مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان :
به گزارش تابناک سمنان ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به تولید 850 هزار نهال در دو نهالستان سمنان و شاهرود گفت: حدود 600 هزار نهال در سطح استان توزیع شده است.
کد خبر: ۷۲۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 05 March 2019
به گزارش تابناک سمنان ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، "منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی" را شعار این هفته عنوان کرد و گفت: برنامه های هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، روز پنجشنبه با حضور استاندار سمنان در بوستان یاقوت درجزین آغاز خواهد شد.حیدریان از توزیع رایگان نهال در بین نمازگزاران نماز جمعه خبر داد و گفت: طبق سنوات گذشته هم زمان با هفته منابع طبیعی در نماز جمعه سراسر استان نهال توزیع می شود.
وی بازدید از مناطق تاغ کاری شده در دامغان و میامی به اتفاق دادستان های این دو شهر را از جمله برنامه های این هفته اعلام کرد و گفت: تاغ کاری های صورت گرفته در این مناطق در معرض خطر است و تلاش می کنیم با حضور دادستان های این مناطق در جهت حفظ و حراست بیشتر گام برداریم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان پروژه خاک پوش یا مالچ ریگی را یکی دیگر از پروژه های شاخص این هفته عنوان کرد و گفت: در مناطقی که امکان کاشت درخت و رویش پوشش گیاهی وجود ندارد مالچ پاشی صورت می گیرد. در استان سمنان نیز برای نخستین بار در یک پروژه تحقیقاتی به جای مالچ شیمیایی مالچ ریگی استفاده می شود که این پروژه در گرمسار در حدود 40 هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان مورد بهره برداری قرار می گیرد.
حیدریان با اشاره به فعالیت دو نهالستان در سطح استان و تولید 850 هزار نهال در آن ها گفت: تاکنون 600 هزار نهال در سطح استان توزیع شده است. همچنین دوگونه اکالیپتوس و کاج تهران نیز از چرخه تولید و توزیع حذف شده و کاج مشهد جایگزین آن شده است.
وی از تخصیص 20میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری استان سمنان در سال 97 خبر داد و گفت: این مقدار در 14 حوزه با 15هزار هکتار در استان سمنان هزینه شد که شامل 17 میلیارد تومان امور سازه ای، 2 میلیارد برنامه های بیولوژیک و مابقی نیز در حوزه توانمندسازی و مستندسازی صورت گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه در پروژه های مربوط به آبخیزداری بالای 80 درصد پیشرفت داریم گفت: بخش کوچکی از پروژه ها به دلیل سرمازدگی تعطیل شد که آن هم تا پایان فروردین  98 تکمیل می شود.
حیدریان با اشاره به جزئیات پروژه های آبخیزداری تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی گفت: 10 بند خاکی با حجم 130هزار متر مکعب، 104 سازه سنگ و ملاتی با حجم 52هزارمتر مکعب، 15سازه گابیون با170هزار متر مکعب، 92سازه سنگ و بتنی و 1 استخر ذخیره آب با 2317متر مکعب با اعتبار تخصیص یافته احداث شد.
وی وضعیت بارندگی و تاثیر آن بر مراتع و اراضی استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال جاری بارش های خوبی در استان صورت گرفت که پوشش گیاهی مراتع استان وضعیت خوبی پیدا کرد اما به دلیل خشکسالی های متمادی برای جبران کمبود آب نیاز به بارش های بیشتر طی سال های آتی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار