رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان :
به گزارش تابناک سمنان ، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: زنان و دختران دامغانی همزمان با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان آیین سنتی کیسه دوزان را در مسجد تاریخانه دامغان برگزار کردند.
کد خبر: ۷۵۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ 12 June 2019
به گزارش تابناک سمنان : در این مراسم بانوان دامغانی بر اساس رسمی 500 ساله، برای برآورده شدن حاجات کیسه ای دوختند که  این کیسه به "لعن ابن ملجم" یا کیسه "مراد" معروف است. 
وی گفت: در مراسم کیسه دوزان دامغان، بانوان کیسه­ های کوچک رنگی می دوزند و درون آن تعدادی سکه یا برنج قرار می­دهند و این کیسه را تا ۲۷ ماه مبارک رمضان سال آینده نزد خود نگه میدارند و تا سال بعد پول را خرج نمی کنند و پس از برگزاری مراسم جدید، از پول داخل کیسه استفاده می­کنند.
وی افزود: برخی زنان مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین(ع) هزینه می­کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: بانوانی که حاجت سال پیش آن ها برآورده شده سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می­کنند تا هنگام افطار استفاده کنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می کنند .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار