پیشنهاد مطهری: اجرای حکم شلاق در استادیوم‌ها!

علی مطهری که هر از گاهی اظهارنظری عجیب می‌کند امروز یادداشتی درباره وقایع بازی پرسپولیس و سپاهان و قتل طلبه همدانی منتشر کرد. چند قسمت از این یادداشت بسیار بسیار عجیب است. مطهری در بخشی از این یادداشت نوشته است: «همانطور که سال گذشته در اثر تهدید فوتبالی آسیا قبل از بازی دو تیم باشگاهی ایرانی و ژاپنی ورزشگاه آزادی در فاصله کوتاهی صندلی‌دار و سرویس‌های مختلف آن آماده و خلاصه مانند یک ورزشگاه اروپایی شد و تماشاگران نیز از ترس جریمه منظم شدند. معلوم می‌شود می‌توانیم از این توحش بیرون بیاییم ولی نمی‌خواهیم.»

حقیقتا از یک سیاستمدار بعید است صفت توحش را به خود و مردم خود نسبت دهد. این گفته مطهری بدین معناست که او و ملت ایران، وحشی هستند. بعید است مردم تهران که ایشان نمایندگیشان را برعهده دارد چنین توهینی به خود را بپذیرند.

پیشنهاد مطهری برای این مسئله جالب‌تر است: «اکنون لازم است پلیس و مسئولان امنیتی به کمک دوربین‌ها تمام خاطیان را بازداشت کنند و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز بدون مجامله و چشم پوشی احکام عادلانه صادر کند و البته بعد از مدتی نیز در اثر فشارها عقب نشینی نکند. مثلاً عده‌ای را تا مدتی از ورود به ورزشگاه‌ها محروم کند و افرادی که دشنام ناموسی داده‌اند در همان وسط استادیوم آزادی حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق درباره‌ آنها اجرا شود و البته خسارات مالی نیز باید از آنها ستانده شود.»

این پیشنهاد بسیار بسیار جالب است. مطهری پیشنهاد داده بدون برگزاری دادگاه و در پایان بازی به تماشاگرانی که دشنام ناموسی داده‌اند ۸۰ ضربه شلاق زده شود!

به نظر می‌رسد توضیح دیگری لازم نیست و همین صحبت‌ها سطح فکر و تحلیل علی مطهری را مشخص می‌کند؛ کسی که به موکلان خود می‌گوید وحشی و پیشنهاد می‌دهد در ورزشگاه‌ها بدون دادگاه، حکم شلاق اجرایی شود. در این میان سکوت اصلاح‌طلبانی که حامی مطهری هستند جالب توجه است.

***

مخالفت لاریجانی و سردار سلیمانی با مذاکره با آمریکا

امروز دو تن از مسئولا عالی کشور با مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی مخالفت کردند. سردار سلیمانی در دومین روز بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا گفت: «دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق «تسلیم است»، اما مردم ما هوشیار و هوشمندند و معتقدند که مذاکره در شرایط کنونی با دشمن، «تسلیم شدن» محض است و قطعا تن به این ذلت نمی‌دهیم.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید با تاکید بر اینکه سهل اندیشی است که برخی می‌گویند، اکنون می‌توان با آمریکا مذاکره کرد، بیان کرد: ترامپ ۱۲ شرط را برای مذاکره با ایران قرار داد و بنده معتقدم گفتگو با این شخص یک اشتباه راهبردی است و مشکلات را حل نمی‌کند، زیرا ترامپ باید بفهمد که با شخص قوی روبه‌رو است تا سرش به سنگ بخورد.

لاریجانی ادامه داد: بنده درباره مسائل امنیتی بی‌تجربه نیستم و معتقدم گفتمان ترامپ، تسلیم و تحقیر است، همانطور که عربستان سعودی پول داده و تسلیم هم شده است، اما باز ببینید چگونه این شخص آن‌ها را تحقیر می‌کند.

با سفر محمدجواد ظریف به آمریکا و پیشنها تبادل زندانیان، برخی از فعالان سیاسی که همیشه طرفدار مذاکره با آمریکا هستند بیش از گذشته بر طبل مذاکره کوبیدند. اما موضع دو تن از مسئولین عالی کشور نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران مذاکره با ترامپ را در شرایط کنونی نمی‌پذیرد.

***

تغییر برخی مسئولان عالی قوه قضائیه و لزوم تحول در رویکردها

با تغییر رئیس قوه قضائیه و صدارت حجت‌الاسلام رئیسی بر آن قوه، تغییر مسئولان عالی قضایی آغاز شده است. چندی پیش حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم به جای حجت‌الاسلام کریمی رئیس دیوان عالی کشور شده بود. امروز اعلام شد علی القاصی مهر به‌جای عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران می‌شود.

دادستان تهران و دادستان کل کشور دو تن از مسئولان عالی قضایی هستند که تصمیماتشان تاثیر زیادی بر روند کلی آن دستگاه قضایی می‌گذارد. به نظر می‌رسد تغییرات در این دو پست حساس می‌تواند پیام‌آور تحول در رویکردهای قوه قضائیه باشد که شکر خدا یکی از آن‌ها انجام شد.

***

ريشه‌یابی عجیب عباس عبدی درباره قتل طلبه همدانی!

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی عجیب در روزنامه اعتماد، اصولگرایان را مقصر اصلی قتل طلبه همدانی دانست. استدلال او برای این موضوع حمایت تتلو از رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری و جایزه دادن به تتلو توسط خبرگزاری فارس است.

حقیقتا انتشار چنین تحلیلی از عباس عبدی بعید بود. عباس عبدی مطالعات خوبی در علوم اجتماعی داشته است. کسی که کوچکترین اطلاعی از علم جامعه‌شناسی داشته باشد می‌داند مسائل اجتماعی صرفا یک عامل ندارند و عوامل متعددی در وقوع یک پدیده اجتماعی موثند. بروز و ظهور چنین اتفاقاتی در اجتماع به عوامل متعدد فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد و نمی‌توان رفتار  یک جناح سیاسی را عامل چنین اتفاقاتی دانست.

چنین تحلیل‌هایی صرفا برای تخلیه هیجانی یک جناح سیاسی خوب است اما به همان میزان رهزن افکار عمومی است؛ مراقب باشیم.

***

بالاخره ایران در برابر بدعهدی اروپایی‌ها چه می‌کند؟

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در دیدار گروه دوستی پارلمانی اتریش گفت: برجام یک توافق بین المللی است و آمریکا با خروج خود از این توافق، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده، ولی متاسفانه این اقدام غیرقانونی با واکنش مناسب از سوی شورای امنیت و یا کشورهای اروپایی مواجه نشده است.

عراقچی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و با انتقاد از سیاست ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته ای تاکید کرد: صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر و بدون برخوردهای احساسی، به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد.

از وقتی آمریکا یک سال پیش از برجام خارج شد بنا شد اروپایی‌ها اقدامات عملی برای تامین منافع ایران طبق برجام انجام دهند اما بعد از یک سال همچنان هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. مسئولین وزارت خارجه هم چندبار گفته‌اند صبر ما حدی دارد اما تاکنون هیچ اقدام عملی از آنها ندیده‌ایم. آیا وزارت خارجه اقدامی عملی در این زمینه انجام می‌دهد؟ صبر ما هم کم‌کم دارد لبریز می‌شود.

***

عدم توفیق شورای عالی انقلاب فرهنگی از نگاه افروغ

عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه که در دوره هفتم، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و به‌تبع آن عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود در گفت‌وگویی با فارس درباره علل موفق نبودن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مأموریت های اصلی و مبنایی فرهنگی و علمی کشور برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و بر این اساس جایگاهی فراقوه ای برای آن تعریف شده است، اما این پرسش مطرح می شود که آیا شورا به وظایف خود توجه شایسته ای داشته است؟ نگاه محتوایی به وظایف شورا را در این چند سال شاهد بودیم؟ پاسخ را باید در واقعیت یافت. در واقعیت نمی توان اینگونه داوری کنیم که فراقوه ای بوده است. نوع نگاه ها، رویکردها، سیاست ها، رفتارها و تصمیم گیری ها حکایت از این دارد که حسب تغییر رؤسای شورای عالی انقلاب تغییراتی در این ابعاد دیده شده است که این موضوع را می توان مستقیم و غیرمستقیم شاهد بود.

وی ادامه داد: عدم توفیق شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید بررسی کنیم که به کدام بخش مربوط می شود. گاهی اوقات سیاست ها جامع و عملیاتی نیست و اگر جامع باشد،‌چرا اجرایی نشده است. همه امکانات در اختیار شورا وجود دارد و از مقام اجرایی و قضایی برخوردارند و حتی رئیس جمهور،‌شخص اول اجرایی کشور،‌رئیس شوراست، دلیل این عدم توفیق شورا چه می تواند باشد؟

افروغ اظهار کرد: آنچه که امروز از شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد هستیم، تشکیل جلسات است و در نهایت بحثی صورت بگیرد و در نهایت تصمیمی گرفته شود. به هرحال تصمیم مصوبه می خواهد، مصوبه نیازمند تقسیم کار است؛ تقسیم کار اجرا می خواهد و در نهایت کار نیازمند نظارت است. این مسأله باید آسیب شناسی شود که مشکل اصلی در کدام بخش است.