمت جدید سریال گاندو که سریالی امنیتی _پلیسی است درباره تیمی از سربازان اطلاعاتی کشورمان، ادعایی مطرح شد که پیشتر از سوی مراجع رسمی کشورمان تکذیب شده بود. در این سکانس مامور امنیتی می‌گوید: «در انفجار بیدگنه ابتدا ما فکر می‌کردیم انفجار یک سانحه بوده، اما دو سال بعد در اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرد، مشخص شد جاسوسی که با نام رحمت والی به عنوان کارمند به این پایگاه وارد شده بود، این عملیات تروریستی را به دستور آمریکایی‌ها و موساد و همکاری گروهک مجاهدین خلق انجام داده است.» / خبرآنلاین

کوچ نیمی از کارگران افغان از ایران

افغان‌ها از سال ۱۹۷۰ با تهاجم شوروی به افغانستان شروع به مهاجرت به ایران کردند و تاکنون نیز این مهاجرت برای پیدا کردن کار و پول درآوردن ادامه داشته است تا بتوانند خانواده‌های خودشان را در افغانستان حمایت کنند. با توجه به آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در ایران نزدیک به ۲.۵ تا ۳ میلیون افغان زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا اواخر امسال به نصف برسد. با توجه به اطلاعات سازمان مهاجرت بین الملل تاکنون ۷۷۰.۰۰۰ افغان از ایران مهاجرت کردند و ۵۷۰.۰۰۰ نفر دیگر نیز در حال انجام کار‌های خود برای بازگشت به کشورشان هستند.

شکایت ترامپ از فیس‌بوک و گوگل

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، از آنچه غرض‌ورزی شبکه‌های اجتماعی نسبت به محافظه‌کاران می‌نامد انتقاد کرد و گفت که دولت ایالات متحده باید از فیسبوک و گوگل در این زمینه شکایت کند. وی روز چهارشنبه ۲۷ ژوئن در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفت که شبکه‌های اجتماعی در اختیار دموکرات‌هاست و شبکه توئیتر دسترسی کاربران به حساب او در این شبکه را دشوار کرده است. ترامپ گفت: کاری که آن‌ها در توئیتر با من کردند خیلی عجیب است. می‌دانید که من میلیون‌ها و میلیون‌ها دنبال‌کننده دارم، اما آن‌ها کاری کردند که مردم سخت بتوانند به حساب من متصل شوند و قابلیت من برای ارسال پیام را هم با سختی بسیاری مواجه کرده‌اند. ترامپ در این باره گفت: ببینید، ما باید از گوگل و فیسبوک شکایت کنیم و احتمالا هم چنین خواهیم کرد.» او از دلیل این شکایت حرفی به میان نیاورد. ترامپ در ادامه افزود: «آن‌ها مدام از دیگران شکایت می‌کنند و انجام یک معامله را بسیار سخت کرده‌اند.

کیم کارداشیان ژاپنی‌ها را عصبانی کرد

دایساکو کادوکاوا با انتشار نامه سرگشوده به کارداشیان، توضیح داد نام «کیمونو» سمبل ارزش‌های فرهنگی ژاپن است و قراردادن این نام روی لباس زیر رونمایی شده توسط وی به ارزش‌های فرهنگی ژاپن لطمه می‌زند. وی از کارداشیان خواست تا در این کار تجدیدنظر کند. اما کارداشیان در اطلاعیه‌ای که در نیویورک تایمز منتشر شد اعلام کرد به شدت به فرهنگ ژاپنی احترام می‌گذارد، اما حاضر به تغییر نام برند کیمونو نیست. این کار کیم کارداشیان باعث عصبانیت ژاپنی‌های سنت گرا شده و جر و بحث‌های مجازی و غیر مجازی داغی در این کشور به وجود آورده است. حتی کاربران علاقه مند به کیمونو هشتگ KimOhNo را نیز به وجود آورده و آن را ترند کرده‌اند.

صفایی‌فراهانی: حاضر نیستم در انتخابات ۹۸ بین بد و بدتر انتخاب کنم

محسن صفایی فراهانی، چهره سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: اگر قوه مجریه را به مفهوم قوه مجریه بررسی می‌کنید، طبق قانون اساسی بیشتر از ۲۵ درصد اختیارات ندارد و به اندازه همان هم باید توقع داشت. چرا مجلس خروجی و کارآیی ندارد؟ یکی از دلایل به شورای نگهبان و آن قیف تنگ نظارت این شورا برمی گردد. دوم، این نگرش سیاسی که در کشور حزب قوی نداشته باشیم. در ایران دو تا تار موی خانم‌ها بیرون بیاید یک عالم مسأله در کشور ایجاد می‌کنند، ولی توجه نمی‌کنند که واقعا چرا خانم ریاضیدانی که استاد ریاضی جهان می‌شود از ایران مهاجرت می‌کند؟ اگر واقعا شرایط تغییر نکند بنده خودم در انتخابات مجلس رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم. مشکل امروز کشور نه اصولگراست و نه اصلاح طلب بلکه مشکل اساسی، مدیریتی است که به صورت وحشتناکی از مسائل علمی فاصله گرفته است.

باید راهکاری یافت که نیروی انتظامی پاسخگو باشد

نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «فرماندهی نیرو‌های انتظامی و نظامی همه به عهده مقام معظم رهبری است و ایشان این مقا‌م را به وزیر کشور تفویض می‌کند. از این بابت است که وزیر کشور مسئولیت نیرو‌های انتظامی را دارد؛ اما نمی‌توان انتظار داشت که وزیر کشور در موارد اینچنینی هما‌ن طور وارد عمل شود که مثلا اگر یک تصادف قطار رخ دهد، وزیر راه وارد عمل می‌شود. به عبارتی عالی‌ترین مسئول اجرایی در این وزارتخانه با دیگر وزارتخانه‌ها تفاوت اساسی دارد و این یک پارادوکس است».

وی افزود: «بر اساس قانون اساسی مقام معظم رهبری فرمانده نیروی انتظامی را تعیین می‌کند و این فرمانده دیگر ابلاغ‌های این نیرو را انجام می‌دهد. در گذشته سپاه یک وزارتخانه و مسئولیت آن با دولت بود، مجلس نیز امکان نظارت بر آن را داشت، اما در بازنگری قانون اساسی تبدیل به یک سازمان شد که مسئولیت آن با رهبری است. وضعیت نیرو‌های انتظامی نیز همین‌طور است.» این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه «در بسیاری از کشور‌های غربی نهاد دادستانی وابسته به قوه مجریه است» گفت: «در دنیا دادستان و مدعی العموم حافظ نظم عمومی است و نظم عمومی هم زیر نظر قوه مجریه است. در امریکا و اروپا دادستان‌ها زیر نظر قوه انتخابیه و مجریه هستند. من خودم در آمریکا شاهد بودم که تبلیغات انتخاباتی می‌شد برای انتخاب دادستان، اما در ایران این طور نیست و ما می‌گوییم که پیشگیری از وقوع جرم به عهده قوه قضاییه است.»

احمدی افزود: «به اضافه اینکه در ساختار قانونی ما نیروی انتظامی را نهاد مستقل در نظر می‌گیریم، به قانون اساسی نمی‌توان ایراد گرفت و طبق قانون اساسی، رهبری مسئولیت این نهاد را به وزیر کشور تفویض می‌کند. مسأله، اما وقتی ایجاد می‌شود که مثل همین موضوع برخورد ناجا از وزیر کشور پاسخ می‌خواهیم و او در عمل نمی‌تواند کاری انجام دهد. مگر وزیر کشور امکان برکناری آن نیرو‌ها را دارد؟ می‌تواند دستور بازداشت بدهد یا ...؟» وی ادامه داد: مسئولیت تأمین امنیت مرز‌ها به عهده ارتش و سپاه است که با این بخش کاری ندارم، اما مسئولیت تأمین امنیت داخل مرز‌ها به عهده نیروی انتظامی است و باید راهکاری پیدا کرد که این نیرو مسئول و پاسخگو داشته باشد.

کنایه منتجب‌نیا به حجاریان

منتجب نیا با انتقاد از اصلاح طلبانی چون حجاریان که به مشارکت مشروط در انتخابات مجلس معتقدند، تاکید دارد: اصلاح طلبان باید به هر قیمتی در انتخابات باشند. رسول منتجب نیا، چهره شاخص اصلاح طلب و قائم مقام پیشین حزب اعتماد ملی از برخی شرط گذاری‌ها و طرح ایده تحریم انتخابات از سوی برخی چهره‌های اصلاح طلب انتقاد می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: من بجد با این نظر مخالفم، چون برای احقاق حق معنا ندارد. مانند این است که فردی می‌خواهد برود و حقش را از جایی بگیرد و بگوید من به شرطی حقم را می‌گیرم که شما چنین بکنید؛ مسلم است که طرف مقابل می‌گوید بسیار خوب ما حق شما را هم برمی‌داریم و خودمان استفاده می‌کنیم.

محسن هاشمی به زندان اوین رفت

رئیس شورای شهر تهران برای دیدار برادرش مهدی هاشمی در زندان اوین صحن شورای شهر را ترک کرد. محسن هاشمی در حاشیه برگزاری صد و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز ادامه بررسی گزارش تفرقغ بودجه را در شورا داشتیم و کلیات این گزارش بررسی شد و ۴۳ بند پیشنهادی آمده است که برای شهرداری تهران وظایفی را مشخص کرده است. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ترک جلسه گفت: با توجه به اینکه روز گذشته تعطیل بود و نتوانستم به ملاقات برادرم مهدی بروم، امروز به اوین برای ملاقات وی خواهم رفت.

واکنش معاون روحانی به تحریم ظریف

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ادعای خود صادق نیستند، گفت: مسئول پیگیری تعاملات دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور وزیر امور خارجه است و با تحریم وی، این راه بسته می‌شود. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گویی با یادآوری تحریم‌های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نوع اقدامات آمریکایی‌ها نشان از سردرگمی، عجز و ناتوانی و عدم شناخت از جامعه ایرانی و امت اسلامی است، از سوی دیگر، بر ما ادعای دروغین آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران با این رفتار‌ها ثابت شد.

وی با اشاره به تحریم محمدجواد ظریف، تصریح کرد: تحریم نفر اول دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دروغ بودن ادعای آمریکایی‌ها را بیش از پیش تأیید کرد، زیرا مسئول پیگیری تعاملات دیپلماتیک و سیاست خارجی کشور وزیر امور خارجه است و با تحریم وی، این راه بسته می‌شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، افزود: آمریکایی‌ها در ادعای خود صادق نیستند، از سوی دیگر تحریم نهاد رهبری قابل تأمل است، زیرا رهبری در کشور ما تنها یک مسئول سیاسی و حکومتی نیست، بلکه یک نهاد دینی و معنوی هم هست، علاقه‌مندان به مقام معظم رهبری هم محدود به مرز‌های جغرافیایی و سیاسی ایران نمی‌شوند؛ بنابراین آمریکایی‌ها به نوعی خود را در مقابل افکار عمومی امت اسلامی قرار دادند.

حکم فیض الله عرب سرخی اجرا نشد

اجرای حکم یک سال زندان فیض‌الله عرب‌سرخی به تأخیر افتاد. ساجده عرب سرخی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اجرایی شدن حکم پدرش مبنی بر یک سال زندان گفت: برای اجرای حکم به زندان اوین رفتیم که پس از گفت‌وگوی مأمور اجرای احکام با دادستانی ایشان گفتند که فعلا نیازی به اجرای حکم نیست. پیش از این، فیض الله عرب سرخی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: دوستان عزیز و گرامی اینک که با احضار شعبه یکم اجرای احکام اوین عازم زندان هستم و برای یک سال از ارتباط با شما محرومم، بدین وسیله از شما بزرگواران حلالیت طلبیده و التماس دعا دارم. بر اساس این گزارش، محکومیت یک ساله عرب سرخی در ارتباط با جلساتی است که اخیرا در منزل وی برگزار می‌شد.

توکلی: اینستکس ما را از حقوقمان محروم خواهد کرد

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اینستکس از نفت در برابر غذا و داروی صدام هم بدتر است. چطور به خودشان اجازه می‌دهند از ما بخواهند پول صادرات خود را به حساب شرکت وابسته به اینستکس بریزیم؟

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار