مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان:
تابناک سمنان: وقوع سیلاب های متعدد در ابتدای سال جاری موجب جاری شدن سیلاب های متعدد در استان سمنان شده است ، به اعتقاد کارشناسان در صورت برخورداری استان از سیل‌گیرها و بندهای خاکی که دارای استحکام و ظرفیت ذخیره سازی مناسبی داشته باشد، می توان علاوه بر کنترل خطرات ناشی از سیلاب ؛کمبود آب مصرفی حوزه های مختلف این استان را تامین کرد. در این خصوص مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک به برخی از سوالات در این خصوص پاسخ داد.
کد خبر: ۷۳۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ 31 March 2019

تابناک سمنان:

وقوع سیلاب های متعدد در ابتدای سال جاری موجب جاری شدن سیلاب های متعدد در استان سمنان شده است ، به اعتقاد کارشناسان در صورت برخورداری استان از سیل‌گیرها و بندهای خاکی که دارای استحکام و ظرفیت ذخیره سازی مناسبی داشته باشد، می توان علاوه بر کنترل خطرات ناشی از سیلاب ؛کمبود آب مصرفی حوزه های مختلف این استان را تامین کرد.

در این خصوص مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در گفتگوی با خبرنگار تابناک به برخی از سوالات در این خصوص پاسخ داد.

 ساختار سیل‌بندها ی استان کاملا مهندسی و تحت کنترل هست/ مردم نگران نباشند

مردم نگران نباشند

علی نقی حیدریان در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک سمنان مبنی بر «نگرانی مردم از سر ریز شدن سیل‌گیرها و بندهای خاکی»  با اشاره به بارندگی‌ها و سیلاب های اخیر در سطح استان سمنان اظهار داشت:  بارندگی روزهای ابتدایی امسال نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر بود و تقریباً تمام بندهای خاکی استان مملو از آب و لبریز شدند اما این امر خطری برای مردم ندارد.

ایشان افزود: این بندهای خاکی اثر خود را در عدم تخریب نشان دادند و در این راستا اقدام خوبی برای ذخیره آب، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن انجام شده است از سوی دیگر خروجی بندهای خاکی با شدت بارندگی‌ها به آرامی باز می‌شود لذا با پر شدن بندها آب از آن سرریز و در نتیجه از جاری شدن سیلاب‌ها و خسارات جلوگیری می‌شود.

 

ساختار مهندسی سیل‌بندها ی استان

حیدریان در پاسخ به این سوال که آیا طراحی نادرست سدهای خاکی و سنگریزه‌ای  به هر دلیل ممکن، در مواقع سیلابی موجب می­شود که در این‌گونه در مواقعی تخریب آن­ها را به­ دنبال داشته باشد یا خیر با تاکید بر این نکته که« طراحی صحیح و حصول ضرایب اطمینان مناسب و مطمئن موجب جلوگیری از این­ گونه خسارت ­ها و خسارت­ های خواهد شد»  افزود: سدها و سیل‌بندهای استان ساختار مهندسی دارند و تمهیدات لازم برای سرریز آن‌ها اندیشیده شده است.

سر ریز بندهای خاکی خطرناک نیست

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در پاسخ  با این شبهه که « حجم زیاد جریان سیلاب های اخیر بستر­های سیل گیر و در سطح گسترده ­تر سطح حوضه ­های آبریز مربوطه را تخریب نموده است » گفت:در صورت سر ریز شدن به اندازه مشخصی آب از محل سیل‌بندها به سمت کویر هدایت و حجم گسترده‌ای از آب، در بندها نگهداری و ذخیره شوند در نهایت باید گفت سر ریز بندهای خاکی خطرناک نیست و برای مردم جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد همچنین این امر در تأمین آب مورد نیاز استان نیز مؤثر است.

ساختار سیل‌بندها ی استان کاملا مهندسی و تحت کنترل هست/ مردم نگران نباشند

حیدریان با بیان اینکه حجم بندهای خاکی استان بالغ بر شش میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: در روزهای اخیر با افزایش میزان بارندگی تعدادی از این بندها، یک بار لبریز و یک بار تخلیه شده است همچنین با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی برای بارندگی‌های روزهای آینده بندهای خاکی استان احتمالاً مجدد لبریز و تخلیه می‌شود که این امر بسیار مطلوب است.

استخر ذخیره آب مهدی‌شهر هیچ مشکلی از نظر سازه‌ای ندارد

با اشاره به شایعات اخیر درباره استخر ذخیره آب مهدی‌شهر که با دستور معاون استاندار تخلیه شده است نیز بیان کرد: این استخر هیچ مشکلی از نظر سازه‌ای ندارد و انتشار شایعاتی باعث نگرانی مردم شده است که طی بازدید از این محل دغدغه‌های مسئولان برای این استخر بر اثر سیل بر طرف شد.

وی ضمن بیان اینکه در استان بالغ بر ۵۰۰ استخر ذخیره آب وجود دارد که تمامی این استخرها با سازه‌های بسیار مقاوم ساخته و حجم ذخیره آن‌ها تعریف شده است، بیان کرد: سازه این سد حجم مشخصی از آب را می‌تواند تحمل کند از سوی دیگر ورودی این استخرها نیز کنترل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان افزود: گفت: آب چاه‌های موجود در استان سمنان به حجم مشخصی برای ذخیره شدن وارد این استخرها می‌شوند و در واقع وجود مسیلی که به موازات استخر قرار دارد نگرانی و دغدغه برخی مسئولان بود که با نظر کارشناسان جاری شدن سیل در مسیل مربوطه خسارتی به استخر وارد نمی‌کند و هرگز منجر به تخریب بدنه استخر نمی‌شود.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار