کد خبر: ۷۲۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 04 March 2019
کوچ بهاره به مناطق ییلاقی استان کهگیلویه وبویراحمد تا قبل از ۱۰ اردیبهشت سال آینده ممنوع است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، منابع طبیعی وآبخیزداری استان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:با توجه به اینکه چرای زودهنگام یکی از عوامل اصلی تخریب مراتع بوده و مراتع ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد آمادگی چرای دام پیش از موعد را ندارد، به منظور پایداری مراتع و ایجاد شرایط مناسب برای استفاده بهینه از مناطق ییلاقی بر اساس قوانین و مقررات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور تقویم کوچ بهاره عشایر استان در سال ۱۳۹۸ به شرح زیر است.
در این اطلاعیه آمده است: حرکت دامداران عشایری شهرستان گچساران از مبدا قشلاق قبل از دهم اردیبهشت۹۸ ممنوع است وبا توجه به شرایط شهرستان گچساران، دامداران عشایری این منطقه از تاریخ ۱۰ اردیبهشت به گونه‌ای حرکت خود را به سمت ییلاق آغاز کنند که قبل از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۸ به مراتع ییلاقی وارد نشوند.
در بند دیگری از این اطلاعیه آمده است:حرکت دامداران عشایری شهرستان‌های کهگیلویه و بهمئی از قشلاق به سمت ییلاق نیز قبل از تاریخ۱۵ اردیبهشت۹۸ ممنوع است و دامداران عشایری بعد از تاریخ ذکر شده به نحوی حرکت خود را به سمت ییلاق آغاز کنند که تا قبل از۲۰ اردیبشت ۹۸  به مراتع به مراتع ییلاقی وارد نشوند.
در این اطلاعیه همچنین آمده است:ورود دامداران عشایری و روستایی به شهرستان‌های بویراحمد و دنا تا قبل از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ممنوع است.
منابع طبیعی وآبخیزداری استان اعلام کرد:تاریخ ورود دامداران عشایری استان‌های بوشهر و خوزستان به مراتع قشلاقی شهرستان‌های گچساران و کهگیلویه تا قبل از ۱۰ اردیبهشت سال آینده ممنوع است.
آن دسته از عشایر که در قشلاق و ییلاق به منظور تغییر شیوه معیشت در قالب طرح‌های تغییر کاربری طرح طوبی یا طرح اسکان عشایر، اراضی منابع ملی به آن‌ها واگذار شده و متعهد به کاهش یا حذف کامل دام و ابطال پروانه چرای خویش کرده‌اند، در صورت تخلف و نگهداری دام در مرتع، علاوه بر تجدید نظر در خصوص عرصه واگذاری شده، بر اساس مقررات با آن‌ها برخورد و نسبت به ابطال همه مستندات آن‌ها اقدام خواهد شد.
دامدارانی که مراتع ییلاقی آن‌ها در استان‌های همجوار واقع شده در هنگام کوچ به سمت ییلاق از مسیر ایل راه‌های کهگلیویه وبویراحمد عبور می‌کنند لازم است بر اساس تقویم کوچ استان حرکت کنند، زیرا از ورود قبل از موعد آن‌ها به مرز‌های استان جلوگیری می‌شود.
عشایر باید حتی المقدور به صورت خودرویی اقدام به جابجایی کنند و از ورود به مراتع مسیر خودداری کنند.
داشتن مجوز کشتارگاه مقصد و تایید اداره منابع طبیعی نیز برای دام‌هایی که برای کشتار حمل می‌شوند، ضروری است.
 دامداران باید پروانه چرای تمدید شده خود را در هنگام کوچ همراه داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار