مایکروسافت در اقدامی که پیش‌بینی‌اش سخت نبود،‌ کتاب‌های الکترونیکی را به‌صورت رسمی از روی فروشگاه آنلاین خود حذف کرد.
کد خبر: ۷۳۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰ 06 April 2019

مایکروسافت چند سال پیش فروشگاه آنلاین خودش را با نام «ویندوز استور» به‌همراه سیستم‌عامل ویندوز ۸راه‌اندازی کرد. در آن زمان، فروشگاه مایکروسافت شامل چندین دسته‌بندی از جمله موسیقی،‌ اپلیکیشن، ویدئو و کتاب‌های الکترونیکی بود. بااین‌حال ظاهرا فروشگاه موردبحث، اکنون روی دسته‌های کمتری متمرکز شده است تا بهتر روی آن‌ها مانور دهد. 

مدتی پیش شاهد برداشته‌شدن محتوای صوتی از فروشگاه مایکروسافت بودیم و حال چیزی از آن نگذشته که اتفاقی مشابه برای کتاب‌های الکترونیکی رخ داده است. البته دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی مایکروسافت، کاملا واضح است.

از روز دوم آوریل ۲۰۱۹ (۱۳ فروردین ۱۳۹۸) به‌بعد، امکان تهیه‌ی کتاب‌های الکترونیکی از مایکروسافت استور غیرممکن شده است. تعداد انگشت‌شمار کاربرانی که به‌تهیه‌ی کتاب از فروشگاه مایکروسافت اقدام کرده بودند، تا ماه ژوئیه ۲۰۱۹ (تیر - مرداد ۱۳۹۸) امکان مشاهده‌ی آن‌ها را خواهند داشت؛ بااین‌حال مطالعه‌ی این کتاب‌ها از ژوئیه به بعد، به‌طور کامل غیرممکن خواهد شد. از طرفی بد نیست بدانید که تمامی پیش‌خرید‌ها اکنون لغو شده‌اند و مبلغ آن‌ها به‌زودی به‌ کاربران برگردانده خواهد شد. 

فروشگاه مایکروسافت امروزه روی موضوعات مهم‌تری متمرکز شده است

در ژوئیه ۲۰۱۹ با پایان کار رسمی دسته‌بندی کتاب‌ها در مایکروسافت استور، تمام مبلغ خرج‌شده‌ی کاربران برای کتاب‌های الکترونیکی، به آن‌ها بازپرداخت خواهد شد. متاسفانه تمامی یادداشت‌برداری‌هایی که ممکن است در کتاب‌های الکترونیکی‌تان انجام داده باشید نیز به‌همراه کتاب‌ها ناپدید خواهند شد؛ مایکروسافت برای جبران این موضوع، به هر کاربری که یادداشت‌برداری‌هایش را از دست می‌دهد، ۲۵ دلار اضافه به‌صورت اعتبار حساب کاربری، بازپرداخت خواهد کرد.

همان‌طور که گفتیم، دلیل پایان کار کتاب‌ها در فروشگاه مایکروسافت، کاملا واضح است؛ کاربران بسیار کمی به این بخش از مایکروسافت استور تمایل نشان می‌دادند. درضمن مایکروسافت هیچ‌گونه کتاب‌خوان اختصاصی برای فروشگاهش ندارد؛ شرکتی مثل آمازون از کیندل بهره می‌گیرد، اپل به کاربرانش آیپد را پیشنهاد می‌کند و حتی فروشگاه پلی بوکس گوگل هم به‌لطف انواع تبلت‌های اندرویدی بازار، از این حیث مشکلی ندارد.

store

در تمامی دستگاه‌های پشتیبانی‌شده، کتاب‌های مایکروسافت ازطریق مرورگر اج اجرا می‌شدند؛ گفتنی است که کاربران مایکروسافت می‌توانستند از رایانه‌های سرفیس به‌عنوان گزینه‌ای برای کتاب‌خواندن استفاده کنند. گرچه دستگاه‌های موردبحث اندکی شبیه تبلت به‌نظر می‌رسند، اما عملا لپ‌تاپ به‌ شمار می‌آیند. سرفیس‌ها سخت‌افزارقدرتمندتری نسبت به کتاب‌خوان‌های معمول دارند و اندازه و وزن‌شان نیز نسبت به این کتاب‌خوان‌ها، بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.

مایکروسافت همچنین از مدتی پیش اعلام کرده است که قصد دارد مرورگر اج را با موتور کرومیوم بازسازی کند؛ این یعنی ردموندی‌ها مجبور بودند برای اجرای کتاب‌ها در مرورگر اج،‌ کدهای مربوطه را در نسخه‌ی جدید دوباره پیاده‌سازی کنند.

حذف کتاب‌های الکترونیکی از مایکروسافت استور، تصمیمی عاقلانه بود

بااین‌حال آن‌ها در حرکتی عاقلانه تصمیم گرفتند به‌طور کلی بیخیال این ماجرا شوند و کتاب‌ها را حذف کنند. مایکروسافت اگر می‌خواست از کتاب‌ها درآمد درخوتوجهی کسب کند، باید شمار زیادی از آن‌ها را به‌فروش می‌رساند؛ چرا که بیشتر درآمد حاصل از فروش، به ناشران می‌رسید. این یعنی تحقق‌یافتن هدف موردبحث حداقل به‌این‌زودی‌ها امکان‌پذیر نبود. 

مایکروسافت باید بداند که وارد عصر کاملا جدیدی شده است؛ سال‌ها پیش این شرکت می‌توانست با قدرت به‌هر حوزه‌ای که می‌خواست وارد شود و از آن درآمد خوبی کسب کند، اما امروزه این شرایط دیگر پابرجا نیست. در حال حاضر آمازون حاکم بی‌چون‌و‌چرای بازار کتاب‌های الکترونیکی است و سایر شرکت‌ها در حال تعقیب آن هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار