سال گذشته قیمت هر دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به ترتیب رشد ۱۶۳ درصدی، ۱۸۰ درصدی و ۱۸۶ درصدی را تجربه نمود. این جهش‌های چشمگیر قیمتی، باعث شد تا در ابتدای سال جاری این پرسش برای بسیاری از مردم ایجاد شود که آیا باز هم در سال ۱۳۹۸ این بازار‌ها با جهش قیمتی مواجه خواهند بود؟ پرسشی که عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با تابناک اقتصادی به آن پاسخ داد.
کد خبر: ۷۲۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 28 March 2019
در سال گذشته قیمت هر دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به ترتیب رشد ۱۶۳ درصدی، ۱۸۰ درصدی و ۱۸۶ درصدی را تجربه نمود. این جهش‌های چشمگیر قیمتی، باعث شد تا در ابتدای سال جاری این پرسش برای بسیاری از مردم ایجاد شود که آیا باز هم در سال ۱۳۹۸ این بازار‌ها با جهش قیمتی مواجه خواهند بود؟ پرسشی که وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به آن پاسخ داد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، سال گذشته در حالی آغاز شد که دامنه تکانه‌های بازار ارز و افزایش قیمت دلار از سال ۱۳۹۶ به سال ۱۳۹۷ نیز کشیده شد. بانک مرکزی در انتهای سال ۱۳۹۶ طی سیاست‌ها و تصمیماتی که منجر به ارائه بسته سه گانه شد تلاش نمود تا جلوی این افزایش قیمت دلار را بگیرد، اما آن گونه که باید موفق نبود و به همین منظور این تکانه‌ها به سال ۱۳۹۷ نیز انتقال یافت.
 
در سال ۱۳۹۷ اولین اقدام دولت و بانک مرکزی جهت مقابله با تکانه‌های ارزی تک نرخی اعلام کردن قیمت دلار بود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورخه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ و بعد از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز اعلام کرد که از روز سه شنبه مورخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیاز‌های قانونی، نیاز‌های مسافران، دانشجویان و محققان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. جهانگیری تاکید نمود که ارز مورد نیاز همه بخش‌ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می‌شود و مردم و فعالان اقتصادی برای تامین ارزشان با این نرخ نباید نگران باشند.
 
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد که دولت هیچ نرخ ارز دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده قاچاق تلقی خواهد شد. درست مثل قاچاق مواد مخدر که کسی حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، برخورد می‌شود، نرخ دیگری هم اگر در بازار شکل بگیرد، دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی برخورد خواهند کرد و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. این اقدام دولت ثمره‌ای برای کنترل قیمت ارز نداشت و تنها منجر به توزیع رانت بین عده‌ای و سرازیر شدن سود‌های سرشار به جیب آن‌ها شد. به هر صورت در حالی که قیمت هر دلار در بازار آزاد در اول فروردین ماه ۹۷ حدود ۴۸۹۹ تومان بود، این قیمت در ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با رشدی ۱۶۳ درصدی در مقایسه با اول فروردین ماه ۱۳۹۷ به ۱۲۸۹۴ تومان افزایش یافت.
 
اوضاع در بازار طلا نیز در سال گذشته مناسب نبود. از یک سو قیمت‌های جهانی در حال افزایش بود و از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت دلار و همچنین اعمال تحریم‌های ایران، قیمت این فلز گرانبها در سال گذشته روز به روز افزایش یافت. در حالی که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در دوم فروردین ماه سال گذشته ۱۵۳ هزار و ۳۴۱ تومان بود، این قیمت در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان افزایش یافت و همین افزایش باعث شد تا بازار طلا در سال ۹۷ شاهد رشد ۱۸۰ درصدی قیمت باشد.
 
قیمت سکه نیز علیرغم تلاش‌های بانک مرکزی و پیش فروش‌های صورت گرفته توسط این نهاد هرگز کاهش آنچنانی نیافت و در حالی که قیمت هر قطعه سکه تمام در ابتدای سال گذشته یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بود، این قیمت در ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۴ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان افزایش یافت.
 
این رشد‌های چشمگیر قیمت‌ها در بازار‌های دلار، طلا و سکه در سال گذشته، این پرسش را برای بسیاری از مردم مطرح نمود که وضعیت این بازار‌ها در سال جاری چگونه خواهد بود؟ آیا قیمت دلار دوباره با جهش چشمگیری همراه خواهد شد و متعاقب این جهش چشمگیر، قیمت طلا و سکه نیز افزایش خواهد یافت یا اینکه با مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز جلوی این جهش‌های غیرعادی قیمت دلار گرفته خواهد شد؟
 
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از وضعیت نرخ دلار، طلا و سکه در سال ۱۳۹۸ گفت: با در نظر گرفتن پارامتر‌های مختلف و با توجه به وضعیت اقتصاد ایران و سیاست‌های مناسبی که دولت تا حدودی آن‌ها را در پیش گرفته است پیش بینی می‌شود که در سال جاری قیمت دلار بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در نوسان باشد.
 
با توجه به آن که اولاً اقتصاد ایران کشش بیش از هر دلار ۱۵ هزار تومان را ندارد، ثانیاً وجود ذخایر بانک مرکزی و سیاست‌هایی که این نهاد بعد از حضور عبدالناصر همتی بر مسند ریاست کلی آن در پیش گرفته است و تا حدودی بر روال منطقی بوده است بنابراین احتمال افزایش بیش از اندازه دلار و خروج آن از بازه مذکور را نمی‌توان متصور بود، همچنین احتمال کاهش غیرمنطقی دلار نیز با توجه به وضعیت اقتصاد در سال ۱۳۹۸ نیز وجود نخواهد داشت.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره پیش بینی خود از وضعیت طلا در سال جاری نیز گفت: به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا در سال جاری و همچنین به دلیل افزایش قیمت طلا در داخل کشور، پیش بینی من این است که هر گرم طلای ۱۸ عیار در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و در بازه ۵۰۰ هزار تومان تا ۵۵۰ هزار تومان قرار خواهد داشت. شقاقی شهری در انتهای صحبت‌های خود نیز به پیش بینی قیمت سکه پرداخت و گفت: با توجه به افزایش قیمت طلا و قیمت در نظر گرفته شده برای دلار می‌توان قیمت هر قطعه سکه تمام را بین ۵ میلیون تومان تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متصور بود.
برچسب ها: دلار ، ارزش ، ریال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار