مرور روزنامه‌های چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه
بنزین در آستانه نهایی سازی سهمیه بندی، دستور روحانی به چهار وزیر برای مقابله با گرانفروشان، کودتا در روز روشن ونزوئلا، انفجار تونل آزاد راه شمال با ۳ کشته و ۸ مجروح، دغدغه‌های کارگران از معیشت تا سندیکا، بازگشت خلیفه وحشت، علل شکاف بین دولت و ملت، دلالی عامل گرانی، فرار مالیاتی ثمره اقتصاد غیر‌شفاف، اتاق شیشه‌ای اموال مسئولان و واکنش‌ها به توییت مهناز افشار از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۴۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ 01 May 2019

بنزین در آستانه نهایی سازی سهمیه بندی، دستور روحانی به چهار وزیر برای مقابله با گرانفروشان، کودتا در روز روشن ونزوئلا، انفجار تونل آزاد راه شمال با ۳ کشته و ۸ مجروح، دغدغه‌های کارگران از معیشت تا سندیکا، بازگشت خلیفه وحشت، علل شکاف بین دولت و ملت، دلالی عامل گرانی، فرار مالیاتی ثمره اقتصاد غیر‌شفاف، اتاق شیشه‌ای اموال مسئولان و واکنش‌ها به توییت مهناز افشار از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز چهارشنبه یازدهم اردبیهشت در حالی چاپ و منتشر شدند که تعدادی از آن‌ها با انتخاب تیتر‌ها و تصاویری در ارتباط با کارگران، روز جهانی کارگر را در صفحات نخست خود برجسته کردند. سخنان رئیس جمهور در مراسم تقدیر از کارگران نمونه در مورد سهیم شدن کارگران در سود تولید در کنار نقد‌ها و تحلیل‌هایی درباره وضعیت معیشت و مطالبات کارگران در بیشتر روزنامه‌های امروز موضوع قرار گرفته است.
انتشار ویدیویی منتسب به ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش، شکست کودتای رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا علیه مادورو و موضوع ابلاغ شفافیت دارایی مسئولین از دیگر محور‌های خبری مهم امروز در روزنامه‌ها محسوب می‌شود.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها وسرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:
معاش و معاد مردم، دستخوش دست‌درازی است
محمد ایمانی در یادداشت روز امروز کیهان با عنوان حواس‌تان به خانواده هست؟ نوشت: ۱-مردم، عائله مدیران کشور هستند. معیشت و جان و مال و ناموس و ایمان و اعتقادات مردم باید غیرتمندانه صیانت شود. رهبر انقلاب دقیقا سه سال قبل (۱۱ اردیبهشت ۹۵) در جلسه آسیب‌های اجتماعی، خطاب به مسئولان فرمودند: «اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌فهمد که چه قدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت. چگونه یک مسئول یا یک عنصر مؤمن و انقلابی می‌تواند این کار بلندمدت را شبانه‌روزی و با تمام وجود پی بگیرد و خسته نشود؟ وقتی که حس کند خود او، جزئی از آن خانواده است و مشکل مردم، مشکل اوست. ما مردم را باید عائله خودمان بدانیم. ما مسئولین کشوریم دیگر... این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله ما است... ما در واقع باید اهتمام‌مان به وضعیت مردم، مثل اهتمام‌مان به داخل خانواده خودمان باشد.».
۴ شگرد نرخ سازی مجازی خودرو/ضعف خودمان را به فضای مجازی ربط ندهیم/معاش و معاد مردم، دستخوش دست‌درازی است
۲- آیت‌الله جوادی آملی در دیدار آقای محمدرضا عارف به صراحت و به درستی در تبیین دوگانه «غیرت- دیاثت» فرمودند: «در فرهنگ قرآنی، غیرت را سه عنصر معرفت، هویت و غیرزدایی تشکیل می‌دهند؛ غیرزدایی به این معنا است که اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیرشدن با غیرت سازگار نیست... کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می‌گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نیستند».
۳- وقتی مردم عائله مسئولان باشند، باید نسبت به معاش و معاد و امنیت اقتصادی و اخلاقی و اجتماعی آن‌ها غیرت ورزید و حریم‌شان را از دست‌درازی غیر مصون داشت. کم نیستند مسئولانی که غیرتمندانه مدیریت می‌کنند و نسبت به تعدی کنندگان حریم حقوق عمومی و خصوصی حساسند. اما برای شکستن یک سد، لازم نیست همه آن را یکجا منهدم کنند، اگر رخنه‌ای در گوشه‌ای پدید آید و به‌موقع مسدود نگردد، می‌تواند به شکاف و فروریزی سد منتهی شود. از دشمن مستکبر، توقعی جز دشمنی در قالب تحریم اقتصادی و ترویج هنجارشکنی و قانون‌شکنی و ارتکاب جرائم نیست. اما از کسانی که به‌عنوان مدیر، لباس امانتداری مردم را می‌پوشند، حتما توقع هست در مقابل اخلالگران بازار، رانت‌خواران و محتکران، و متعرضان به امنیت و اخلاقی عمومی حساس باشند.
۴- بعضا دیده می‌شود معاش و معاد مردم، دستخوش دست‌درازی است، اما برخی مدیران و تریبون‌داران و اصحاب سیاست و رسانه، اعتراض نمی‌کنند؛ اگر نگوییم که بعضا حامی مجرمان و متعدیان هستند و زمینه و امکانات ارتکاب جرم و خیانت را فراهم می‌کنند. آنچه در چند سال اخیر، در به‌هم ریختن بازار ارز و خودرو و سکه و طلا و مایحتاج مردم از یکسو، و ترویج بی‌بندوباری و حرمت شکنی نسبت به احکام دین یا متدینین شاهد بوده‌ایم، از همین قصور و تقصیر حکایت می‌کند. دولتمردان اولا، نمایندگان مجلس ثانیا، قوه قضائیه ثالثا و خود مردم و نخبگان و رسانه‌ها رابعا، در این باره مسئولیت دارند. می‌توان طبق مسئولیت عمل کرد، یا در برابر روند‌های غلط و خسارت‌آمیز، رضایت داد و ساکت نشست، و یا بدتر از همه، مقصران و متخلفان را کمک کرد و برای آن‌ها مجال و بسط ید فراهم نمود. در اینجا باید غیر از مجرم، با شریکان و معاونان و مسببان جرم نیز برخورد سخت کرد، به ویژه اگر مسئول باشد.

۴ شگرد نرخ سازی مجازی خودرو
روزنامه خراسان در گرازشی با عنوان ۴ شگرد نرخ سازی مجازی خودرو درباره ترفند‌های بالا بردن مجازی قیمت خودرو در بازار نوشت: گزارش‌های جدید از نقش مخرب فعالیت‌های دلالی در بازار سوداگرانه خودرو در سایت‌های آگهی رایگان حکایت دارد. قیمت خودرو چند روزی است که دستخوش سونامی شده و قیمت‌های عجیب و غریب در منابع مختلف از بازار این محصول گزارش می‌شود. در ساعات گذشته، برخی گزارش ها، از تلاش گروهی دلالان در برخی از شبکه‌های مجازی در روز‌های اخیر برای نرخ سازی غیر واقعی در بازار خبر داده اند. به عنوان مثال خبرنگار «دیجیاتو» تجربه عینی خود را از همراهی ۲۰ روزه با یکی از گروه‌های قیمت ساز در تلگرام منتشر کرده است. وی به چهار ترفند در این زمینه اشاره کرده است:
نرمال سازی قیمت: اعضای این گروه‌ها سعی می‌کنند در نقش خریدار و فروشنده اقدام به درج آگهی در سایت‌های آگهی رایگان کنند.
۴ شگرد نرخ سازی مجازی خودرو/ضعف خودمان را به فضای مجازی ربط ندهیم/معاش و معاد مردم، دستخوش دست‌درازی است
حذف آگهی‌های واقعی (ارزان)‌تر به دو طریق: نخست، مراجعه به سرعت و به شکل گروهی به سراغ شخص آگهی‌دهنده تا متقاعد شود که خودروی خود را به اصطلاح «مفت» می‌فروشد. در حالت دوم و در صورتی که فرد صاحب آگهی ارزان تر، آگهی خود را تغییر ندهد، اعضای گروه آن را در سایت مرجع (از قبیل: دیوار، با ما و شیپور) ریپورت (گزارش) می‌کنند.
تغییر قیمت سایت‌های مرجع: پس از انجام اقدامات ایذایی در سایت‌های رایگان آگهی، یکی از اقدامات مکمل این گروه، تماس‌های مکرر با سایت‌های مرجع قیمت خودرو از جمله «ایران‌جیب» است تا در بخش
«تماس با ما»‌ی این سایت اعلام کنند که این محصول را همین امروز با قیمت خاصی خریده یا فروخته‌اند.
تحت تاثیر قراردادن نمایندگی‌های خودرو: با توجه به این که نمایندگی‌ها، کار واسطه گری خودرو را نیز انجام می‌دهند، اعضای گروه، از نمایندگی‌ها قیمت روز خودرو را می‌پرسند تا ببینند آیا اقدامات آن‌ها در بازار تاثیر گذار بوده است یا خیر؟ اما از سوی دیگر، به تعداد زیاد با یک نمایندگی بزرگ تماس می‌گیرند و می‌گویند که خودروی خاص را با قیمت (قیمت بالایی که در گروه تلگرامی توافق شده است) برای فروش دادند.
به دنبال افزایش فاصله قیمت بازار و نمایندگی خودرو، کمیته خودروی وزارت صنعت مصوب کرد “سهم فروش فوری خودروساز‌ها ۱۰ درصد افزایش یابد”. این افزایش فروش که خود نوعی سوداگری و سودجویی از وضعیت بازار است، در حالی است که، هنوز خبری از تحویل به‌موقع خودرو‌های خریداری‌شده به مشتریان در سال ۹۷ نشده است

ضعف خودمان را به فضای مجازی ربط ندهیم
روزنامه ایران در سرمقاله امروز خود با عنوان فضای مجازی؛ بک فرصت مهم نوشت: مجرمین یا کسانی که درصدد ارتکاب جرم هستند را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد. گروه اول مجرمین ساده‌لوح و عادی هستند. مجرمینی که درک روشنی از فضای مجازی و پیچیدگی‌های آن ندارند و در این فضا به نحوی رفتار می‌کنند که به سرعت و به سادگی شناخته می‌شوند. مثل همین جنایتکار که پیشتر فیلم و تصاویر نمایشی خود را با اسلحه در اینستاگرام پخش کرده و حتی بعد از ترور نیز انجام این جنایت را اعلام کرده است. مثل برخی افرادی که سرقت می‌کنند و به سرعت اموال مزبور را از طریق سایت‌های اینترنتی به فروش می‌گذارند! مثل کسانی که تصاویر خود را از حضور در محل جرم منتشر می‌کنند. مثل کسانی که تهدیدات خود را از طریق فضای مجازی عملی می‌کنند و... تمام این رفتار‌ها می‌تواند سرنخ‌های مناسبی برای پیشگیری از وقوع جرم یا کشف آن باشد. در واقع اگر بگوییم ضرب‌المثل، کور از خدا چی می‌خواد؟ دو چشم بینا. دراینجا کاربرد دارد.
۴ شگرد نرخ سازی مجازی خودرو/ضعف خودمان را به فضای مجازی ربط ندهیم/معاش و معاد مردم، دستخوش دست‌درازی است
اگر ما و پلیس ودستگاه‌های امنیتی دنبال شفافیت و کسب اطلاعات از مجرم باشیم، چه چیزی بهتراز فضای مجازی؟ بویژه برای بخش بزرگی از مجرمین که به نسبت ساده‌لوح هستند. درتلفن‌های هوشمندشان انواع و اقسام تصاویر و گفتگو‌ها و ارتباطات که نشانه تأیید جرم آنان باشد وجود دارد. اتفاقاً پلیس و دستگاه امنیتی از این امکان بهر‌مند شده‌اند، ولی باید بیشتر و قوی‌تر وارد میدان شوند.
گروه دوم مجرمین پیچیده و به لحاظ تعداد اندکی هستند که از فضای مجازی به نحو مؤثر و کارآمدی برای ارتکاب جرم استفاده می‌کنند. مقابله با این گروه نیز مستلزم آن است که دستگاه‌های پلیسی توانایی فنی بالاتری را نسبت به هر مجرم احتمالی پیدا کنند و اتفاقاً و به‌دلیل آن‌که فضای مجازی در کنترل و در دسترس است با اقدامات فنی‌تر می‌توان این مجرمین را نیز شناسایی کرد. در همین مورد اتفاق اخیر، می‌توان گفت که شرور مزبور از زمره مجرمین ساده‌لوح است که حتی تصاویر خود با اسلحه را در اینستاگرام گذاشته و نزدیک به ۵۰ هزار نفر فالوئر داشته است! خب چه امکانی بهتر از اینکه با کمترین هزینه وی را دستگیر می‌کردند؟ اگر این کار انجام نشده است، ضعف فضای مجازی نیست، بلکه نقطه قوت آن است.
جالب‌تر اینکه پس از جنایت نیز در فضای مجازی خودش اعلام خبر کرده و پلیس نیز از همین طریق او را شناسایی کرده و در نهایت به سراغ او رفته است. با توجه به‌ویژگی‌های مجرمین؛ قاطعانه می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد آنان سادگی‌های خود را دارند و به‌طور قطع اگر از فضای مجازی استفاده کنند، رد پایی را در آنجا خواهند داشت و این بهترین فرصت برای کنترل، پیشگیری و کشف جرم است. ضعف خودمان را به فضای مجازی ربط ندهیم. فضای مجازی فرصت و امکانی مناسب است که از آن باید استفاده کرد. اینکه مجرمین یا پلیس بر آن غلبه پیدا کند، به توانایی‌های آنان بستگی دارد و باید پلیس در این فضا دست بالا را داشته باشد./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار