رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان گفت: 50 درصد گرانی بازار مسکن به دلیل تعیین نرخ خودسرانه در فضای مجازی است.
کد خبر: ۷۴۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 01 May 2019

حسین ابراهیمی رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال 98، گفت: از ابتدای سال 96 شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم که عوامل متعددی این گرانی را رقم زده است.

وی گرانی مصالح، نقدینگی و فضای مجازی را از جمله عوامل افزایش قیمت مسکن برشمرد و تصریح کرد: در چند سال اخیر مصالح حدود 50 الی 100 درصد افزایش قیمت داشته و همین امر نیز گرانی بازار مسکن را رقم زده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با بیان اینکه از وقتی سود بانکی کم شد مردم پول های خود را از بانک خارج کردند و نقدینگی خود را وارد  بازار املاک و مسکن و سکه و دلار نمودند، افزود: وقتی مردم به سمت خرید مسکن هجوم بردند مسکن نیز گران شد.

ابراهیمی 50 درصد گرانی بازار مسکن را به دلیل نیازمندی ها و تبلیغات در فضای مجازی و سایت های تبلیغاتی دانست و اضافه کرد: کاربران برای فروش مسکن، بدون هیچ کنترل و نظارتی هر قیمت دل بخواه و گرانی را در فضای مجازی ارائه می کنند و همین امر باعث شایعه سازی افزایش قیمت شد و بر موج گرانی بیشتر دامن زد.

وی با بیان اینکه اگر مسئله قیمت مسکن در فضای مجازی حل شود کاهش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود، افزود: در این خصوص باید دستگاه های مربوطه وارد شوند و با همکاری اتحادیه مشاوران املاک نرخ ثابتی برای املاک تعیین شود تا هر فروشنده و خریداری در فضای مجازی از خودش نرخ تعیین نکند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان تاکید کرد:نرخی که فروشنده می خواهد برای ملک خود ارائه دهد باید با نظر کارشناسی و کسب مجوز باشد و سپس آن نرخ را برای ملک خود در تبلیغات و نیازمندی های فضای مجازی ارائه کند.   

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 96 تا پایان سال 97 شاید تا 150 درصد افزایش قیمت مسکن در سمنان داشتیم، گفت: ما به هر طریقی که خواستیم جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیریم، نشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با اشاره به اینکه از ابتدای سال 98 افزایش قیمت زیاد در بازار مسکن نداشتیم، تصریح کرد: از تاریخ 20 فروردین امسال قیمت مسکن 10 الی 15 درصد در حال افزایش است.

ابراهیمی، افزایش قیمت مسکن را باعث رکود در خرید و فروش مسکن دانست و اضافه کرد: حذف معاملات در بازار مسکن نسبت به سال 96 و 97 به دلیل افزایش قیمت مسکن بود چرا که مردم قدرت خرید نداشتند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ها بیشتر در خرید و فروش مسکن مطرح است نه در اجاره بهای مسکن، ابراز کرد: هر ساله طبق تورم، اجاره بها 10 الی 20 درصد افزایش داشته است و امسال نیز بیش از 25 درصد افزایش ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با درخواست از دولتمردان مبنی بر اینکه جلوی افزایش قیمت مسکن و مایحتاج زندگی مردم را بگیرند، گفت: در سمنان کمبود مسکن و کمبود زمین برای ساخت و ساز داریم و این ها نیز باعث گرانی مسکن شده که دولت باید چاره اندیشی کند.

ابراهیمی با بیان اینکه در بافت فرسوده زمین های زیادی بلاتکلیف افتاده است، افزود: دولت باید در این زمینه ورود پیدا کند و خانه های کلنگی و زمین های بلااستفاده در مناطق بافت فرسوده را از مردم خریداری کند و در قالب طرح مسکن امید یا مسکن اجتماعی که از آن صحبت کرده بود، مسکن بسازد و به مردم ارائه دهد.

وی تصریح کرد: دولت می تواند مالکان این زمین ها را هم با ارائه تسهیلات به ساخت و ساز تشویق کند تا ساخت مسکن رونق بگیرد که اگر چنین شود قیمت ها شکسته می شود و مردم هم خانه دار می شوند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با اشاره به اینکه در مسکن مهر نیز می توان زمین به مردم داد و ساخت و ساز کرد، گفت: از 10 سال پیش تاکنون ساخت و سازی در مسکن مهر نشده و قیمت  مسکن آنجا نیز نامتعارف و گران شده است.

ابراهیمی با تاکید بر افزایش قیمت مسکن در مسکن مهر، بیان کرد: یک آپارتمانی که در سال 95 به قیمت 45 الی 50 میلیون تومان بوده الآن 150 الی 200 میلیون تومان شده است.

وی با بیان اینکه قشر کم درآمد که مجبور هستند در مناطق ارزان تر مثل مسکن مهر خانه بخرند هم به دلیل گرانی مسکن نمی توانند به خرید اقدام کنند، ادامه داد: متقاضی برای مسکن هست ولی به دلیل گرانی قدرت خرید وجود ندارد.

 

مرآت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار