رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا رهبری تلاش‌های اخیر برای کودتا کشورش را برعهده داشتند.
کد خبر: ۷۴۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ 02 May 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، بعد از سخنان تهدیدآمیز «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید علیه دولت منتخب ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته (چهارشنبه) تأکید کرد که دولت آمریکا مسئول رهبری اقدام ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت ماه) برای کودتا در این کشور آمریکای لاتین است.

پایگاه اینترنتی «تله‌سور» گزارش کرد، مادورو ضمن محکوم کردن دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی ونزوئلا، خواستار تحقیق درباره پشت پرده تحریک کودتا در این کشور شد.

وی با اشاره به سخنان اخیر بولتون گفت: «جان بولتون کودتای روز گذشته (سه‌شنبه) را رهبری کرد. من از این امر اطمینان دارم».

به گفته رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا، «توطئه کودتا به واسطه آن شکست خورد که وجدان مردم ونزوئلا مقابل این کودتای جنایتکارانه ایستاد». وی توضیح داد: «ما از نقطه درستی، یک توطئه دیگر را شکست دادیم».

مقامات آمریکایی با دخالت در امور داخلی ونزوئلا، از ماه ژانویه (دی ۱۳۹۷) که رسماً «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناختند، اعمال فشار به مادورو برای کناره‌گیری از قدرت را افزایش داده‌اند.

گوایدو روز سه شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد و پس از آن «جان بولتون» از ارتش ونزوئلا خواست تا از کودتای مخالفان علیه دولت مادورو حمایت کند (جزئیات بیشتر).

از طرف دیگر، پامپئو نیز در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، ضمن تهدید دولت قانونی ونزوئلا گفت: در صورت لزوم واشنگتن آماده ورود به جنگ با این کشور است.
 
مادورو در سخنرانی خود به حمایت واشنگتن از مخالفان ونزوئلا اشاره کرد و گفت که مخالفان تحت حمایت آمریکا در ونزوئلا هرگز این مسئله را درک نکرده‌اند که اکثریت مردم و اتحاد غیرقابل انکار مدنی-نظامی خواستار دفاع از کشور هستند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین به تلاش‌های ناکام سال ۲۰۰۲ برای کودتا علیه دولت «هوگو چاوز» اشاره کرد و گفت: «آن‌ها تحت هیچ شرایطی نتوانسته‌اند بر ما پیروز شوند و پیروز نمی‌شوند. آن‌ها قادر به درک اراده قطعی دفاع از این انقلاب و قانون اساسی بولیواری و استقلال ملی ما و حق مردم برای ساخت آینده خود نیستند».

پیش از مادورو نیز، «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز سه‌شنبه درباره تلاش برای کودتا در ونزوئلا گفت: «این تلاش کودتا، از جانب ارتش نبود؛ بلکه مستقیما در واشنگتن و در پنتاگون و وزارت خارجه و توسط «جان بولتون» (مشاور امنیت ملی آمریکا) طراحی شده است» .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار