رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ذوالنوری: مجلس می‌توانست از شرایط اقتصادی پیش آمده جلوگیری کند/توصیه مهم وزیر کشور به مردم/دادگاه، حکم ترامپ برای حفاری نفت در قطب شمال را متوقف کرد/داستان گران‌ترین نقاشی جهان که در ابوظبی گم شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 01 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
واکنش شریعتمداری به انتقاد روحانی از سپاه

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به انتقاد روحانی از شکافتن جاده و راه‌آهن در آق‌قلا، گفت: کاش رئیس‌جمهور به جای انتقاد سوال برانگیزشان، به سپاه و همه نیرو‌های حاضر در صحنه یک خسته نباشید می‌گفتند. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به انتقاد رئیس جمهور از شکافتن جاده و راه آهن در آق قلا، گفت: انتظار این بود که آقای روحانی از اقدامات فداکارانه سپاه در مناطق سیل زده و کمک‌های ایثارگرانه آنان به مردم آسیب دیده و رنج کشیده این مناطق به طور ویژه قدردانی کنند. کاش آقای روحانی بلافاصله بعد از انتشار خبر سیل ویرانگر در استان‌های گلستان و مازندران از سفر ظاهرا تفریحی خود در جزیره قشم چشم پوشی می‌کردند و برای همدردی با مردم مصیبت دیده عازم استان‌های سیل زده می‌شدند که متاسفانه چنین نکردند.

مدیر مسئول کیهان خاطرنشان کرد: ممکن است بفرمایند که برای گذران تعطیلات به قشم نرفته بودند که سخنی نیست، اما باید پرسید در جزیره قشم چه کار مهمی داشتند که انجام آن از رسیدگی به امور فاجعه دیدگان اهمیت بیشتری داشته است؟ اگر حضور ایشان در جزیره قشم برای انجام برخی از امور جاری کشور و مثلا امور عمرانی بوده است چرا هیچ خبری از آن منتشر نشده است تا غیبت ایشان در مناطق سیل زده سوال انگیز نباشد مخصوصا آن که خبر افتتاح فلان پروژه خیلی معمولی و کم اهمیت نیز از سوی دولت با آب و تاب به رسانه‌ها منتقل می‌شود، ولی از اینگونه خبر‌ها در رسانه‌ها خبری نبود. وی در ادامه اظهار داشت: آقای رئیس جمهور می‌فرمایند "طبق گزارش‌ها، شکستن جاده‌ها هیچ تاثیری نداشته است" و توضیح نمی‌دهند که طبق کدام گزارش‌ها؟ و چه کسانی این گزارش‌ها را به جناب ایشان داده‌اند؟ البته ایشان اشاره می‌کنند که از نزدیک هم صحنه را دیده‌اند که این نگاه نیز نمی‌تواند نظر جناب رئیس جمهور را تائید کند چرا که هنگام شکافتن جاده و راه آهن همه مقامات مسئول در صحنه حاضر بوده و با همکاری و همیاری یکدیگر و ملاحظات کارشناسی و فنی در این خصوص چاره جوئی کرده بودند و این تصمیم از سوی شورای تامین استان گلستان و با حضور وزیر کشور، معاون عمرانی استاندار و سایر مسئولان استانی و شهرستانی اتخاذ شده و طی یک نامه رسمی از جانب جناب چراغعلی دبیر شورای تامین استان به سردار معروفی فرمانده سپاه نینوا استان گلستان ابلاغ شده و انجام آن را از ایشان خواسته شده بود.

شریعتمداری در پایان تصریح کرد: کاش آقای رئیس جمهور به اظهارات مردم آسیب دیده که در گفتگو با خبرنگاران مطرح شده و از شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شود، نیم نگاهی می‌انداختند و قدردانی آنان از سپاه، بسیج، هلال احمر، اورژانس، نیرو‌های جهادی و مراکز دولتی حاضر در صحنه را ملاحظه می‌کردند و به جای انتقاد سوال برانگیزشان که بلافاصله با استقبال رسانه‌های بیگانه روبرو شد، به سپاه و همه نیرو‌های حاضر در صحنه یک خسته نباشید می‌گفتند، ولو یک خسته نباشید خشک وخالی.
 
ذوالنوری: مجلس می‌توانست از شرایط اقتصادی پیش آمده جلوگیری کند

نماینده مردم قم گفت: بنده حاضرم با رییس مجلس، نواب رییس، اعضای هیات رییسه و روسای کمیسیون‌ها و نمایندگانی از دولت مناظره کنم که مجلس می‌توانست جلوی وضعیت پیش امده را بگیرد و نگرفت. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اولویت مجلس در سال ۹۸، اظهار داشت: باتوجه به اینکه مهمترین مشکل مردم در سال ۹۸ بحث معیشت و اقتصاد است مجلس باید به هرچیزی که این مشکلات این حوزه را برطرف می‌کند اعم از اجرای سیاست‌های ۲۴ گانه، اقتصاد مقاومتی، برطرف کردن موانع تولید، ایجاد پیمان‌های دو و چند جانبه با کشور‌های مختلف، تلاش برای افزایش صادرات و... اولویت اصلی خود قرار دهد. وی تاکید کرد: البته اینکه هیات رییسه مجلس، مسیر را به همین سمت هدایت می‌کند یا نه را نمی‌دانم، چون سال ۹۷ علی رغم اینکه اولویتی که اعلام شده بود در این زمینه بود، اما چنین رویکردی را از سوی هیئت رئیسه مشاهده نکردیم. ذوالنوری با بیان اینکه ارزیابی مثبتی درباره عملکرد مجلس در سال ۹۷ ندارم، تصریح کرد: مجلس می‌توانست از بروز مشکلاتی که در کشور به وجود آمد جلوگیری و موثر عمل کند، اما متاسفانه این نقش را ایفا نکرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: بنده حاضرم با رییس مجلس، نواب رییس، اعضای هیات رییسه و روسای کمیسیون‌ها و حتی نمایندگانی از دولت مناظره کنم که مجلس می‌توانست جلوی وضعیت پیش امده را بگیرد و نگرفت
 
پاسخ دفتر لاریجانی به ادعای اخیر احمدی‌نژاد

یک مقام آگاه در دفتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهارات محمود احمدی نژاد درباره «محمدرضا رحیمی» معاون اول دولت دهم را تکذیب کرد. یک مقام آگاه در دفتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارات محمود احمدی نژاد در گفتگو با روزنامه آرمان را تکذیب و این گونه فرافکنی‌ها را شیوه ناپسند رئیس جمهوری سابق عنوان کرد. وی افزود: آقای احمدی نژاد در این مصاحبه در واکنش به علت فساد اقتصادی در دولتش مدعی شده که: "آقای رحیمی قبل از اینکه وارد دولت دهم شود، به دستور شخص آقای علی لاریجانی از فردی پولی را گرفته و آن را بین شماری از نامزد‌های مجلس تقسیم کرده است. بعد از پایان دولت‌دهم به سراغ او آمده‌اند و ایشان را تحت عنوان معاون اول دولت قبل محاکمه کرده‌اند". این مقام آگاه افزود: ادعای ایشان خلاف واقع و از اساس نادرست و دروغ است. وی در ادامه گفت: پرونده‌های متعدد نزدیکان و منسوبان آقای احمدی نژاد در دستگاه قضایی نیاز به توضیح و تفسیر ندارد و حق پیگیری قانونی این اظهارات کذب که متاسفانه به رویه معمول ایشان تبدیل شده محفوظ است.
 
انتقاد باهنر از کم‌دقتی شورای‌نگهبان!

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اصلاح‌طلبان همواره می‌گویند «انتخابات در کشور ما دو مرحله‌ای است. مرحله اول شورای نگهبان انتخابات می‌کند و مرحله دوم مردم». اتفاقا اینجا حتی می‌خواهم شورای نگهبان را نقد کنم، چون شورای نگهبان با کم دقتی‌اش خیلی وقت‌ها آب به آسیاب آن‌ها می‌ریزد. محمدرضا باهنر در واکنش به ادعای برخی نیرو‌های جناح رقیب که معتقدند اصولگرا‌ها برای ردصلاحیت نیرو‌های اصلاح طلب در انتخابات مجلس برنامه ریزی می‌کنند، به خبرآنلاین گفت: چه زمانی این‌ها چنین حرفی را نزدند، که این دفعه نزنند؟ بالاخره یکی از شگرد‌های شان همواره این بوده است. وی افزود: اصلاح طلبان همواره می‌گویند «انتخابات در کشور ما دو مرحله‌ای است. مرحله اول شورای نگهبان انتخابات می‌کند و مرحله دوم مردم». اتفاقا اینجا حتی می‌خواهم شورای نگهبان را نقد کنم، چون شورای نگهبان با کم دقتی‌اش خیلی وقت‌ها آب به آسیاب آن‌ها می‌ریزد. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره یادآور شد: شهر کرمان دو نماینده در مجلس دارد، ۲۰ نفر اصلاح طلب و ۲۰ نفر اصولگرا ثبت نام می‌کنند، شورای نگهبان از ۲۰ اصلاح طلب، ۱۸ نفر را ردصلاحیت و ۲ نفر را تأیید صلاحیت می‌کند، در عوض از ۱۰ نامزد اصولگرا را تأیید صلاحیت می‌کند. طبیعی است که شانس پیروزی آن دو اصلاح طلب بیشتر خواهد بود، چون آرای اصولگرایان بین ۱۰ نامزد تقسیم می‌شود.
 
توصیه مهم وزیر کشور به مردم

وزیر کشور در نشست شورای عالی مدیریت بحران تاکید کرد که مردم بدون توجه به شایعات، اخبار و اطلاعات را صرفا از مراجع رسمی و ذیصلاح دریافت کنند. روح الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در توییتی در این باره نوشت: با تاکید وزیر کشور در شورای عالی مدیریت بحران، صرفاً مبادی رسمی و دارای صلاحیت حرفه‌ای مجاز به اطلاع رسانی می‌باشند و مردم بدون توجه به شایعات هراس آفرین و منفی بافی‌های فرصت طلبانه و تفرقه افکنی وقت نشناسان فقط و فقط به اطلاعات مراجع رسمی و قانونی و ذیصلاح توجه کنند تا دچار آسیب جانی، مالی و روحی نشوند.
 
روایت هاشمی طبا از «خودبزرگ بینی» روحانی

«مصطفی هاشمی طبا» فعال اصلاح‌طلب و از کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ در یادداشتی در سالنامه نوروزی روزنامه سازندگی نوشت: «آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی دور دوم (سال ۹۶) اعلام کردند که کلیه تحریم‌ها را برمی دارند. این عبارت یعنی نوعی خودبزرگ بینی همراه با عدم پیش بینی کامل آینده». هاشمی طبا در ادامه نوشت: «براساس سیاست‌های شبه لیبرالی، دولت روحانی اعلام کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای همه چیز داده خواهد شد و برخلاف آنچه به وضوح از سیاست‌های ترامپ دیده شد و باید کنترل کامل روی همه چیز صورت می‌گرفت، مقادیر متنابهی ارز برای کالا‌های مختلف داده شد و معلوم نیست با چه مکانیزمی این تخصیص صورت گرفت که می‌گویند بخش مهمی ارز تخصیص یافته، از کشور خارج شده و کالا وارد نشده است». گفتنی است روحانی -خرداد ۹۲- در برنامه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درباره افزایش قیمت دلار گفته بود: «قیمت دلار به چند برابر قیمت افزایش یافته. مشکل کجاست؟! مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است. مشکل بی‌ثباتی‌هاست... برای من قابل‌قبول نیست هر روز هر فرد ایرانی که به عمره می‌رود به خاطر کاهش هر روز قیمت ریال، در کنار یک عرب، خجالت بکشد». در دولت روحانی و به اذعان کارشناسان حامی دولت و برخی دولتمردان، علیرغم امضای برجام، شدت تحریم‌ها افزایش یافت، فروش نفت کاهش یافت، انتقال ارز با گونی صورت گرفت و تقریباً هیچ دستاوردی از برجام عاید مردم کشورمان نشد. در این مقطع ارزش پول ملی کشورمان به شدت کاهش یافت و سفره مردم کوچک شد. علت اصلی این امر، غفلت از اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت و چشم دوختن به نقطه‌های خیالی بود. متاسفانه دولت آقای روحانی، برخورد بسیار تندی با منتقدان داشته و کوچکترین نقد را نیز با توهین و تهدید پاسخ می‌دهد.
 
روایت جالب واعظی از ۵ برادرش و تقسیم آن‌ها در قم و امریکا!

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما ۶ برادر هستیم که سه نفر در آمریکا تحصیل کردند و سه نفر هم در قم! محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگوی مفصلی که با ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی داشت، درباره اعضای خانواده به خصوص برادرانش توضیح داد. او گفت: نمی‌توانم بگویم برادرانم مبارز بودند، اما مذهبی بودند و مسائل سیاسی را می‌فهمیدند. وقتی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم دو برادر دیگرم من را همراهی می‌کردند. ما ۶ برادر هستیم که ۳ نفرمان آمریکا بودیم و ۳ نفرمان در قم. واعظی گفت: یکی از برادرانم درحال‌حاضر رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است، یکی از برادرانم استاد دانشگاه است، اما درس خارج خوانده و معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی است، برادر دیگرم هم که درس خارج و علوم قدیمی خوانده، پزشک است. دوستان به شوخی می‌گفتند که حاج‌آقا خیلی آینده‌نگرند، زیرا ۳ تا از پسرهایشان را به قم و ۳ تا را به آمریکا فرستاده‌اند.
 
کلاس‌های درس ۱۷ فروردین برای همه دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده دایر است

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: در جریان سیل اخیر تعداد ۳۰۰ واحد آموزشی در برخی استان ھا از جمله مازندران، گلستان و لرستان دچار آسیب شدند. تمام توان و تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار گرفتیم و انشاالله روز ۱۷ فروردین تمام دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس مذکور و یا مکان‌ھای جایگزین حضور یابند/ایسنا

تعداد کشته‌های قتل‌عام خانوادگی در دزفول به ۹ نفر رسید

فرمانده انتظامی شهرستان دزفول گفت: در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد، شب گذشته فردی به دلیل اختلاف خانوادگی با خانواده همسرش با سلاح جنگی به سوی اعضای خانواده خود تیراندازی و سپس خود زنی کرده است. در این حادثه تلخ، ۹ نفر از اعضای خانواده به قتل رسیده و یک نفر دیگر نیز مجروح شده است. قاتل در بیمارستان تحت‌الحفظ در حال مداوا است./تسنیم

دادگاه، حکم ترامپ برای حفاری نفت در قطب شمال را متوقف کرد

دادگاه دیگری در آمریکا برنامه دولت آمریکا برای استخراج نفت و گاز در خشکی‌های پیرامون قطب شمال و اقیانوس اطلس را متوقف کرد. یک قاضی زن در ایالت آلاسکا نقشه دونالد ترامپ را برای آزاد اعلام کردن مناطق عظیمی در خشکی‌های پیرامون قطب شمال و اقیانوس اطلس جهت استخراج ذخایر زیرزمینی متوقف کرد. این خبر را رسانه‌های آمریکا و از جمله "واشنگتن پست" و "نیویورک تایمز" اعلام کرده‌اند. دونالد ترامپ در تاریخ ۱۸ مارس حکمی در این زمینه صادر کرده بود. طبق این حکم قرار بود مساحتی بالغ بر ۵۲ میلیون هکتار از مناطق حفاظت شده برای حفاری‌ها آزاد اعلام شوند. ترامپ بدین‌سان ممنوعیتی را رفع کرد که سلف او اوباما برای حفاری در مناطق یادشده وضع کرده بود. اینک قاضی دادگاه آلاسکا در حکم خود اعلام کرد که دستور اوباما هنوز به قوت خود باقی‌ست تا زمانی که کنگره آن را لغو کند و این امر از اختیارات رئيس‌جمهور نیست/ دویچه وله

۷۰ درصد ظرفیت‌ سدهای کشور پرآب شد

وزیر نیروگفت: حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای کشور به 35 میلیارد مترمکعب رسیده است. وقوع سیلاب‌های فروردین‌ماه باعث شده است تا در حال حاضر 20 درصد تالاب هامون و هیرمند، 70 درصد تالاب حله بوشهر، 100 درصد تالاب گندمان بروجن، 80 درصد تالاب چغاخور چهارمحال و بختیاری، 90 درصد بخش ایران تالاب هورالعظیم، 80 درصد تالاب بامدژ اهواز و 40 درصد تالاب مهارلو استان فارس آبگیری و پر شود. بسیاری از تالاب‌ها سال‌های متمادی رنگ آب به خود ندیده بودند.

زنگ بحران در همدان هم به صدا درآمد

فرماندار همدان با اعلام اینکه احتمال می‌دهیم در صورت ادامه بارش‌ها سه منطقه منوچهری، حدفاصل قاسم آباد تا شهرک مدنی و حوالی تپه امام گل با خطر سیلابی شدن روبه‌رو شوند، گفت: در صورت احتمال بروز خطر جانی، آمادگی داریم ساکنین این مناطق را تخلیه کنیم. /تسنیم

علت بارش های سیل آسا گرم شدن زمین است

پروفسور کردوانی گفت: مسئولان می‌توانستند کاری کنند که در این وضع کم آبی، سیل جاری نشود؛ فقط کافی ‌بود در ارتفاعات آبخیزداری کنند. به دلیل اینکه آب سیل های اخیر ذخیره نشد، حتما در آینده کمبود آب را تجربه خواهیم کرد؛ در نتیجه کشاورزی هم شرایط مطلوبی نخواهد داشت. سیل باعث می‌شود تا عمر سدها کوتاه شود؛ با تداوم چنین شرایطی اوضاع به قدری بد می‌شود که تهران ۵۰ سال دیگر ‌آب نخواهد داشت / انتخاب

داستان گران‌ترین نقاشی جهان که در ابوظبی گم شد

نوامبر 2017 بود که تابلوی سالواتور موندی اثر داونیچی به مبلغ 453 میلیون دلار خریداری شد تا لقب گران ترین اثر هنری معامله شده جهان را برای خود ثبت کند. این تابلو برای موزه لوور ابوظبی خریداری شد و همان زمان اعلام شد خریدار خاندان سعودی و بن سلمان بوده است که سر و صدای زیادی به پا کرد. اما قرار بود سپتامبر گذشته رونمایی شود که قرارها لغو شد. لوور ابوظبی که لایسنس نامش را از پاریس اخذ کرده، هرگز سالواتور موندی را به خود ندید. مقامات لوور پاریس امسال پاییز به مناسبت پانصدمین سالمرگ داوینچی قرار است آثار وی را به نمایش بگذارند و امدیوارند تابلو به نمایشگاه پاییز برسد!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار