با وجود اینکه فروردین سل 98 هم در سراشیبی روزهای پایانی قرار گرفته عملیات اجرایی سد حتی به صورت نیروگاهی و جریانی نیز اجرایی نشده است. ایوبی، فرماندار شهرستان می‌‌گوید: با وجود پیگیری‌های مستمر نماینده شهرستان و استانداری فارس هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده است.
کد خبر: ۷۳۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 09 April 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:سد پارسیان ممسنی که مطالعات آن از سال‌های 73 - 70 شروع شده پس از بررسی‌های بسیار در سال 91 با اعتبار 410 میلیارد ریال عملیات اجرایی آن آغاز شد، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. این سد بر روی رودخانه فهلیان بسته شده و حاصلخیزترین زمین‌های زراعی شهرستان در اطراف این رودخانه است.

کشاورزی ممسنی وابسته به پارسیان

بنا به محتوای نامه‌ای که مسعود گودرزی، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت 97 به رئیس جمهور نوشته است، درصد پیشرفت پروژه در بخش زیرساخت‌ها 99 درصد است. همچنین در این نامه به هزینه سد نیز اشاره شده که بر اساس آن هزینه بخش‌های اجرا شده تا تاریخ درج نامه( اردیبهشت 97) هزار میلیارد ریال بوده که 82.5 درصد آن از محل منابع عمومی و اوراق مشارکت تامین شده است.

به گفته گودرزی ادامه حیات زراعی دشت‌های شهرستان ممسنی و رستم در دراز مدت و به شکل صددرصد وابسته به ادامه جریان آب رودخانه فهلیان است. وی تنها راه استفاده از اصولی از آب رودخانه را تکمیل هر چه سریع‌تر سد و اعمال مدیریت صحیح آن دانسته است.

شهرستان ممسنی یکی از نقاط پر بارش استان فارس است که به گفته داوود ایوبی، فرماندار آن در سال جاری 696 میلی متر بارندگی داشته اما هیچ گونه امکان ذخیره‌سازی برای آب باران و دیگر آب‌های سطحی و رودخانه‌ای ندارد.

براساس گفته‌های وی تنها چند بند کوچک در این شهرستان وجود دارد که جوابگو نیست و در مواقع بارش شدید سبب خسارت می‌شود کما اینکه در همین بارش‌های نوروز نیز این شهرستان متحمل خسارت شده است.

خسارت 70 میلیاردی به دلیل نبود سد

ایوبی می‌گوید: « برآورد اولیه شهرستان از خسارت بارش‌های نوروز 70 میلیارد تومان است که 10 میلیارد آن تنها در حوزه کشاورزی بوده است». وی معتقد است که بهره‌برداری از سد پارسیان می‌توانست نقش مهمی در ذخیره‌سازی این آب و کاهش خسارت داشته باشد.

مورد دیگری که لزوم سد و بهره‌برداری از آن را دوچندان می‌کند این است که به گفته فرماندار ممسنی، این شهرستان با وجود بارش‌های زیاد منبع پایدار برای آب آشامیدنی چه در مناطق شهری و روستایی ندارد و عمده آب این شهرستان از چشمه‌ها تامین می‌شود.

قولی که همچنان عملی نشده است

در مردادماه 97 مسعود گودرزی، نماینده شهرستان ممسنی از نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌ها سخن گفته و اعلام کرده که در نیمه شهریور عملیات اجرایی سد پارسیان آغاز می‌شود. « با مذاکرات فشرده و پیگیری‌های مداومی که با وزیر نیرو و حتی رئیس‌جمهور داشتیم، درنهایت تصمیم بر ایجاد سد گرفته شد اما به دلیل کمبود آب، این سد را به‌صورت سد جریانی یا نیروگاهی خواهیم ساخت تا بتوان از آن برق گرفت.

بنده 5 بار با وزیر نیرو، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در مورد سد پارسیان و اهمیت احداث آن صحبت کردم، سد پارسیان در مرحله نخست به‌صورت نیروگاهی و جریانی راه‌اندازی می‌شود و در آینده اگر نزولات جوی بیشتر شد و آب آن افزایش یافت، از تخصیص آب نیز استفاده می‌شود.

مسئولان قول داده‌اند تا نیمه شهریور این سد عملیاتی شود و نکته مهم این است که این سد جزء سدهای کددار بوده و باید در تخصیص بودجه دیده شود».

اما با وجود اینکه فروردین سل 98 هم در سراشیبی روزهای پایانی قرار گرفته عملیات اجرایی سد حتی به صورت نیروگاهی و جریانی نیز اجرایی نشده است. ایوبی، فرماندار شهرستان می‌‌گوید: با وجود پیگیری‌های مستمر نماینده شهرستان و استانداری فارس هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده است.

وی به آخرین اخبار در این زمینه اشاره می‌کند که توافق شده 11 میلیارد تومان برای شروع عملیات اجرایی سد اختصاص داده شود که اگر محقق شود در نیمه اول امسال عملیات اجرایی سد به صورت جریانی آغاز می‌شود.

لزوم تخصیص آب از چم شیر

فرماندار ممسنی از سد دیگری در مرز این شهرستان با گچساران به نام « چم شیر» سخن می‌گوید که تخصیص آب از این سد برای شهرستان ممسنی حیاتی است. وی می‌گوید: بخش ماهور میلاتی و قسمتی از بخش مرکزی شهرستان ممسنی در فاصله 10 کیلومتری سد هستند که اگر سهمی از آب این سد به شهرستان اختصاص یابد نقش مهمی در ماندگاری روستائیان و عشایر بخش ماهور میلاتی دارد.

براساس گفته‌های ایوبی این سد بناست امسال آبگیری شود و مجوز استانی برای تخصیص 3 مترمکعب بر ثانیه در بحث آب آشامیدنی نیز گرفته شده که اگر تائید مقامات کشوری نیز گرفته شود، بخشی از آب ممسنی از این سد تامین می‌شود.

وی معتقد است هم بهره‌مندی از تخصیص آب سد چم شیر و هم تسریع در بهره‌برداری سد پارسیان می‌تواند نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد این شهرستان داشته باشد چراکه بیشترین دام‌های استان در این منطقه است همچنین ممسنی نقش مهمی در تولیدات کشاورزی دارد.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار