مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: سال آبی خوبی داشتیم ولی شرایط سال های اینده مشخص نیست و باتوجه به اقلیم خشک کشور مصرف صحیح منابع آبی حیاتیست.
کد خبر: ۷۵۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ 26 June 2019

سال آبی خوب ولی نیازمند مدیریت مصرف/هدررفت اب در بخش روستایی قزوین 36 درصد است

به گزارش تابناک قزوین، نشست خبری بیرانوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با حضور معاونین وی، ساعتی قبل در شرکت آب و فاضلاب شهری استان برگزار شد.

داراب بیرانوندی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین ذر این نشست عنوان کرد: 1 تا 7 تیرماه، هفته صرفه جویی آب است و  فرصت مناسبی است که عملکرد یک ساله شرکت آب و فاضلاب را ارائه دهیم.

بیرانوندی اظهار داشت: موضوع یکپارچه سازی آب شهری و روستایی با هدف پاسخگو بودن بهتر شرکت‌ها و تجمیع خدمات در حال انجام در وزارت نیرو است که تاکنون در ۵ استان که استان قزوین یکی از این استان‌هاست یکپارچه سازی در حال انجام است و بقیه استانها در سیر مراحل یکپارچه سازی هستند.

وی افزود: شرکت اب و فاضلاب شهری و شرکت اب و فاضلاب روستایی قزوین با یکپارچه سازی شرکت اب و فاضلاب استان قزوین خوانده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: در بخش آب و فاضلاب شهری، شهری حدود ۳۰۴ هزار از ۲۶ شهر استان تحت پوشش مشترکین آب هستند و سالانه ۸۱ میلیون متر مکعب از 162 حلقه چاه آب از طریق 2200 کیلومتر شبکه‌ی آبی که در شهرهای استان وجود دارد، انتقال و توزیع می‌شود.

این مسئول بان کرد: در بخش روستایی حدود ۸۰۴ روستا داریم که 6۹۹ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند. ۲۸۵ هزار نفر از روستاییان معادل 89 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه روستایی قرار دارند و شاخص بهره مندی از آب شرب در روستاهای قزوین 85 درصد است که 10درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با ابراز برخورداری استان در زمینه بخش فاضلاب تصریح کرد: ۶۴ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند و برای اولین بار 3 روستا شامل روستاهای روستای قشلاق، نیکویه و و کندی، از تصفیه خانه بهره‌مند می‌شوند که امید است این تصفیه خانه ها تا هفته دولت مورد بهره مندی برداری قرار بگیرند.

بیرانوندی اظهار داشت: اعتبار تخصیص یافته به شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان 830 میلیارد ریال بوده است که با وجود افزایش بهای لوله و اتصالات و تجهیزات، مشکلات مالی دولت و تحریم، در سال گذشته عملکرد شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی قزوین، بسیار مثبت بوده است.

وی افزود: در سال گذشته ۴۲ کیلومتر اصلاح و بازسازی خطوط شهری و 118 کیلومتر در بخش روستایی، با هدف کاهش هدررفت آب، حفر 61 حلقه چاه جدید، 21 هزار متر مکعب مخزن زمینی و هوایی و 2/2 مگاوات دستگاه ژنراتور با هدف تاب آوری ایستگاه پمپاژ در مواجهه با قطعی برق، که با وجود مشکلات متعدد این یک رکورد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطر نشان کرد: در سال 97، 4 سامانه کنترل از راه دور به شبکه اضافه کردیم که در مجموع تاکنون 25 شهر استان، تحت پوشش سامانه از راه دور قرار گرفتند در واقع  ۹۷ درصد شهرهای استان قزوین تحت پوشش این سامانه اند و استان در این زمینه جزو 3 استان برتر کشور قرار دارد.

وی با تشریح برنامه‌های پیش رو بیان کرد: حل مشکلات به خصوص اصلاح و بازسازی آبرسانی به روستاها و افزایش مناطق تحت پوشش شبکه،تلاش جهت به سرانجام رساندن بیش از ۲۲۰ پروژه فعال در شهر و روستای استان با توجه به بودجه‌ی تخصیص یافته، برخورد قاطع با انشعابات غیر مجاز با همکاری قوه قضاییه از برنامه های سال 98 اب و فاضلاب استان است.

بیرنوندی یاداور شد: معضلات اصلی ما در شهر و به خصوص روستا هدر رفت آب است. برخورد و انشعابات غیرمجاز در تابستان داشتیم که اکیپی در قالب ناجیان آب، بیش از هزار و ۱۰۰ مورد غیرمجاز شناسایی و جریمه کردند و ما به طور جدی با موارد غیر مجاز برخورد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در ادامه تصریح کرد: هدر رفت اب در بخش شهری 18 درصد و در روستایی 36 درصد است که واقعا تاسف بار است. بیشترین هدر رفت اب در بوئین زهرا بوده که همزمان بیشترین افت سطح اب را هم داشته است. در آوج نیز با وجود سرد بودن منطقه، مصارف آب به شدت بالاست که همه‌ی اینها نیازمند نگاه ویژه و فرهنگ سازی در حهت استفاده بهینه از آب است.

وی در خصوص افزایش منابع آبی در سیل و بارندگی اخیر تصریح کرد: سال97، سال آبی خوبی بود ولی این شرایط قطعی نیست و شرایط سالهای اینده مشخص نیست ولی باتوجه به اقلیم خشک کشور مصرف صحیح منابع آبی حیاتیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار