وب‌سایت TechRadar نخستین نشریه‌ای است که اولین گوشی 5G جهان را خریداری نموده و با حضور تقریبا یک هفته‌ای در ایالات‌متحده به اجرای تست‌های سرعتی مختلف بر روی این اسمارت‌فون پرداخته است.
کد خبر: ۷۳۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱ 19 April 2019

اپراتور ورایزن طی اقدامی غیرمنتظره به سراغ بسیاری از کشورهای دیگر از جمله کره‌جنوبی رفت (پیش‌تر اسمارت‌فونسامسونگ گلکسی S10 5G نیز در همین کشور عرضه شد) و شبکه 5G خود را در شیکاگو توسعه داد. اعضای تیم TechRadar پس از ساعت‌ها سفر خیابانی و جستجو برای خریداری تنها هندست مجهز به قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G(گوشی موتو Z3 به‌همراه ماژول موتو ماد 5G در قسمت پشتی آن) به گشت‌وگذار در مناطق محدود تحت پوشش سیگنال 5G پرداختند.

به دلیل پوشش محدود شبکه پهن‌باند و ضرورت نگاه داشتن گوشی در راستای نودهای 5G عملا شاهد اتصال متناوب گوشی به شبکه‌های 4G و 5G هستیم.

گزارش زنده از تست شبکه 5G

  • روز 8 آوریل ساعت 2:40 بعدازظهر

به‌نظر می‌رسد که شبکه 5G در حال توسعه است؛ چرا که جدیدترین تست انجام شده برای دانلود یک فیلم 595 مگابایتی از وب‌سایت نت‌فلیکس ظرف مدت زمان کم‌تر از 3 دقیقه به پایان رسید. در جریان فرآیند دانلود، اتصال 5G به‌صورت پیوسته برقرار نبود و به همین دلیل در سرعت دانلود نوساناتی مشاهده شد؛ اما در اکثر زمان‌های فعال بودن اتصال 5G، سرعت دانلود در بازه 3 تا 6 مگابایت‌برثانیه متغیر بود.

  • روز 6 آوریل ساعت 6:01 بعدازظهر

با حضور در یک مجتمع آپارتمانی در منطقه West Loop و نزدیک شدن به پنجره‌های ساختمان، سیگنال 5G دریافت شد؛ اما این ارتباط ناپایدار بوده و تست سرعت شبکه نیز تنها از پهنای باند 28.3 مگابیت‌برثانیه‌ای حکایت داشت.

  • روز 6 آوریل ساعت 3:03 بعدازظهر

حس کنجکاوی در خصوص سوییچینگ سریع میان شبکه‌های 5G و 4G LTE در برخی مناطق موجب شد تا کارشناسان TechRadar به نقطه‌ای مرتفع در منطقه West Loop مراجعه نموده و به بررسی موضوع بپردازند. در موقعیت جدید نیز رفتار مشابهی مشاهده شد. چنان‌چه جابه‌جایی میان اتصال 5G و 4G به دلیل عدم استفاده از شبکه رخ می‌داد؛ در این‌صورت شروع دانلود جدید یا انجام تست شبکه بایستی این وضعیت را متوقف می‌کرد. با آغاز تست سرعت، پروسه سوئیچینگ سریع کماکان ادامه یافت و نتیجه تست سرعت از پهنای باند پایین 19 مگابیت‌برثانیه حکایت داشت. در ادامه، دانلود یک فیلم نت‌فلیکس با نرخ دانلود 2 تا 3 مگابایت برثانیه آغاز شد؛ اما جابه‌جایی میان شبکه‌های 5G و 4G کماکان ادامه پیدا کرد و ارتباط 5G هرگز به‌صورت پیوسته برقرار نشد.

  • روز 5 آوریل ساعت 1:30 بعدازظهر

کارشناسان TechRadar به منظور اطمینان از عدم وجود هرگونه مشکل سرعتی در سرویس‌های نت‌فلیکس و پلی استور به شبکه وای‌فای متصل شده و وضعیت دانلود را ارزیابی نمودند. فیلم با سرعتی نزدیک به 20 مگابایت‌برثانیه و بازی نیز با سرعت حدودا 13 مگابایت‌برثانیه دانلود شد. این ارقام از سرعت دریافتی در بستر ارتباط 5G بسیار بیش‌تر هستند.

  • روز 5 آوریل ساعت 12:59 بعدازظهر

با سفر به یک منطقه دیگر تحت پوشش شبکه 5G، سیگنال پایدار 5G در طبقه هم‌کف یکی از ساختمان‌ها دریافت شد. در واقع ظاهرا این ساختمان دارای نوعی سیگنال انسدادیافته بود. نتایج برخی تست‌های انگشت‌شمار از مرز 400 مگابیت‌برثانیه نیز فراتر رفت و این موضوع، دسترسی به اتصال 5G واقعی را موردتائید قرار داد. اگرچه تست صورت گرفته از طریق پخش یک داده منفرد تنها بیانگر سرعت دانلود 17.3 مگابیت‌برثانیه بود. در میان تست‌های چندگانه با سرعت‌های بالا، فیلم و بازی دیگری از نت‌فلیکس و پلی استور دانلود شد؛ اما سرعت دانلود هیچ‌یک از آن‌ها از 1 مگابایت‌برثانیه فراتر نرفت. این در حالیست که یک ارتباط 400 مگابیت‌برثانیه‌ای بایستی امکان دانلود با حداکثر سرعت 50 مگابایت‌برثانیه را فراهم نماید.

  • روز 5 آوریل ساعت 9:10 قبل‌ازظهر

کمی دورتر از منطقه West Loop سیگنال 5G نسبتا پایداری یافت شد و مجموعه تست‌های صورت گرفته در این ناحیه از پهنای باند 292، 113، 65.5 و 240 مگابیت‌برثانیه حکایت داشتند. بر اساس نتایج تست‌ها، میان قدرت سیگنال 5G و سرعت ارتباط هیچ‌گونه ارتباط معناداری مشاهده نشد.

  • روز 5 آوریل ساعت 8:58 قبل‌ازظهر

با قدم زدن در منطقه West Loop و خیابان مشرف بر آن مجددا شاهد سوئیچینگ سریع و مکرر میان شبکه‌های 4G و 5G هستیم. اجرای تست سرعت در این وضعیت بیانگر پهنای باند 47.4 مگابیت برثانیه‌ای برای دانلود بود.

  • روز 4 آوریل ساعت 5:25 بعدازظهر

تیم TechRadar پس از اسکان یک روزه در West Loop و تجربه اتصال بسیار محدود به شبکه 5G این منطقه را ترک کردند. فناوری موج میلی‌متری مورد استفاده تا حد زیادی به شعاع دید وابسته است و یافتن آن کاری دشوار خواهد بود.

  • روز 4 آوریل ساعت 12:30 بعدازظهر

تست سرعت دانلود اپلیکیشن 446 مگابایتی The Raid Redemption از طریق شبکه 5G در فضای غیرمسقف و زیر هوای بارانی اجرا شد. پس از گذشت 2 دقیقه و 30 ثانیه زمان تنها 44 مگابایت از این برنامه دانلود شد. اجرای سریع تست بیانگر سرعت 59.9 مگابیت‌برثانیه‌ای بود و این رقم پایین‌ترین سرعت مشاهده شده در آن روز محسوب می‌شد. بنابراین دانلود فصل کاملی از یک نمایش تلویزیونی بیش‌تر شبیه به یک رویا خواهد بود.

 
  • روز 4 آوریل ساعت 12:08 بعدازظهر

با مراجعه به یک مغازه بقالی در همان سمت و حتی نشستن در کنار پنجره نزدیک به گوشه مغازه کماکان اتصال به شبکه 5G مقدور نبود.

  • روز 4 آوریل ساعت 11:56 قبل‌ازظهر

گوشی موتو Z3 به منطقه West Loop و فضای آزاد انتقال یافت و در ناحیه‌ای نزدیک‌تر به منطقه تحت پوشش، سیگنال 5G دریافت شد. با این‌حال ارتباط کماکان دارای نوسان بود و اجرای تست سرعت از نرخ دانلود 448 مگابیت‌برثانیه و زمان پینگ 19 میلی‌ثانیه‌ای حکایت داشت.

با متصل نمودن موتو ماد 5G جدیدا عرضه شده به یک گوشی 4G از جنبه نظری به نخستین هندست 5G جهان دسترسی خواهیم داشت. در واقع بر اساس تجارب زمینه‌ای حاصل از تست شبکه 5G روی اسمارت‌فون موتو Z3، این گوشی عملکرد سریع‌تری خواهد داشت. به لطف عرضه افزونه 5G جدید موتورولا، گوشی 4G LTE سال گذشته این شرکت به یک گجت 5G ارتقاء پیدا می‌کند.

تیم TechRadar در همان روز عرضه موتو ماد 5G آن‌را از یک فروشگاه در شیکاگو خریداری کرد و عملکرد این افزونه فراتر از حد انتظار بود. شرکت‌های ورایزن و موتورولا به منظور تبدیل شدن به نخستین اپراتور و تولیدکننده گوشی 5G و رقابت با سامسونگ از زمان‌بندی اولیه خود (روز 11 آوریل) پیشی گرفتند. برنامه‌ریزی زمانی سامسونگ از عرضه اسمارت‌فون 5G این کمپانی در کره طی روز 5 آوریل حکایت داشت.

رونان دان؛ رئیس گروه مشترکین شرکت ورایزن در توضیح راه‌اندازی پیش از موعد شبکه 5G اعلام کرد که ورایزن همواره می‌خواهد پیشتاز باشد و این موضوع، دلایل تصمیم اپراتور جهت جابه‌جایی جدول زمانی و راه‌اندازی سرویس تنها چند روز پیش از عرضه هندست 5G سامسونگ در کره را به روشنی بیان می‌کند.

اگرچه با این اقدام، ورایزن و موتورولا به پیشگامان فناوری 5G در جهان تبدیل می‌شوند؛ اما همگی ما با این پرسش مواجه هستیم که خریداری نخستین گوشی 5G و استفاده از آن در بستر اولین شبکه 5G واقعا تا چه اندازه توجیه‌پذیر خواهد بود. این شبکه تنها در بخش‌هایی از 2 شهر ایالات‌متحده قابل‌دسترس است.

موارد لازم جهت بهره‌مندی از خدمات 5G

با وجود فعال‌سازی شبکه 5G ورایزن تا راه‌اندازی گسترده آن هنوز زمان زیادی باقی‌مانده است. اکنون این شبکه تنها در شیکاگو، ایلینویز، مینه‌پولیس و مینه‌سوتا راه‌اندازی شده است. با توجه به مساحت چشمگیر شهرهای شیکاگو و مینه‌پولیس، دسترسی حقیقی به شبکه 5G در این مناطق کماکان محدود است.

در حال حاضر تنها بخش‌های انگشت‌شماری از شهر شیکاگو تحت پوشش شبکه 5G قرار دارند و اپراتور ورایزن نیز هیچ‌گونه نقشه پوششی را جهت اطلاع مشتریان منتشر نکرده است. این ناحیه، مناطق پرجمعیت شیکاگو نظیر Magnificent Mile ( به‌طور ویژه فروشگاه ورایزن)، Gold Coast، Old Town، River North و بخش‌هایی از South Loop و West Loop را شامل می‌شود. در شهر مینه‌پولیس نیز مناطقی نظیر Downtown West، Downtown East، Elliot Park و بازارچه Americas Verizon Store تحت پوشش شبکه 5G قرار دارند.

صرف‌نظر از بررسی هندزآن صورت گرفته در فروشگاه ورایزن منطقه Magnificent Mile (مکان برگزاری مراسم راه‌اندازی شبکه 5G)، تجربه کار در بستر این شبکه بسیار محدود بود.

برای استفاده از این سرویس به اسمارت‌فون موتو Z3، موتو ماد 5G و پلان داده‌ای نامحدود اپراتور ورایزن احتیاج خواهیم داشت. جهت دسترسی به شبکه 5G نیز بایستی علاوه بر پرداخت حق اشتراک 10 دلاری سرویس 5G (در حال حاضر این مبلغ قابل چشم‌پوشی است) نسبت به تهیه یکی از طرح‌های داده‌ای نیز اقدام کرد. در نهایت خریداری سخت‌افزارهای لازم از فروشگاه حدودا 749 دلار هزینه دارد (بدون در نظر گرفتن برخی تخفیفات ارایه شده در قرارداد) و تهیه سرویس نیز مستلزم پرداخت ماهیانه حدودا 100 دلار خواهد بود.

اما از جنبه تجاری آیا شبکه 5G واقعا سریع‌تر از شبکه 4G LTE است؟

مقایسه سرعت شبکه‌های 4G LTE و 5G

در قسمت جلویی فروشگاه ورایزن؛ محل برگزاری مراسم راه‌اندازی شبکه نسل جدید، یک نود 5G نصب شده بود و میان اسمارت‌فون موتو Z3 و این نود فاصله کوتاهی وجود داشت. با قرار گرفتن دستگاه در امتداد میدان دید، نرخ دانلود به رکورد 651 مگابیت‌برثانیه رسید. برای مقایسه جالب است بدانید که تست بعدی صورت گرفته در بستر شبکه 4G از نرخ دانلود 213 مگابیت‌برثانیه حکایت داشت. در عین‌حال آپلود داده‌ها در واقع تنها با استفاده از شبکه 4G انجام می‌شود و لذا در این قسمت هیچ‌گونه ارتقا سرعتی اعمال نشده است.

سرعت اتصال چگونه بر کارآیی آن در دنیای واقعی ثاثیر می‌گذارد؟

تیم TechRadar کلیه ویدیوهای 1080p یوتیوب را به‌سرعت و یکی پس از دیگری پخش کرد. جابه‌جایی زمان یک ویدیوی در حال پخش موجب بروز وقفه‌ای طولانی پیش از ادامه پخش آن‌ها شد. با این‌حال پس از اتصال به شبکه 4G و انجام همین کار چنین اختلاف فراوانی قابل‌مشاهده نبود.

از آن‌جا که بسیاری از کاربران از شبکه موبایلی خود صرفا برای اجرای تست سرعت استفاده نمی‌کنند؛ لذا تیم TechRadar به گوگل پلی مراجعه نموده و بازی PUBG Mobile با حجم 1.81 گیگابایت را دانلود کرد. دانلود این برنامه در شبکه 5G تنها 4 دقیقه و 30 ثانیه زمان برد؛ در حالی‌که دانلود آن در شبکه 4G مدت 6 دقیقه و 8 ثانیه به طول انجامید.

بنابراین اگرچه شبکه 5G به وضوح سریع‌تر است؛ اما اختلاف سرعت آن نسبت به شبکه نسل قبلی چندان فوق‌العاده نیست.

اطمینان‌پذیری شبکه 5G

طی بررسی‌های اولیه تیم TechRadar، قابلیت اطمینان‌پذیری شبکه 5G ورایزن به‌صورت جدی مورد ارزیابی قرار گرفت. طول و عرض فروشگاه ورایزن؛ محل برگزاری مراسم راه‌اندازی شبکه نسل 5 حداکثر معادل 30 و 100 پا بود و نود 5G نیز در قسمت جلویی ساختمان قرار داشت. واحد پذیرش در پشت این قسمت و در نزدیک‌ترین فاصله به جلوی ساختمان مستقر شده بود. با جابه‌جایی گوشی موتو Z3 بارها دستگاه میان اتصال 5G و  4G LTEسوئیچ کرد. کارشناسان برای اطمینان یافتن از اجرای تست سرعت در شبکه 5G بارها ناچار به تغییر موقعیت خود شدند. یک هفته بعد و با اجرای تست سرعت 5G در شهر شیکاگو، کارشناسان به بررسی فناوری امواج میلی‌متری مورد استفاده ورایزن در شبکه 5G و توانایی آن جهت عبور از دیوارها و موانع پرداختند. نبود نقشه 5G تعریف شده نیز مشکل دیگری محسوب می‌شود و در صورت عدم اتصال به شبکه 5G مشخص نیست که این مشکل از عدم پوشش سیگنال در منطقه یا ناتوانی گوشی در دریافت آن‌ها ناشی شده است. با این‌حال شبکه 5G یقینا از فناوری فعلی 4G LTE سریع‌تر خواهد بود./آی تی رسان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار