وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشارکت مردم در حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی تاکید کرد.
کد خبر: ۷۲۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱ 25 March 2019

انتخاب، محمود حجتی در دیدار نوروزی با مدیران و فعالان بخش کشاورزی از اقبال و اشاره مقام معظم رهبری به موفقیت های بخش کشاورزی در سخنرانی ایشان در مشهد مقدس قدردانی و تصریح کرد: حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی با مشارکت مردم میسر است و برای این منظور با بهره گیری از تجارب سایر کشورهای پیشرو باید طرح های الگویی تهیه و اجرا شود.

 

وی به امکان واگذاری عرصه های منابع طبیعی در چارچوب مقررات و قراردادهای بلندمدت و رعایت مسایل زیست محیطی به مردم اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت در اختیار قراردادن نهاده ها و ارائه آموزش های ترویجی به مردم، امکان زراعت چوب در مناطق با بارش بیش از ۷۰۰ میلیمتر و کشت گیاهان دارویی در مناطق با بارش ۳۰۰ میلیمتر و توسعه تولید، اشتغال و درآمدزایی از این طریق وجود دارد.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مردم تاثیر مثبت آبخیزداری را مشاهده و از اجرای این طرح استقبال می کنند، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق مردم در قالب خیرین آبخیزداری در اجرای طرح های آبخیزداری مشارکت می نمایند.

 

حجتی تصریح کرد: در طول تاریخ کشاورزی ایران هیچگاه ضرورت آبخیزداری به اندازه امروز مورد توجه مسئولان ارشد کشور و مردم نبوده و آثار مثبت اجرای این طرح بارها در بیانات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

 

وی یادآور شد: در قانون بودجه ۹۸ معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری پیش بینی شده است.

 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سه استان شمالی گلستان،گیلان و مازندران به صورت سنتی از آب بندان ها برای ذخیره و بهره برداری از آب در زمان اتمام بارش ها استفاده می شده است، اظهار کرد: تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی با سازمان برنامه و بودجه و استانداران گلستان،گیلان و مازندران برای احیا و بازسازی ۲۴ هزار هکتار آب بندان در سه استان شمالی کشور امضا شده و پیش بینی می شود یک میلیارد متر مکعب از بارش ها در این سازه ها آب ذخیره شود.

 

حجتی به برخی علل وقوع سیل در استان های گلستان و مازندران اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردها، سیل اخیر در استان گلستان ۱۰۵۰ میلیارد تومان و در استان مازندران ۵۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است.

 

وی با اشاره به کیفیت اراضی گلستان و ماندابی شدن آن بر اثر بارش ها، گفت: ۲۸۰ هزار اراضی استان نیاز به اجرای عملیات زهکشی دارد که در ۳۴ هزار هکتار از اراضی منطقه گمیشان این عملیات اجرا شده و در سیل اخیر این اراضی کمتر دچار خسارت شده اند.

 

حجتی یادآوری کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به گلستان، اجرای عملیات زهکشی در حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان به تصویب رسیده است.

 

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت تغییر و اصلاح الگوی تغذیه دام و طیور در کشور تاکید کرد و افزود: اروپاییان در تامین کنجاله سویا به آمریکا وابسته بودند که با توسعه کست کلزا علاوه بر تامین روغن مورد نیاز خود، کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا در خوراک دام و طیور کردند.

 

حجتی با اشاره به آب بر و تابستانه بوده کشت گیاهانی همچون یونجه و ذرت و عدم امکان توسعه کشت آنها در کشور، تصریح کرد: محققان و دست اندرکاران باید برای جایگزینی گیاهانی با خواص مشابه و سازگار با اقلیم نظیر خارشتر و کنجاله کلزا به منظور استفاده در خوراک دام و طیور اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار